  • 31. Data: 2014-01-23 14:38:06
    Temat: Re: Ilość energii potrzebna do podgrzania powietrza, które wentyluje pomieszczenie
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 13:43:45 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup

    .pl...

> [...]
    >
    > jako zamknięty i policzyć ilość energii wymienianej z otoczeniem.
    >
    > Wystarczy zmierzyć dwie temperatury (czerpnia i wyrzutnia) oraz jeden
    >
    > przepływ i z tych trzech pomiarów można wyznaczyć ilość odzyskiwanej
    >
    > energii.
    >

    > Pominąłem wilgotność bo zwykle jest jej za dużo, jednak jak ktoś ma jej za
    >
    > mało i musi nawilżać to powinien ją uwzględnić.
    >

    > Ktoś na tej grupie (nie pamiętam, kto) ma oczujnikowaną swoją instalację i
    >
    > wrzucał tu wykresy temperatur. Wystarczy dołożyć przepływ i już będziemy

    Gdyby domy były pod względem szczelności robione w standardzie okrętów podwodnych to
    wystarczył by pomiar jednego przepływu. Ale nie są. Poza tym nie ma się co srać z
    pomiarem. Wierzyc temu że jakiś wentylator przepycha 100m3 nie można . Bo to czy
    przepycha zależy od wielu czynników. Czyli trzeba zmierzyć takim czymś co mają
    kominiarze prędkość przepływu i obliczyć masę powietrza. Tylko idiota albo naciągacz
    mając miernik nie zmierzy w przypadku rekuperatora obydwu przepływów.

  • 32. Data: 2014-01-23 14:47:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-01-23 14:22, Marcin N wrote:

    > Czy możesz przybliżyć ten temat? Grzeją prądem, czy korzystają np. z
    > pieca gazowego i jego instalacji? Grzanie prądem mnie nie bawi przy
    > kosztach około 2x wyższych za kWh niż gazem.

    Grzeją/chłodzą poprzez odzyskiwanie "ciepła" lub "zimna" z usuwanego
    powietrza.

    Owszem są jakieś wynalazki z antyzamrożeniową grzałką elektryczną na
    wejściu. Ale kiedyś mi nie starczyło na nią kasy i jak używam reku przez
    ponad 10 lat to jej brak nigdy się nie objawił w jakikolwiek negatywny
    sposób. Tak więc może być tak, że grzałka ma cel wyłącznie
    marketingowo/księgowy.

    Piotrek

  • 33. Data: 2014-01-23 14:47:36
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 14:28, Kris pisze:

    > I tu jest cały problem
    > Nie mam reku, mam dom wybudowany w 2007/2008 roku i co za "komfort" dałby mi reku?
    moze inaczej: jaki mam dyskomfort z braku reku?

    Nie wiem, jaki Ty masz, ale wiem, jaki ja mam.

    Woda mi się skrapla na oknach od wewnątrz. Co rano mam tyle wody na
    szybach, że tylko patrzeć, jak pleśnią wszystko zarośnie. Ścieram to
    codziennie, ale to syzyfowa robota.

    Przydałaby się skuteczniejsza wentylacja, która nie powiększyłaby mi
    kosztów ogrzewania zimą.

    --
    MN

  • 34. Data: 2014-01-23 14:50:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Czy możesz przybliżyć ten temat? Grzeją prądem, czy korzystają np. z pieca
    > gazowego i jego instalacji? Grzanie prądem mnie nie bawi przy kosztach
    > około 2x wyższych za kWh niż gazem.

    Nie chodzi o dodatkowe grzanie kotłem czy prądem ale o inteligentne
    wykorzystanie temperatury zewnętrznej. Oto przykład:

    Twew - temperatura wewnętrzna
    Tzew - temperatura zewnętrzna
    Tzad- temperatura zadana np. 21

    1. Lato:
    - Twew > Tzew && Twew > Tzad - czyli w domu jest za ciepło a na dworze jest
    zimniej należy pominąć wymiennik

    2. Okresy przejściowe:
    - Twew < Tzew && Twew < Tzad - czyli w domu jest zbyt zimno a na dworze
    cieplej należy pominąć wymiennik

    Pozdrawiam
    Ergie

    --
    MN

  • 35. Data: 2014-01-23 14:52:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-01-23 14:28, Kris wrote:
    > I tu jest cały problem
    > Nie mam reku, mam dom wybudowany w 2007/2008 roku i co za "komfort" dałby mi reku?
    moze inaczej: jaki mam dyskomfort z braku reku?

    Może bywam w dziwnych domach ale (zwłaszcza zimą) wyraźnie czuć gdzie
    jest WM a gdzie WG.

    Zgaduję, że albo u Ciebie jest inaczej albo po prostu przywykłeś do
    tego, że zimą powietrze w domu jest jakby nieco mniej świeże.

    Piotrek

  • 36. Data: 2014-01-23 14:53:43
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 14:28:55 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > I tu jest cały problem
    >
    > Nie mam reku, mam dom wybudowany w 2007/2008 roku i co za "komfort" dałby mi reku?
    moze inaczej: jaki mam dyskomfort z braku reku?

    Rekuperatory to są dobre i pożyteczne urządzenia. Jest nawet przepis że w budynkach
    powyżej pewnej kubatury, bardzo dużej z punktu widzenia Kowalskiego, muszą być
    instalowane. Przynoszą oszczędności. W dużych budynkach na poziomie kilkunastu
    procent. W dużym biurowcu 20% na ogrzewaniu to są duże kwoty. Taki przemysłowy
    rekuperator amortyzuje się z 10 lat przy żywotności takiej jaką ma budynek. W
    przypadku Kowalskiego czas amortyzacji nie powinien być dłuższy niż 3 lata. Kowalski
    to nie żółw i nie żyje sto lat. Jak coś zakłada żeby mniej płacił to zysk nie może
    pojawić się w trzecim pokoleniu. Jeśli dzięki rekuperatorowi zaoszczędzi Kowalski
    dwie taczki węgla rocznie to nie zamortyzuje mu się rekuperator przez trzy lata bo
    nie ma takich tanich rekuperatorów. Pojęcie komfortu w przypadku rekuperatora to
    sztuczny twór stworzony przez tych grypowiczów co kupili drogie rekuperatory i źle
    pojęte poczucie honoru nie pozwala im się przyznać ze to był strasznie chujowy zakup.
    Każdy domowy rekuperator oszczędza trochę kasy. Ale za mało żeby się zamortyzował na
    oszczędności w rozsądnym czasie.

  • 37. Data: 2014-01-23 14:57:07
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Nie mam reku, mam dom wybudowany w 2007/2008 roku i co za "komfort" dałby
    > mi reku? moze inaczej: jaki mam dyskomfort z braku reku?

    Nie wiem jaki _Ty_ masz, ale wiem jaki _ja_ miałem:
    - konieczność spania przy otwartych oknach by mieć chłodno w lecie -> hałas
    + komary
    - konieczność otwierania okien w zimie gdy jest dużo osób, albo mało a ktoś
    pali
    - przy dużym mrozie czuć zimne powietrze lecące z nawiewników
    - w duży upał niepotrzebne wpuszczanie ciepła razem ze świeżym powietrzem
    - po zamontowaniu klimatyzacji otwieranie okien w lecie stało się
    irracjonalna koniecznością.
    - wydajność wentylacji zależna od kierunku wiatru i czasem aby ją wymusić
    trzeba było uchylać okna z nawietrznej.

    Rozumiem, że nie wszystkie te problemy np. hałas występują w każdej
    lokalizacji, ale po co miałbym robić droższą wentylację grawitacyjną skoro
    nawet jeśli nie miałaby tych wszystkich wad to nie ma żadnych zalet?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 38. Data: 2014-01-23 15:04:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-01-23 14:53, k...@g...com wrote:
> [...]
    tych grypowiczów co kupili drogie rekuperatory i źle pojęte poczucie honoru nie
    pozwala im się przyznać ze to był strasznie chujowy zakup [...]

    Czepiaszsię ...

    Nie każdy musi oglądać każde 5 plz z obu stron, zanim je wyda. Tak więc
    zwrot z inwestycji ma dla niektórych mniejsze znaczenie.

    Natomiast komfort polega choćby na tym, że ma się w domu świeże
    powietrze bez konieczności zasysania syfu z zewnątrz przez otwarte okna.
    Nie bez znaczenia dla alergików w okresie pylenia różnego badziewia ...

    Piotrek

  • 39. Data: 2014-01-23 15:06:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 14:52:33 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > Zgaduję, że albo u Ciebie jest inaczej albo po prostu przywykłeś do
    > tego, że zimą powietrze w domu jest jakby nieco mniej świeże.
    Widzisz ja też bywam i tu i tu. Zresztą po ok 8 godz dziennie w pracy siedzę gdzie
    jest went mech. W domach czy większych mieszkaniach różnicy nie czuć. W małych
    mieszkaniach może tak ale w domach odpowiednia kubatura robi swoje.

  • 40. Data: 2014-01-23 15:10:07
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 14:47:36 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > codziennie, ale to syzyfowa robota.
    >

    > Przydałaby się skuteczniejsza wentylacja, która nie powiększyłaby mi

    Nie mieszaj tego że masz coś spierdolone z wentylacją i rekuperator pomoże. Pomoże
    poprawienie tego co nie działa. Korzystam z odpadowego ciepła jakie wyrzucałem do
    atmosfery. Odzyskuję z niego energię ale pompą ciepła. Uzyskuję w ten sposób nie
    powietrze o temperaturze kilkunastu stopni które żeby wykorzystać trzeba ogrzać a
    użyteczne ciepło o temperaturze 45-60 stopni. Wkładając 0,8kW dostaję od 2 do 3,5kW w
    pełni użytecznego czynnika grzewczego. Na dodatek mam kontrolę nad wentylacja.