  • 1. Data: 2022-07-10 08:43:26
    Temat: Jak ogarnąć światłowód?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Mieszkam na zadupiu, w tym roku chyba doczekamy się kanalizacji.
    Internet przywozi listonosz raz w tygodniu. Kiedyś łaził jakiś wymoczek
    w garniturze i obiecywał światłowód ale koniec końców nas olali.
    Wymyśliłem że korzystając z bałaganu kanalizacyjnego, puścilibyśmy z
    naszego odludzia światłowód gdzieś w okolice głównej drogi, z nadzieją
    że za jakiś czas ktoś nas podepnie. Jest 8 chałup chętnych.
    Pytanie:
    - puszczać z każdej chałupy osobny światłowód i potem zostawić gdzieś w
    skrzynce duży zapas?
    - puścić każdą chatę do skrzynki lokalnej a potem jakiś jeden kabel
    wielordzeniowy gdzieś dalej?
    - jeszcze inaczej?
    - jaki typ kabli ewentualnie kupić?
    - czy jest sens stawiać gdzieś skrzynkę zbiorczą z doprowadzonym
    zasilaniem na ewentualne klamoty typu jakiś switch czy coś?

    Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    L.

  • 2. Data: 2022-07-10 08:57:33
    Temat: Re: Jak ogarnąć światłowód?
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 10.07.2022 07:43, Lisciasty wrote:
> [...]
    > zasilaniem na ewentualne klamoty typu jakiś switch czy coś?
    >
    > Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    powiem Ci jak to wyglądało u mnie:
    lokalizacja 1 w Polsce: mały dostawca internetu, spawał 'w drodze' przy
    mojej posesji i w domu. Urządzenia aktywne jedynie w domu i w skrzynce
    kilkaset m dalej
    lokalizacja 2 w UK: duży dostawca internetu. Kładzie swoje rurki łączone
    ciśnieniowo i wdmuchuje światłowód. Gość który to robi nie zna się na
    tym kompletnie (nie odróżnia skrętki od koncentryka, a jego światłowody
    dzielą się na 3 typy: 30, 50 i 100 metrów...), więc musi mieć położony
    ten konkretny przewód (którego nawet nie spawa, bo jest pospawany, on
    musi tylko założyć obudowę wtyczki). Rozmawiałem ze znajomym który
    pracuje w pobliżu takich rzeczy i mówił, że w Polsce też tak już robią.
    Wniosek? IMO jedyne co możesz zrobić to położyć arota, żeby można było
    do niego wciągnąć cokolwiek, inaczej nie zgadniesz czy użyją SM, czy MM
    oraz czy ktokolwiek zechce użyć twojego światłowodu, bo dotację z UE
    mają na położenie własnego ;-)

    Lukasz

  • 3. Data: 2022-07-10 09:14:05
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-07-10 o 08:57, ddddddddddddd pisze:
> [...]
    > do niego wciągnąć cokolwiek, inaczej nie zgadniesz czy użyją SM, czy MM
    > oraz czy ktokolwiek zechce użyć twojego światłowodu, bo dotację z UE

    No właśnie ten wymoczek co już nawet umowy wstępne z nami podpisał był z
    takiej firmy co brała dotacje na położenie instalacji, temat zdechł i
    nie ma chętnych żeby go ożywić :/
    Dlatego myślałem że jak byśmy mieli gotową skrzynkę, zasiloną (niechby i
    z mojego przyłącza, moja strata ;) to łatwiej byłoby znaleźć jakiegoś
    dostawcę co by łyknął 8 klientów za stosunkowo niski koszt przyłączenia,
    bo by musiał tylko puścić jeden kabelek ze studzienki. Jakieś studzienki
    teletechniczne przy głównej drodze widzę w geoportalu, ale cholera wie
    co to jest i czyje, nie znam się...

    L.

  • 4. Data: 2022-07-10 09:17:17
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.07.2022 o 08:43, Lisciasty pisze:
> [...]
    > zasilaniem na ewentualne klamoty typu jakiś switch czy coś?
    >
    > Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    U mnie w okolicy duże inwestycje (nie za swoje) zrobił Orange.
    FTTH w technologii GPON.

  • 5. Data: 2022-07-10 11:06:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 10 lipca 2022 o 09:14:08 UTC+2 Lisciasty napisał(a):

> [...]
    > bo by musiał tylko puścić jeden kabelek ze studzienki. Jakieś studzienki
    > teletechniczne przy głównej drodze widzę w geoportalu, ale cholera wie

    Wg mnie raczej nie ma sensu... Ja bym zaczynał jakiekolwiek prace dopiero po
    uzgodnieniu z dostawcą netu i podpisaniu umowy, że podepną...
    Jeśli "UE" płaci, to nie bardzo chcą jakiekolwiek odstępstwa od projektu... Kolega
    się ~2mce bujał, żeby podpiąć z słupa ~1m od jego ogrodzenia światłowodem w ziemi a
    nie napowietrznym (tak, to od ręki chcieli zrobić). W końcu mu się udało - oczywiście
    sam miał wkopać itd... ale sporo problemów robili, nie pamiętam już co..., ale zgoda
    sąsiada na ten metrowy przekop (mieli tylko na podwieszenie na istniejących słupach),
    jakieś zgłoszenia geodezyjne (?). Kilka pierwszych rozmów z tego, co opowiadał to
    "się nie da i koniec!!!"

  • 6. Data: 2022-07-10 11:31:23
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-07-10 o 11:06, WS pisze:
    > Wg mnie raczej nie ma sensu... Ja bym zaczynał jakiekolwiek prace dopiero po
    uzgodnieniu z dostawcą netu i podpisaniu umowy, że podepną...
    > Jeśli "UE" płaci, to nie bardzo chcą jakiekolwiek odstępstwa od projektu...

    No właśnie firemka była i się zmyła, olali nas. Więcej takich nie ma w
    okolicy.

    > na ten metrowy przekop (mieli tylko na podwieszenie na istniejących słupach),
    jakieś zgłoszenia geodezyjne (?). Kilka pierwszych
    > rozmów z tego, co opowiadał to "się nie da i koniec!!!"

    U nas problemu nie ma bo całość możemy zrobić na naszym terenie (naszym
    tzn. wspólna droga i teren, tam nie ma nic gminnego). Potem już pomiędzy
    naszym terenem a ewentualnymi studzienkami teletechnicznymi jest grunt
    gminny w postaci pobocza drogi lokalnej. Tam pewnie będzie jakiś
    problem, ale to już kolejny etap.

    L.

  • 7. Data: 2022-07-10 11:41:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 10.07.2022 o 08:43, Lisciasty pisze:

    > Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    Marnie to widzę.
    Nie chce mi się za bardzo rozpisywać na ten temat, ale jeżeli chodzi o
    Orange, to oni nie są zainteresowani przejmowaniem infrastruktury, nawet
    za darmo, od kogokolwiek. Nie kładą też nic nowego czego nie było w
    planach, które mają z przed jakichś 8-10 lat kiedy brali kasę za
    "śwatłowodyzację" kraju. Głownie chodzi o to, że za infrastrukturę
    teletechniczną muszą płacić podatki, a to boli. No i lada dzień i tak
    "wszędzie" będzie 5G, to po co przepłacać?
    Podobnie podchodzą do tematu inni operatorzy. Vectra w mojej okolicy do
    nowo powstającego osiedla bloków już kilka lat temu podciągnęła
    światłowody, a właściciele okolicznych domów jednorodzinnych, które
    stoją od 2-3 dekad, nie mogą się doprosić o podłączenie od dziesięciu lat.

  • 8. Data: 2022-07-10 11:49:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 10.07.2022 o 11:31, Lisciasty pisze:

    > U nas problemu nie ma bo całość możemy zrobić na naszym terenie (naszym
    > tzn. wspólna droga i teren, tam nie ma nic gminnego).

    To nie ma znaczenia, że na Waszym terenie. Też musielibyście to zrobić
    zgodnie z przepisami; projekty, pozwolenia, naniesienia na mapy
    geodezyjne. A taki Orange przyjdzie i będzie wybrzydzał, że oni
    odpowiadają za cały przebieg łącza, od swojej infrastruktury do
    urządzenia końcowego i im się to nie opłaca.

    Na który oni nie chcą wydawać kasy.

  • 9. Data: 2022-07-10 12:52:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty mieszka na zadupiu:

> [...]
    > zasilaniem na ewentualne klamoty typu jakiś switch czy coś?
    >
    > Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    Jeśli czytać, to poszukwaszy czegoś na temat "gpon". To całkiem pasywna
    sieć, nie wymaga zasilania przy zasięgu rzędu kilkunastu kilometrów.
    W dodatku stosuje w niej pasywne splittery, pozwalające na rozmnożenie
    jednego włókna doprowadzonego na zadupie na bodaj 16 indywidualnych
    zakończeń. Wszystko łączone na "gniazdka i wtyczki", wykonawca sieci
    nieczego nie tnie, nie sztukuje, nie spawa, tylko korzysta z gotowych
    odcinków różnej długości fabrycznie zakończonych tymi złączkami. Jak
    nie ma odpowiednio krótkiego kawałka, to zostawia w studziencze czy
    na słupie zwinięty kłębek. Do chałupy idzie pojedyncze włókno ubrane
    w jakiś czarny kevlar o znikomejś średnicy. U mnie napowietrznie, tak
    z pięć metrów, ale znam przypadki wpuszczenia w uprzenio przygotowaną
    rurę. Przyszedł Ziutek z firmy, na oko ocenił jak długi patchcord jest
    potrzebny, zapytał czy chcę zapas, poszedł do samochodu po tą żyłkę
    i w pół godziny zainstalował. Instalacja w budynku całkiem przyjazna,
    toto nie ma w zasadzie minimalnego promienia skrętu, kładzie się jak
    nieniutki miękki kabelek. Tak więc niczego wcześniej się nie zrobi na
    zapas, trzeba czekaż aż sami wszystko ułożą. Tylko w chacie mozna sobie
    wcześniej zaplanować, gdzie będzie router.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2022-07-10 13:39:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-07-10 o 08:43 +0200, Lisciasty napisał:
> [...]
    > zasilaniem na ewentualne klamoty typu jakiś switch czy coś?
    >
    > Ktoś może ogarnia te tematy? Albo gdzie o tym poczytać?

    U mnie sytuacja podobna, i podobnie się zastanawiałem. Okazało się, że
    dostawcy korzystają z różnych światłowodów i jak instalują cokolwiek,
    to tylko na swoim. Dałem sobie więc spokój i czekając na lepsze jutro
    korzystam ze Starlinka. Może warto rozważyć? Latem zeszłego roku na
    sąsiedniej grupie opisałem jak wygląda ten zacny wynalazek:
    https://groups.google.com/g/pl.comp.os.linux/c/6kU-C
    RVwpjQ/m/dAeVZ-DBAgAJ

    Mateusz