    From: ddddddddddddd <d...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak ogarnąć światłowód?
    Date: Sun, 10 Jul 2022 07:57:33 +0100

    On 10.07.2022 07:43, Lisciasty wrote:
    > Mieszkam na zadupiu, w tym roku chyba doczekamy się kanalizacji.
    > Internet przywozi listonosz raz w tygodniu. Kiedyś łaził jakiś wymoczek
    > w garniturze i obiecywał światłowód ale koniec końców nas olali.
    > Wymyśliłem że korzystając z bałaganu kanalizacyjnego, puścilibyśmy z
    > naszego odludzia światłowód gdzieś w okolice głównej drogi, z nadzieją
    > że za jakiś czas ktoś nas podepnie. Jest 8 chałup chętnych.
    > Pytanie:
    > - puszczać z każdej chałupy osobny światłowód i potem zostawić gdzieś w
    > skrzynce duży zapas?
> [...]

    powiem Ci jak to wyglądało u mnie:
    lokalizacja 1 w Polsce: mały dostawca internetu, spawał 'w drodze' przy
    mojej posesji i w domu. Urządzenia aktywne jedynie w domu i w skrzynce
    kilkaset m dalej
    lokalizacja 2 w UK: duży dostawca internetu. Kładzie swoje rurki łączone
    ciśnieniowo i wdmuchuje światłowód. Gość który to robi nie zna się na
    tym kompletnie (nie odróżnia skrętki od koncentryka, a jego światłowody
    dzielą się na 3 typy: 30, 50 i 100 metrów...), więc musi mieć położony
    ten konkretny przewód (którego nawet nie spawa, bo jest pospawany, on
    musi tylko założyć obudowę wtyczki). Rozmawiałem ze znajomym który
    pracuje w pobliżu takich rzeczy i mówił, że w Polsce też tak już robią.
    Wniosek? IMO jedyne co możesz zrobić to położyć arota, żeby można było
    do niego wciągnąć cokolwiek, inaczej nie zgadniesz czy użyją SM, czy MM
    oraz czy ktokolwiek zechce użyć twojego światłowodu, bo dotację z UE
    mają na położenie własnego ;-)

    Lukasz