  • 1. Data: 2009-01-24 15:34:47
    Temat: Jaka pojemność zasobnika c.w.u. ?
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Mam kocioł c.o. + bojler gazowy Richmonda do ciepłej wody o poj. 151 litrów.
    Te 151 litrów przy temperaturze ok. 45 st. wystarczało o ile nie kąpała się
    więcej niż 1 osoba. Drugi kąpiący się musiał poczekać minimum pół godziny na
    ciepłą wodę. Wymieniam teraz to wszystko na kocioł jednofunkcyjny z
    zasobnikiem.
    Jaką pojemność zasobnika mam wybrać dla 3-osobowej rodziny?
    Podobno szybciej nagrzewają one wodę od bojlera i nie ma problemu z kąpielą
    "seryjną". Czy 100 litrów nie będzie mało?
    Jacek

  • 2. Data: 2009-01-24 19:03:18
    Temat: Re: Jaka pojemność zasobnika c.w.u. ?
    Od: Forr <f...@i...pomin.pl>

    Jacek pisze:

    > Podobno szybciej nagrzewają one wodę od bojlera i nie ma problemu z kąpielą
    > "seryjną". Czy 100 litrów nie będzie mało?

    Odpowiednio mocny kocioł bez problemu da rade i 100l spokojnie starczy.

    pozdr

  • 3. Data: 2009-01-25 10:54:40
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    Problem jest następujący. Potrzebna pojemność zasobnika zależy nie tylko od
    ilości zużywanej wody, ale także od mocy pieca. Im większa tym szybciej
    nagrzeje Ci wodę.
    Ale jest drugi problem - piec o za dużej mocy nie będzie najefektywniej
    działał jako piec CO, bo będzie się często wyłączał. A optymalnie dobrany
    piec powinien się palić cały czas.
    Powodzenia w szukaniu złotego środka. Szacuję, że dla 3 osób które nie
    kąpią się w wannie, a w miarę krótko pod prysznicem i nie maja jacuzzi 120
    litrów powinno wystarczyć. Kąpiel pod prysznicem to 30-60 litrów wody.

    MichalL

  • 4. Data: 2009-01-25 12:45:06
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:497c4501$0$29390$f69f905@mamut2.aster.pl...
> [...]
    > kąpią się w wannie, a w miarę krótko pod prysznicem i nie maja jacuzzi 120
    > litrów powinno wystarczyć. Kąpiel pod prysznicem to 30-60 litrów wody.

    Teraz prawie wszystkie kotły mają palnik modulowany (chyba tak to się
    nazywa), tzn moc kotła może się zmieniać w zależności od potrzeb (w moim
    przypadku jest to 6-24kW).

    Pozdr
    J23

  • 5. Data: 2009-01-25 13:35:59
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Wyłączanie c.o. na czas grzania ciepłej wody wogóle mi nie przeszkadza.
    Jak rozumiem moc grzania c.w.u. jest zbliżona do mocy kotła, więc w miarę
    zużywania zapasu z zasobnika "nowa" woda szybko się nagrzeje. Mój stary
    Richmond ma 5 kW i trzeba było czekać na kolejną wannę wody minimum pół
    godziny
    Jacek

  • 6. Data: 2009-01-27 08:44:34
    Od: " BrunoJ" <b...@g...pl>

    MichalL <m...@N...poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Ale jest drugi problem - piec o za dużej mocy nie będzie najefektywniej
    > działał jako piec CO, bo będzie się często wyłączał. A optymalnie dobrany
    to chyba troche bardziej skomplikowane - caly czas to on moze palic przy -20,
    a przy +5 to bedzie juz palil ze sporymi przerwami (chyba ze ustawimy
    odpowiednio niska temperature wody). I niestety w praktyce taki caly czas
    palacy kociol bedzie jakby drozszy w uzytkowaniu.

    > Powodzenia w szukaniu złotego środka. Szacuję, że dla 3 osób które nie
    > kąpią się w wannie, a w miarę krótko pod prysznicem i nie maja jacuzzi 120
    > litrów powinno wystarczyć. Kąpiel pod prysznicem to 30-60 litrów wody.
    te 30-60 litrow to na jaki czas jesli liczone? Bo mojej zonie nie raz udalo
    sie prysznicem wykonczyc zasobnik 160l :D Ale fakt, nie w 5 minut.
    Z drugiej strony te 160l wystarcza bez wiekszych problemow dla 5 osobowej
    rodziny (chociaz jesli byloby wiecej to by nie zaszkodzilo)

    pozdrawiam
    Bruno

  • 7. Data: 2009-01-27 10:29:58
    Od: "kiki" <...@...ki>

    " BrunoJ" <b...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > Z drugiej strony te 160l wystarcza bez wiekszych problemow dla 5 osobowej
    > rodziny (chociaz jesli byloby wiecej to by nie zaszkodzilo)

    200L minimum, a nie będzie autor żałował.

  • 8. Data: 2009-01-27 10:35:45
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Jacek wrote:
> [...]
    > Podobno szybciej nagrzewają one wodę od bojlera i nie ma problemu z
    > kąpielą "seryjną". Czy 100 litrów nie będzie mało?

    wszystko zależy od temperatury
    przy 45 stopniach może być mało
    przy 60 będzie ok ;)

    ale trzeba poinstruować rodzinę, że teraz gorąca jest gorąca....

    --
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2009-01-27 13:30:58
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Nie chcę więcej, jak 45 stopni. Miałem kiedyś bojler elektryczny 80 litrów i
    80 stopni i wiem co to za "komfort" ;-)
    Głównie mnie interesuje to, ile czasu potrzebuje zasobnik c.w.u. żeby
    nagrzać od nowa wodę do np. 45 stopni, gdy wypuścimy cały zapas.
    Jacek

  • 10. Data: 2009-01-27 13:39:28
    Od: a...@g...com

    On 27 Sty, 14:30, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Głównie mnie interesuje to, ile czasu potrzebuje zasobnik c.w.u. żeby
    > nagrzać od nowa wodę do np. 45 stopni, gdy wypuścimy cały zapas.

    To zalezy tylko od jego mocy i pojemnosci.
    W uproszczeniu - na zagrzanie 1l wody o 1 stopien trzeba 4186J.
    Czyli przy zasobniku 100l, podgrzanie wody z 8C do 45C trzeba 100 * 37
    * 4186J = 15488200J = 4,3kW. Teraz sobie policz jaki masz piec - przy
    15kW zajmie mu to ~18 minut :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.