-
1. Data: 2022-12-31 18:19:10
Temat: Kogeneracja
Od: M M <m...@g...com>
Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento (+ instalacja LPG) z
silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400 obr/min). Jak sądzicie, da radę w
roli rozrusznika po podłączeniu do sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument?
Ciepło z układu chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując bezpieczną
odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego miejsca i działa w zimie
(jakby podłączyć butlę z czystym propanem). Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy
to jednak zbyt mało trwały silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się
opłacać?
-
2. Data: 2022-12-31 18:25:21
Temat: Re: Kogeneracja
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 31.12.2022 o 18:19, M M pisze:
> Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento (+
> instalacja LPG) z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400
> obr/min). Jak sądzicie, da radę w roli rozrusznika po podłączeniu do
> sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument? Ciepło z układu
> chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
> elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując
> bezpieczną odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego
> miejsca i działa w zimie (jakby podłączyć butlę z czystym propanem).
> Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy to jednak zbyt mało trwały
> silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się opłacać?
Gdzieś na jutubach mignął mi filmik z gościem, który bawi się w coś
takiego, ale silnikiem od Matiza. Poszukaj, poczytaj, pooglądaj co mu
tam wyszło.
-
3. Data: 2022-12-31 18:49:19
Temat: Re: Kogeneracja
Od: a a <m...@g...com>
On Saturday, 31 December 2022 at 18:25:23 UTC+1, nadir wrote:
> W dniu 31.12.2022 o 18:19, M M pisze:
> > Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento (+
> > instalacja LPG) z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400
> > obr/min). Jak sądzicie, da radę w roli rozrusznika po podłączeniu do
> > sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument? Ciepło z układu
> > chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
> > elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując
> > bezpieczną odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego
> > miejsca i działa w zimie (jakby podłączyć butlę z czystym propanem).
> > Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy to jednak zbyt mało trwały
> > silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się opłacać?
> Gdzieś na jutubach mignął mi filmik z gościem, który bawi się w coś
> takiego, ale silnikiem od Matiza. Poszukaj, poczytaj, pooglądaj co mu
> tam wyszło.
Znajomy sie tym zajmował ale zachorował
A rozwiązanie jest proste
Generator trójfazowy zasilamy gazem zamiast benzyny + używany bankowy UPS
-
4. Data: 2022-12-31 19:44:58
Temat: Re: Kogeneracja
Od: M M <m...@g...com>
sobota, 31 grudnia 2022 o 18:49:21 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> Generator trójfazowy zasilamy gazem zamiast benzyny + używany bankowy UPS
Niestety takie generatory małe są chłodzone powietrzem (głośne i trudno odebrać samo
ciepło nie odbierając też hałasu) a duże (chłodzone cieczą) bardzo drogie (nawet
używane).
-
5. Data: 2022-12-31 20:03:41
Temat: Re: Kogeneracja
Od: a a <m...@g...com>
On Saturday, 31 December 2022 at 19:44:59 UTC+1, M M wrote:
> sobota, 31 grudnia 2022 o 18:49:21 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> > Generator trójfazowy zasilamy gazem zamiast benzyny + używany bankowy UPS
> Niestety takie generatory małe są chłodzone powietrzem (głośne i trudno odebrać
samo ciepło nie odbierając też hałasu) a duże (chłodzone cieczą) bardzo drogie (nawet
używane).
Skoro on tym zasilal 5 lat dom odcięty od energetyki , bo miał status do wyburzenia
to się dało.
Nie namawiam nikogo na taki eksperyment,
ale on tak żyl latami i miał światło , komputery za dnia i w nocy
bo wtedy nie było solarów.
Można zacząć od dużego UPS-a bez aku, potem zorganizować aku
pożyczyć generator ktory może pracowac na propanie ( dowiedzieć się jak to przerobic
bezpiecznie)\
i to jest jedyne rozwiązanie, bo paliwo tansze o 50%
On też planował eksperymentować z silnikiem samochodowym, bo pewnie chodziło o
chłodzenie i moc.
Ale na postoju chłodzenie przeciez dziala jedynie dla wolnych obrotów, a dla dużych
wlacza się wentylator chłodnicy a potem wyrzyguje płyn chłodzący, bo chłodzenie
dziala tylko w ruchu.
Rozwiązaniem może byc hybryda, bo ma generator ladujący aku na osi silnika
spalinowego, kontroler ladowania aku i całą elektronikę i komputer.
Trzeba tylko sprowadzić z mimiec hybrydę z wypadku w cenie złomu , ze sprawnym
silnikiem, przodem
i wdrozyć domową elektrownię
Zapytam sąsiada bo jezdzi hybrydą Tojoty
Koledzy czekaja aż Melon zbankrutuje i używane Tesle będa rozdawac to je wykorzysta
jako mobilne powerbanki 100kWh
a jak doda jeszcze autonomiczność , to będa za dnia same jechały na ladowanie w
mieście i na noc powracały zaladowane
i podłaczały się same do domu, aby energię dostarczac
I to żadne science fiction, bo szybkie ladowarki są w centrach miast a nie na
prowincji, czy przedmieściach gdzie domy prywatne.
-
6. Data: 2022-12-31 20:14:43
Temat: Re: Kogeneracja
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
nadir napisał:
>> Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento
>> (+ instalacja LPG) z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400
>> obr/min). Jak sądzicie, da radę w roli rozrusznika po podłączeniu
>> do sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument? Ciepło z układu
>> chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
>> elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując
>> bezpieczną odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego
>> miejsca i działa w zimie (jakby podłączyć butlę z czystym propanem).
>> Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy to jednak zbyt mało trwały
>> silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się opłacać?
>
> Gdzieś na jutubach mignął mi filmik z gościem, który bawi się w coś
> takiego, ale silnikiem od Matiza. Poszukaj, poczytaj, pooglądaj co mu
> tam wyszło.
Znam takie rozwiązanie z silnikiem opla kadeta. Te mają opinię bardzo
trwałych, a pyrkające sobie jednostajnie na niezbyt dużych obrotach
i oddające niewielką moc (w stosunku do maksymalnej) są mega trwałe.
Ponadto kilkaniście lat temu jeden niemiecki startup zrobił taki
zastępnik kotła gazowego CO z silnikiem czterosuwowym i prądnicą.
Sprawność całkowita 90%, z czego oddawana moc elektryczna w stosunku
do cieplnej jest jak 1:2. Czyli niby gorzej niż zwykły kocioł gazowy,
ale prund można wrzucić do pompy cieplnej i mieć COP gazowy około 2.
--
Jarek
-
7. Data: 2022-12-31 21:06:29
Temat: Re: Kogeneracja
Od: a a <m...@g...com>
On Saturday, 31 December 2022 at 20:14:46 UTC+1, Jarosław Sokołowski wrote:
> nadir napisał:
> >> Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento
> >> (+ instalacja LPG) z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400
> >> obr/min). Jak sądzicie, da radę w roli rozrusznika po podłączeniu
> >> do sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument? Ciepło z układu
> >> chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
> >> elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując
> >> bezpieczną odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego
> >> miejsca i działa w zimie (jakby podłączyć butlę z czystym propanem).
> >> Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy to jednak zbyt mało trwały
> >> silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się opłacać?
> >
> > Gdzieś na jutubach mignął mi filmik z gościem, który bawi się w coś
> > takiego, ale silnikiem od Matiza. Poszukaj, poczytaj, pooglądaj co mu
> > tam wyszło.
> Znam takie rozwiązanie z silnikiem opla kadeta. Te mają opinię bardzo
> trwałych, a pyrkające sobie jednostajnie na niezbyt dużych obrotach
> i oddające niewielką moc (w stosunku do maksymalnej) są mega trwałe.
> Ponadto kilkaniście lat temu jeden niemiecki startup zrobił taki
> zastępnik kotła gazowego CO z silnikiem czterosuwowym i prądnicą.
> Sprawność całkowita 90%, z czego oddawana moc elektryczna w stosunku
> do cieplnej jest jak 1:2. Czyli niby gorzej niż zwykły kocioł gazowy,
> ale prund można wrzucić do pompy cieplnej i mieć COP gazowy około 2.
>
> --
> Jarek
a jaka jest moc silnika samochodowego na wolnych obrotach ?
a proporcjonalna do zuzycia paliwa
czyli okolo 0,5 litra na godzine pracy silnika
a skoro zużycie 10-20 razy mniejsze niz podczas jazdy pelną mocą
co po co sie interesować zlomem
którego moc to 50-100KM
""1 KM (E) = 746 W. Zatem konwersja mocy z koni mechanicznych na waty jest wyrażona
wzorem: P (W) = 746 ? P (KM)
czyli na wolnych obrotach moc mozna zmierzyc, ale jak będzie 1kW to nie należy sobie
zlomem zawracać doopy.
A gdy obroty wzrosna to się zagrzeje płyn, wentylator chłodnicy nie schłodzi i
wyrzyga płyn chłodzacy
I tyle zabawy
Czyli silnik samochodowy, chłodzony plynem, do tego się nie nadaje.
-
8. Data: 2022-12-31 21:34:14
Temat: Re: Kogeneracja
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
sobota, 31 grudnia 2022 o 20:14:46 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> nadir napisał:
> >> Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento
> >> (+ instalacja LPG) z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400
> >> obr/min). Jak sądzicie, da radę w roli rozrusznika po podłączeniu
> >> do sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument? Ciepło z układu
> >> chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
> >> elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując
> >> bezpieczną odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego
> >> miejsca i działa w zimie (jakby podłączyć butlę z czystym propanem).
> >> Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy to jednak zbyt mało trwały
> >> silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się opłacać?
> >
> > Gdzieś na jutubach mignął mi filmik z gościem, który bawi się w coś
> > takiego, ale silnikiem od Matiza. Poszukaj, poczytaj, pooglądaj co mu
> > tam wyszło.
> Znam takie rozwiązanie z silnikiem opla kadeta. Te mają opinię bardzo
> trwałych, a pyrkające sobie jednostajnie na niezbyt dużych obrotach
> i oddające niewielką moc (w stosunku do maksymalnej) są mega trwałe.
> Ponadto kilkaniście lat temu jeden niemiecki startup zrobił taki
> zastępnik kotła gazowego CO z silnikiem czterosuwowym i prądnicą.
> Sprawność całkowita 90%, z czego oddawana moc elektryczna w stosunku
> do cieplnej jest jak 1:2. Czyli niby gorzej niż zwykły kocioł gazowy,
> ale prund można wrzucić do pompy cieplnej i mieć COP gazowy około 2.
>
> --
> Jarek
Zażyj lek z linku.
https://media.tenor.com/GGz3BystV4wAAAAC/we%C5%BAnie
pierdol-w-ez-niepierdol.gif
A potem oddaj kasę za naukę. W podstawówce mnie uczyli że sprawność silnika
spalinowego na benzynę nie jest większa niż 20% a wysokopreznego 30%. Potem się
dowiedziałem że w laboratoriach daje się uzyskać kilka procent więcej. Trochę ponad
50% miały i może dalej mają silniki parowe potrójnego rozprężania stosowane w
statkach rzecznych napędzanych kołami łopatkowymi. Uważam że wszystko co napisałeś to
bzdury wyssane z palca. A jak to gdzieś przeczytales to jakim trzeba być dyletantem
żebyś taka bzdurę uwierzyć?
-
9. Data: 2022-12-31 22:39:02
Temat: Re: Kogeneracja
Od: WS <L...@c...pl>
sobota, 31 grudnia 2022 o 21:34:16 UTC+1 4kogu. napisał(a):
> A potem oddaj kasę za naukę. W podstawówce mnie uczyli że sprawność silnika
spalinowego na benzynę nie jest większa niż 20% a wysokopreznego 30%. Potem się
dowiedziałem że w laboratoriach daje się uzyskać kilka procent więcej. Trochę ponad
50% miały i może dalej mają silniki parowe potrójnego rozprężania stosowane w
statkach rzecznych napędzanych kołami łopatkowymi. Uważam że wszystko co napisałeś to
bzdury wyssane z palca. A jak to gdzieś przeczytales to jakim trzeba być dyletantem
żebyś taka bzdurę uwierzyć?
Bez przesady, ta sprawność 20-50% to tylko sprawność zamiany energii zawartej w
paliwie w ruch (obrotowy wału), czyli napęd. Reszta (straty) to generalnie ciepło,
które oczywiście przy ogrzewaniu można i należy wykorzystać. Trochę ciepła ucieknie
tylko ze spalinami, ale i te można raczej mocno schłodzić...
-
10. Data: 2022-12-31 22:56:16
Temat: Re: Kogeneracja
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
sobota, 31 grudnia 2022 o 22:39:03 UTC+1 WS napisał(a):
> sobota, 31 grudnia 2022 o 21:34:16 UTC+1 4kogu. napisał(a):
>
> > A potem oddaj kasę za naukę. W podstawówce mnie uczyli że sprawność silnika
spalinowego na benzynę nie jest większa niż 20% a wysokopreznego 30%. Potem się
dowiedziałem że w laboratoriach daje się uzyskać kilka procent więcej. Trochę ponad
50% miały i może dalej mają silniki parowe potrójnego rozprężania stosowane w
statkach rzecznych napędzanych kołami łopatkowymi. Uważam że wszystko co napisałeś to
bzdury wyssane z palca. A jak to gdzieś przeczytales to jakim trzeba być dyletantem
żebyś taka bzdurę uwierzyć?
> Bez przesady, ta sprawność 20-50% to tylko sprawność zamiany energii zawartej w
paliwie w ruch (obrotowy wału), czyli napęd. Reszta (straty) to generalnie ciepło,
które oczywiście przy ogrzewaniu można i należy wykorzystać. Trochę ciepła ucieknie
tylko ze spalinami, ale i te można raczej mocno schłodzić...
Jak by to miało sens to połowa agregatów prądotwórczych w marketach miała by
chłodzenie wodne z opcją do podłączenia do ogrzewania. Dla mnie ma sens posiadanie
akumulatorów i ładowanie ich w nocy i rozładowywanie w dzień. A że ma sens to mam
takie akumulatory i będę dokupowal żeby mieć ich więcej. Drugie co ma sens to
posiadanie małego agregatu prądotwórczego żeby z niego ładowac akumulatory do
zasilania automatu który na mnie pracuje w domu. Już wymyślili że jak ktoś ma
działaność gospodarczą zarejestrowana na adres zamieszkania to ma płacić stawkę jak
za prąd dla działalności.