  • 1. Data: 2011-02-19 23:02:02
    Temat: Kominek, DGP, hipokausta
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Glowna wada systemow DGP jest dla mnie nadmuch przegrzanego, suchego
    powietrza i brak akumulacji ciepla, a przez to duze wahania temperatury.
    Zastanawiam sie, czy daloby sie polaczyc taki system z czyms na ksztalt
    antycznej hipokausty, czyli np. kierowac gorace powietrze do ceramicznych
    komor i kanalow w scianach. Dzieki duzej powierzchni taka sciana moglaby
    nie byc bardzo goraca, cos jak w przypadku podlogowki.

    Czy stosuje sie w ogole takie rozwiazania?

    --
    Maciek

  • 2. Data: 2011-02-19 23:59:57
    Temat: Re: Kominek, DGP, hipokausta
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Czy stosuje sie w ogole takie rozwiazania?

    tak, krzyżacy coś takiego stosowali...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2011-02-20 00:05:17
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Czy stosuje sie w ogole takie rozwiazania?

    a bardziej współcześnie... wkład potrzebuje sporego przepływu
    powietrza, żeby się nie przegrzał... przy takim przepływie nie zrobisz
    na tyle długich kanałów, żeby to ciepło odebrały, i tak będzie
    wylatywać gorące powietrze... ale jak zrobisz obudowę z szamotu, kafli
    piecowych lub z innego akumulacyjnego materiału, to będziesz miał tę
    bezwładność i ciepłą ścianę... a jak chcesz hypokaustę, to po prostu
    nie rób wkładu i zrób hypokaustę... możesz wstawić drzwiczki z szybką,
    będzie jak kominek...

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2011-02-20 08:10:34
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik s_13 napisał:
    > możesz wstawić drzwiczki z szybką,
    > będzie jak kominek...

    No właśnie coś podobnego mi się nasuwa...
    Kominek jest gorący, kiedy się w nim pali, ale jak drewno się skończy,
    to już stygnie w szybkim dość tempie.

    Jak zbudujesz coś podobnego do pieca, albo wręcz po prostu piec, to
    nawet jak jakieś kanały tam sobie poprowadzisz, to będzie ok, bo kafle
    nigdy nie nagrzeją się tak, jak wkład kominkowy, ale za to będą trzymały
    długo ciepło i długo też to ciepło będzie mogło być rozprowadzane.

    Co do drzwiczek, to można sobie kupić takie z szybką i też będzie ogień
    w salonie :-) - właśnie takie kupiłem i będę stawiał piec kaflowy -
    kafle już zamówione :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 5. Data: 2011-02-20 09:11:25
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Feb 2011 16:05:17 -0800 (PST), s_13 napisał(a):

    (...)

    Pieknie, ale nie o to chodzi. Nie kazdy lubi piece kaflowe i przede
    wszystkim nie wszedzie jest na nie miejsce.

    Co ma tempo przegrzewania wkladu do dlugosci kanalow? Przeciez powietrze
    tam nie krąży, tylko jest przepompowywane i uchodzi zupelnie gdzie indziej,
    nie wracajac do wkladu.
    Ja sobie pomyslalem, zeby np. w scianach dzialowych zabudowac cos na
    ksztalt szamotowych wkladow akumulacyjnych i do tych wkladow doprowadzac
    dolem gorace powietrze, a wylot robic pod sufitem pomieszczenia. W
    przecietnej sciance zmiesci sie ze 200 kg szamotu, do tego zwykla cegla...
    Uzbiera sie calkiem spora masa.

    --
    Maciek

  • 6. Data: 2011-02-20 10:53:22
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Maciek napisał(a):
    > (...)
    >
    > Pieknie, ale nie o to chodzi. Nie kazdy lubi piece kaflowe i przede
    > wszystkim nie wszedzie jest na nie miejsce.

    Lub tez - kiedys - nie kazdego bylo stac na piec kaflowy.
    A poniewaz jakos sie ogrzewac chciano, to i robiono we fragmentach
    sciany dzialowej kanaly spalinowe. Zasilane to bylo z dowolnej kozy i
    ogrzewalo oba pomieszczenia.

> [...]
    > dolem gorace powietrze, a wylot robic pod sufitem pomieszczenia. W
    > przecietnej sciance zmiesci sie ze 200 kg szamotu, do tego zwykla cegla...

    Ty chcesz przepuszczac przez te kanaly gorace powietrze ogrzane wkladem
    kominkowym. I dobrze - nie bedziesz musial wyczystki robic na dole
    kazdego zakretu kanalu w scianie ;)
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 7. Data: 2011-02-20 12:39:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maciek wrote:
> [...]
    > powierzchni taka sciana moglaby nie byc bardzo goraca, cos jak w
    > przypadku podlogowki.
    >
    > Czy stosuje sie w ogole takie rozwiazania?

    grzewcza plyta systemu legalite (czy jakos tak) w plycie zalane sa rury
    przez które jest tlochone powietrze, mozna do tego systemu zastosowac tez
    kominek grzewczy.

  • 8. Data: 2011-02-20 15:36:15
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    Uzytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > nie byc bardzo goraca, cos jak w przypadku podlogowki.
    >
    > Czy stosuje sie w ogole takie rozwiazania?

    Budujac dom z silikatów zyskujesz miedzy innymi olbrzymia pojemnosc cieplna
    scian. Sprawdzone na razie u siebie na etapie budowy i ogrzewania koza przy
    wykonczeniówce.

    --
    buy and sell your photos
    http://photobank.net-poland.com

  • 9. Data: 2011-02-20 15:57:25
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Feb 2011 16:36:15 +0100, mirek napisał(a):

    > Budujac dom z silikatów zyskujesz miedzy innymi olbrzymia pojemnosc cieplna
    > scian. Sprawdzone na razie u siebie na etapie budowy i ogrzewania koza przy
    > wykonczeniówce.

    Dom juz stoi, bez czesci scianek dzialowych.

    --
    Maciek

  • 10. Data: 2011-02-20 18:09:19
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Kiedyś pisałem tu na grupie, że wg mnie fajnie by się sprawdziło
    pompowanie tego powietrza np pod strop np dla posiadaczy piwnicy,
    ewentualnie pod poddaszem użytkowym. Sufit podwieszany, ocieplony,
    strop najlepiej lany. Można obliczyć że taki strop np. 100 m2
    spokojnie mógłby odbierać nawet 10 kW mocy, akumulując jakieś 20 - 40
    kWh energii przy podgrzaniu o 1 C.
    Podczas intensywnego palenia nie byłoby gwałtownego przyrostu
    temperatury otaczającego powietrza. Pewnie też by następował efekt
    opóżnionego nagrzewania.
    pozdr