  • 51. Data: 2010-10-06 21:22:49
    Temat: Re: Koszt energii z gazu dogonił koszt z prądu
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:i8h9ig$jpe$1@news2.ipartners.pl...

    > imho źle liczysz...
    > kalorycznośc gazu liczy się tak jakoś dziwnie,
    > że kotłach kondensacyjnych masz ponad 100% sprawności

    Ba, nawet 105% sprawności.
    Chłyt maketindodi.

    > imho tu liczysz jeszcze gorzej!
    > było wiele watków gdzie było policzone dokładnie TCO (powinieneś widzieć
    > co to jest ;-)

    Total cost ownership dla klimatyzatora jest dużo tańszy niż dla pompy
    gruntowej. Tak, wiem że pierwszy serwis po gwarancji może mi rozwalić całe
    obliczenia. Będę się martwić za rok. :-)

    > bardzo krótkie podsumowanie: to sa bardzo kosztowne i skomplikowane metody
    > zaoszczędzenia złotówki
    > a po uwzględnieniu okresowych wymian sprężarek (które normalnie się
    > zużywają)
    > pompy ciepła się nie zwróca NIGDY

    Fakt. Dlatego ja używam klimy za 4 tys szt, a nie pompy gruntowej za 70.
    Taka klima teoretycznie ogrzewa 30m2. W praktyce ogrzewa około 50m2 pracując
    przez 40% doby. Dodatkowy bonus był podczas lipcowych upałów. :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 52. Data: 2010-10-06 21:25:32
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Co do cen gazu - wyszło mi ze grzanie prądem na dzien dzisiejszy jest 12%
    > droższe od gazu. Ale nie uwzględniłem abonamentu gazowego -a przecież

    Oraz kosztów inwestycyjnych. U mnie (powtarzam: U MNIE) inwestycja w komin 9
    tys, przyłącze chyba 3, instalacja itp to razem minimum 25 tys parę lat
    temu. To samo ogrzewanie piece akumulacyjne (kombinowałem z zakupem) + klimy
    to 50% tej ceny.

  • 53. Data: 2010-10-06 21:30:08
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Nie zwroca sie nigdy w porownaniu do czego ? :) Bo ja pierwszy sezon
    grzalem pradem. Zwykly piec CO Kospel 12kW, wlaczony 24/h na 40st C +
    =--------------

    Prądem pomieszczenia grzeje się na dwa sposoby:
    - doprowadzając energię do pomieszczenia i tam ją zamieniając na ciepło np w
    drucie oporowym grzejnika, pieca itp,
    - doprowadzając energię do sprężarki pompy ciepła/klimatyzatora.

    Ze względu na straty instalacji i inne NIE UŻYWA SIĘ PRĄDU DO CO poza
    grzaniem awaryjnym, klęska żywiołowa itp.
    Koniec, kropka.

  • 54. Data: 2010-10-06 21:35:01
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Jacek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Nieprawda z tym współczynnikiem przy klimatyzatorach.
    > Po pierwsze - tak wysoki współczynnik mają one przy temperaturze na
    > zewnątrz ok 20 st, a wtedy raczej nie ma potrzeby grzania. Ze spadkiem
    > temperatury na zewnątrz współczynnik szybko maleje do ok 1 w okolicach
    > zera st.
    > Jeżeli występuje oblodzenie na jednostce zewnętrznej to cała zabawa kończy
    > się.
    > Ponadto niektóre tylko klimatyzatory mogą grzać przy temperaturach
    > ujemnych (mój Fujitsu np. przy minus 17 jeszcze coś tam usiłuje walczyć
> [...]

    Mam Fujitsu inwerter. Grzeje do -15. Przy temperaturach poniżej -10 jest
    mało wydajny i moim zdaniem nie ma sensu go katować. Przy temperaturze -5
    sprawdza się znakomicie i pobierając maks 1,2 kW nagrzewa pomieszczenia
    kilka razy szybciej niż Farelka 2kW. Wniosek z tego, że COP przy -5 jest na
    oko większe od 3.
    Ostatniej zimy temperatura poniżej -15 była tylko przez kilka dni. Rekord
    to -27. Monitorowana non stop w kilku miejscach.
    To moje zdanie, a Ty miej swoje. :-)

  • 55. Data: 2010-10-06 21:36:58
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Tyle, ze gruntowa pompa mozesz grzac tylko w II taryfie. A
    klimatyzatorem powietrze-powietrze praktycznie musisz caly czas
    --------------------

    Wyobraź sobie że nie muszę. Większość ostatniej zimy grzałem w II taryfie i
    bezwładność cieplna była taka, że różnice temperatur nie przekraczały 3
    stopni.
    Przy -20 stopni, a taka temperatura była tylko KILKA dni, uruchamiam piece
    akumulacyjne. Albo mogę przynieść olejaki z piwnicy. :-)

  • 56. Data: 2010-10-06 21:38:51
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Tomek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Uaaaa. A skąd takie optymistyczne wielkości??
    > Niestety to fikcja, dlatego pompy ciepła bez dopływu ciepła
    > np. z płynącej rzeką wody nie rozpowszechnią się w naszym klimacie.

    Wszystko co ma temperaturę powyżej -273 stopni Celsjusza ma w sobie ciepło.
    W podstawówce na fizyce tego kiedyś uczyli.
    :-)

  • 57. Data: 2010-10-06 21:50:50
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości
    >>> 1kWh prąd 0,50 G11 źródło ulotka z Enei

    Nie wiem czego się czepiasz ale nie musisz tłumaczyć. :-)

    > Teraz to licznik zacznie sie krecic w druga strone. :-))

    > Ale jakie zrownalo? W drugiej taryfie grzejac klimatyzatorem do -5C na
    > zewnatrz? A pozniej co? Dynamiczne piece akumulacyjne, bufory ciepla? Mowa
    > o drogiej instalacji gazowej i kominie jakby piece akumulacyjne byly tanie
    > a i samo przylacze energetyczne rowniez.

    Taka sytuacja ostatniej zimy trwała KILKA DNI. Mam wykresy temperatur i
    monitoring tychże w kilku punktach.
    Tak, dynamiczne piece akumulacyjne. Mogę też olejaki, ale nie było ostatnio
    takiej potrzeby. Przyłącze mam "od zawsze". Piece kupiłem tak tanio, że mogę
    załatwić każdemu z dowozem na miejsce mało używany Stiebel za 1000 zł. Albo
    np mi się trafił fabrycznie nowy Inproel za 1/3 ceny. Nawet z fakturą.

    > Elektrownia atomowa kosztuje tyle, ze przez najblizsze 30 lat nie
    > spodziewalbym sie obnizki pradu. Poza tym kto bedzie mial interes w tym,

    Nie będzie obniżki prądu!
    Wszystko podrożeje!
    Fakt jest taki, że prąd na razie drożeje wolniej. :-)

    > zeby cene obnizac skoro drozej tez sie sprzedaje? Jakies dwa lata temu
    > pisalo sie, ze polskie sieci przesylowe sa w oplakanym stanie i konieczne
    > inwestycje moga spowodowac w dluzszym okresie wzrost cen nawet o 80%.

    Zwykły lobbing. Nie podniecaj się.

    Nigdy!!!

    Bzdura. Straty na przesyle itp. Bez sensu. Grzanie prądem tylko pod
    warunkiem dosłania energii elektrycznej do pomieszczenia ogrzewanego lub
    pompy ciepła.

    Hmm. Ostatnio wymieniłem w swojej sieci kilka komputerów żrących 100W na
    mające podobną moc obliczeniową pobierające 8W.
    :-)
    Żarówki prawie wszystkie mam energooszczędne. AGD prawie całe w klasie A+.
    Jak z sufitu spadną ceny solarów, to też sobie założę.

    > Ot to, duze plazny nawet wiecej. Zawsze mozna swiatla po zmierzchu nie
    > zapalac.

    Co za pech. Lubię dużo światła i zawsze zapalam kilka żarówek.
    Energooszczędnych. :-)

    Co będzie nie wie nikt.
    Gdybym był na miejscu budujących się, to dałbym tanie rury w podłogę i
    podłógówkę, przelotki w stropy i ściany dla ewentualnych rur CO (gdyby
    podłogowe zawiodło), ale zatkane później pianką i dużą kotłownię
    umożliwiającą podłączenie równoległe kilku kotłów na różne paliwa. Do tego
    rury lub przelotki na dach do solarów, które za 10 lat będą kosztować
    normalnie, czyli 1500 zł. :-)
    Najlepiej inwestować w energię dobrze izolując dom.

  • 58. Data: 2010-10-06 23:06:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Taka sytuacja ostatniej zimy trwała KILKA DNI. Mam wykresy temperatur i
    > monitoring tychże w kilku punktach.

    Tak, zgadza sie. Mieszkasz gdzies w Lubuskiem czy gdzie tam indziej. U nas
    na wschodzie czesto gesto spadalo sporo ponizej 20C i to nie tylko noca. Ja
    z takiej klimatyzacji pozytku wiekszego bym nie mial poza okresem letnim
    rzecz jasna. A wiec, mieszkasz na biegunie ciepla i Twoj przypadek jak i
    Marko1a jest dla grupy tak naprawde malo miarodajny.

> [...]
    > tanio, że mogę załatwić każdemu z dowozem na miejsce mało używany Stiebel
    > za 1000 zł. Albo np mi się trafił fabrycznie nowy Inproel za 1/3 ceny.

    Wszystko to prawda tylko ze swoje wady niestety maja, ale o tym juz
    pisywalismy...

    > Zwykły lobbing. Nie podniecaj się.

    Nie podniecam sie bo ceny pradu bija tak naprawde we wszystkich nawet tych
    co go w ogole nie uzywaja, tak ze mam nadzieje, ze masz racje.

    > Co za pech. Lubię dużo światła i zawsze zapalam kilka żarówek.
    > Energooszczędnych. :-)

    No wiesz, ja planujac i robiac oswietlenie w kuchni i jadalni, zreszta w
    calym domu kupujac i instalujac nowe rzeczy, bo cos w koncu trzeba,
    doszedlem do tego, ze w kuchni cale oswietlenie nadblatowe pobiera max 15W a
    w jadalni oswietlenie duzego sufitu ok. 20m^2 tylko jakies 5W. Calosc to LED
    a energooszczedna lampa Philips wiszaca w kuchni o dziwo ma zarowke 60W,
    fakt swieci bardzo mocno. A wiec na etapie realizacji w miare latwo pewne
    rzeczy zastosowac, tyle ze instalacyjnie wcale tak tanio to nie wychodzi i
    prawde mowiac nie mam pojecia kiedy to mi sie zwroci ale tez i nie o to
    chodzi, podobnie jak inwestycja w energooszczedne zarowki. Poki co sa bardzo
    drogie w porownaniu z tym co oferuja, no ale takie mamy przepisy wymyslane
    przez durni ktorym obce jest pojecie konkurencji. Innymi slowy Twoje jak i
    moje oswietlenie pobiera malo pradu ale za darmo nie jest i nie mozna
    powiedziec, ze tak naprawde jedyne co robia to biora malo pradu i swieca. To
    cos jak solary, trudno powiedziec, ze mnie woda latem zupelnie nic nie
    kosztowala choc faktycznie tak jest, ale gdyby tak bylo to nie kosztowala by
    wszystkich tych ktorzy nie poniesli kosztow instalacji a tak przeciez nie
    jest. Od kosztow inwestycji moge sobie odejmowac jedynie nienaliczone
    rachunki za gaz czekajac az suma bilansowa wyniesie zero. Wspomniana plazma
    z tendencja do nie jednej plazmy w domu rachunek za prad skutecznie podnosi.
    Szybko gotujace czajniki tez, wiec rachunki tendencji znizkowej zdaja sie
    nie miec.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2010-10-07 05:08:49
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > Tak, zgadza sie. Mieszkasz gdzies w Lubuskiem czy gdzie tam indziej. U nas

    No tak. Fakt że tu jest tak na oko 10 stopni cieplej niż w Suwałkach, albo
    na Podhalu.

> [...]
    > letnim rzecz jasna. A wiec, mieszkasz na biegunie ciepla i Twoj przypadek
    > jak i Marko1a jest dla grupy tak naprawde malo miarodajny.

    Oczywiście. Ale czemu mam nie korzystać z tego, że tu klimat jest minimalnie
    lepszy?

> [...]
    > LED a energooszczedna lampa Philips wiszaca w kuchni o dziwo ma zarowke

    Jestem na etapie pracy nad oświetleniem kuchni. I wymyśliłem linijki LED.
    Ale nie dlatego że są oszczędne, tylko z powodu kształtu i wygody oraz
    możliwości pracy bez wentylacji. LED ma prawie identyczną sprawność, jak
    świetlówki kompaktowe. Wadą jest nieciągłe widmo i cena. Zalety to brak
    grzania się, małe wymiary umożliwiające realizację ciekawych pomysłów itp.

> [...]
    > chodzi, podobnie jak inwestycja w energooszczedne zarowki. Poki co sa
    > bardzo drogie w porownaniu z tym co oferuja, no ale takie mamy przepisy

    No nie wiem. W pokoju do pracy mam włączone od 20 do 60W w żarówkach
    energooszczędnych i daje mi to dużą wygodę. Nienawidzę ciemności podczas
    pracy i zwykle zapalam wszystko co mogę, a grzebiąc w zakamarkach jeszcze
    zakładam czołówkę 3W Petzla. :-)

    > przez durni ktorym obce jest pojecie konkurencji. Innymi slowy Twoje jak i
    > moje oswietlenie pobiera malo pradu ale za darmo nie jest i nie mozna
    > powiedziec, ze tak naprawde jedyne co robia to biora malo pradu i swieca.

    Właśnie z tego powodu są pewne miejsca jak korytarz i piwnica, gdzie ciągle
    są żarówki starego typu. Są tak rzadko używane, że na razie pozostawiam.

> [...]
    > podnosi. Szybko gotujace czajniki tez, wiec rachunki tendencji znizkowej

    Dość prosto można policzyć czas, po którym w taryfie G11 zwróci się żarówka
    energooszczędna. Standardowa żarówka 100W to coś mniej więcej 4 zł, a
    energooszczędna 20 W to od 20 (chociaż Osramy kilkunastowatowe za 5 zł też
    kupowałem).
    Różnica 16 zł. Cena prądu 0,50 zł. Różnica poboru 80W.
    16/0,50=32kWh.
    32kWh/0,08kW=400 godzin.

    Przy używaniu 8 godzin dziennie żarówka energooszczędna zwraca się po DWÓCH
    MIESIĄCACH.

  • 60. Data: 2010-10-07 05:34:45
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message

    Standardowa żarówka to 60 W. Jeżeli potrzebuję do należytego oświetlenia
    pokoju 240 W w zwykłych żarówkach to i tak je zastosuję - 4 szt + regulator.
    Mam oszczędne jak i diodowe - ogólnie rzecz mówiąc panie WerbumMobile są
    GWno warte. Już lepiej oszczędności robić doświetlając rano i popołudniu
    mieszkanie (dom) przy pomocy luster.