    From: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>
    Newsgroups: pl.rec.dom,pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Koszt energii z gazu dogonił koszt z prądu
    Date: Thu, 7 Oct 2010 07:08:49 +0200

    news:i8ive9$7jk$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > Tak, zgadza sie. Mieszkasz gdzies w Lubuskiem czy gdzie tam indziej. U nas

    No tak. Fakt że tu jest tak na oko 10 stopni cieplej niż w Suwałkach, albo
    na Podhalu.

    > na wschodzie czesto gesto spadalo sporo ponizej 20C i to nie tylko noca.
    > Ja z takiej klimatyzacji pozytku wiekszego bym nie mial poza okresem
    > letnim rzecz jasna. A wiec, mieszkasz na biegunie ciepla i Twoj przypadek
    > jak i Marko1a jest dla grupy tak naprawde malo miarodajny.

    Oczywiście. Ale czemu mam nie korzystać z tego, że tu klimat jest minimalnie
    lepszy?

> [...]
    > pisywalismy...

    > Nie podniecam sie bo ceny pradu bija tak naprawde we wszystkich nawet tych
    > co go w ogole nie uzywaja, tak ze mam nadzieje, ze masz racje.

    > No wiesz, ja planujac i robiac oswietlenie w kuchni i jadalni, zreszta w
    > calym domu kupujac i instalujac nowe rzeczy, bo cos w koncu trzeba,
    > doszedlem do tego, ze w kuchni cale oswietlenie nadblatowe pobiera max 15W
    > a w jadalni oswietlenie duzego sufitu ok. 20m^2 tylko jakies 5W. Calosc to
    > LED a energooszczedna lampa Philips wiszaca w kuchni o dziwo ma zarowke

    Jestem na etapie pracy nad oświetleniem kuchni. I wymyśliłem linijki LED.
    Ale nie dlatego że są oszczędne, tylko z powodu kształtu i wygody oraz
    możliwości pracy bez wentylacji. LED ma prawie identyczną sprawność, jak
    świetlówki kompaktowe. Wadą jest nieciągłe widmo i cena. Zalety to brak
    grzania się, małe wymiary umożliwiające realizację ciekawych pomysłów itp.

    > fakt swieci bardzo mocno. A wiec na etapie realizacji w miare latwo pewne
    > rzeczy zastosowac, tyle ze instalacyjnie wcale tak tanio to nie wychodzi i
    > prawde mowiac nie mam pojecia kiedy to mi sie zwroci ale tez i nie o to
    > chodzi, podobnie jak inwestycja w energooszczedne zarowki. Poki co sa
    > bardzo drogie w porownaniu z tym co oferuja, no ale takie mamy przepisy
    > wymyslane

    No nie wiem. W pokoju do pracy mam włączone od 20 do 60W w żarówkach
    energooszczędnych i daje mi to dużą wygodę. Nienawidzę ciemności podczas
    pracy i zwykle zapalam wszystko co mogę, a grzebiąc w zakamarkach jeszcze
    zakładam czołówkę 3W Petzla. :-)

    > przez durni ktorym obce jest pojecie konkurencji. Innymi slowy Twoje jak i
    > moje oswietlenie pobiera malo pradu ale za darmo nie jest i nie mozna
    > powiedziec, ze tak naprawde jedyne co robia to biora malo pradu i swieca.

    Właśnie z tego powodu są pewne miejsca jak korytarz i piwnica, gdzie ciągle
    są żarówki starego typu. Są tak rzadko używane, że na razie pozostawiam.

    > cos jak solary, trudno powiedziec, ze mnie woda latem zupelnie nic nie
    > kosztowala choc faktycznie tak jest, ale gdyby tak bylo to nie kosztowala
    > by wszystkich tych ktorzy nie poniesli kosztow instalacji a tak przeciez
    > nie jest. Od kosztow inwestycji moge sobie odejmowac jedynie nienaliczone
    > rachunki za gaz czekajac az suma bilansowa wyniesie zero. Wspomniana
    > plazma z tendencja do nie jednej plazmy w domu rachunek za prad skutecznie
    > podnosi. Szybko gotujace czajniki tez, wiec rachunki tendencji znizkowej
    > zdaja sie nie miec.

    Dość prosto można policzyć czas, po którym w taryfie G11 zwróci się żarówka
    energooszczędna. Standardowa żarówka 100W to coś mniej więcej 4 zł, a
    energooszczędna 20 W to od 20 (chociaż Osramy kilkunastowatowe za 5 zł też
    kupowałem).
    Różnica 16 zł. Cena prądu 0,50 zł. Różnica poboru 80W.
    16/0,50=32kWh.
    32kWh/0,08kW=400 godzin.

    Przy używaniu 8 godzin dziennie żarówka energooszczędna zwraca się po DWÓCH
    MIESIĄCACH.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/