  • 1. Data: 2010-12-23 17:28:42
    Temat: Magazynowanie energii w gruncie.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Budyń coś dla ciebie.

    http://www.ekoenergia.polska-droga.pl/geo-akumulator
    -blog/93-magazynowanie-ciepsa-w-gruncie.html

    Napisz wnioski jakie wyciągniesz podczas czytania.

    Marek

  • 2. Data: 2010-12-23 18:26:50
    Temat: Re: Magazynowanie energii w gruncie.
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    > Budyń coś dla ciebie.
    >
    > http://www.ekoenergia.polska-droga.pl/geo-akumulator
    -blog/93-magazynowanie-ciepsa-w-gruncie.html

    > Napisz wnioski jakie wyciągniesz podczas czytania.

    Czytałem daaaaawno :) No więc: energie sie owszem magazynuje ale odzysk jest
    w stosunkowo niskiej temperaturze więc odbiór jej wymaga pompy ciepła.
    Koszty inwestycji mnoża sie bardzo - czyli do dupy :-)
    Moim celem jest uzyskanie dużego zysku energetycznego pochodzącego ze słońca
    przy założeniu stosunkowo niewielkich kosztów inwestycyjnych. Platforma
    badawacza w postaci budynku juz stoi :-) Czekam na wiosne :)

    b.

  • 3. Data: 2010-12-23 20:43:29
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > ze słońca przy założeniu stosunkowo niewielkich kosztów
    > inwestycyjnych. Platforma badawacza w postaci budynku juz stoi :-)

    Nie to to mi chodziło.
    Zobacz na rozkład temperatur w złożu na końcu fazy magazynowania,
    rysunek 11.

    Marek

  • 4. Data: 2010-12-23 21:30:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Nie to to mi chodziło.
    > Zobacz na rozkład temperatur w złożu na końcu fazy magazynowania, rysunek
    > 11.

    no ale o co ci chodzi?

    b.

  • 5. Data: 2010-12-23 21:39:39
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > no ale o co ci chodzi?

    Na końcu fazy magazynowania wyższe warstwy złoża są cieplejsze.

    Marek

  • 6. Data: 2010-12-23 21:51:47
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Na końcu fazy magazynowania wyższe warstwy złoża są cieplejsze.

    Aaaaa :-) Tylko ten model, co doczytasz tam na górze, w ogóle nie bierze pod
    uwagę konwekcji, wiec to nie ten efekt, o którym rozmawialiśmy. Ten rozkład
    wynika z innych zjawisk a konkretnie dlatego, ze ciepło ładowane do
    zbiornika nie moze rozejść sie dalej (granicą jest powierzchnia ziemi) Jak
    nie moze odpłynąć a ciepło jest dostarczane to rośnie temperatura. Ale ten
    model jakos srednio mnie przekonuje chociażby ze nie liczą podawania ciepła
    poprzez np pionowe odwierty tylko ładują naraz cały zbiornik w całej
    objetosci "bo tak".

    b.

  • 7. Data: 2010-12-23 22:42:39
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Aaaaa :-) Tylko ten model, co doczytasz tam na górze, w ogóle nie
    > bierze pod uwagę konwekcji, wiec to nie ten efekt, o którym
    > rozmawialiśmy.

    Faktycznie, jest tak gdyż zwierciadło wody znajduje się 4m poniżej
    akumulatora.
    Ale jest napisane "zaniedbano" biorąc pod uwagę tylko ciecz. A co z
    piaskiem w którym
    znajduje się mnóstwo powietrza?

> [...]
    > ładowane do zbiornika nie moze rozejść sie dalej (granicą jest
    > powierzchnia ziemi) Jak nie moze odpłynąć a ciepło jest dostarczane

    Czegoś tu właśnie nie rozumiem. Gdzie indziej opisano rodzaj użytych
    sond. Jest to rura w rurze więc ciecz wpływająca oraz wypływająca
    przeciwprądowo powodują że na całej długości sonda powinna raczej mieć
    tą samą temperaturę. W powtórzeniu experymentu odizolowano dodatkowo
    górną powierzchnię złoża aby wyeliminować wpływ rozgrzewania złoża od
    powierzchni terenu w okresie letnim.
    Zastanawiam się dlaczego więc mimo wielopunktowego grzania sondami
    które nagrzewały na całej głębokości złoże jednolitą temperaturą
    powstał taki rozkład temperatury?

    Marek

  • 8. Data: 2010-12-24 09:58:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Ale jest napisane "zaniedbano" biorąc pod uwagę tylko ciecz. A co z
    > piaskiem w którym
    > znajduje się mnóstwo powietrza?

    tez zaniedbano - a dokładniej w symulacji komputerowej rozkładu temperatur
    uwzględnili tylko przewodnictwo. Uważam ze to ma sens. Duży wpływ na wynik
    eksperymentu miałaby konwekcja wymuszona czyli przepływ poziomy wody
    gruntowej bo zabrałby dużo ciepła poza obszar jego odbioru. Ale i to
    zaniedbali, moze nie wtystepuje tam to zjawisko a może poszli do lasu :)

    > Zastanawiam się dlaczego więc mimo wielopunktowego grzania sondami które
    > nagrzewały na całej głębokości złoże jednolitą temperaturą powstał taki
    > rozkład temperatury?

    Bo sonda na dole grzeje ziemie dookoła siebie oraz w dół i w góre. A górny
    odcinek sondy grzeje dookoła i w dół. Odpada kierunek w góre. W efekcie
    pozostaje nadmiar mocy który prowadzi do wzrostu temperatury.

    b.

  • 9. Data: 2010-12-24 13:22:44
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > przepływ poziomy wody gruntowej bo zabrałby dużo ciepła poza obszar
    > jego odbioru. Ale i to zaniedbali, moze nie wtystepuje tam to

    Zaniedbali gdyż stwierdzono że lustro wody znajduje się poniżej złoża.
    Nie brali także pod uwagę
    wody z opadów wnikającej wgłąb złoża

> [...]
    > górny odcinek sondy grzeje dookoła i w dół. Odpada kierunek w góre.
    > W efekcie pozostaje nadmiar mocy który prowadzi do wzrostu

    A to ciekawe bo spód złoża jest także ocieplony więc w dolnej części
    złoża kierunek w dół został zatrzymany tym ociepleniem. Spodziewałbym
    się więc na samym spodzie nieco podwyższonej temperatury.

    Marek

  • 10. Data: 2010-12-24 13:47:41
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > A to ciekawe bo spód złoża jest także ocieplony

    gdzies to wyczytał? styropian pod zbiornikiem? czy jak?

    b.