    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Moc kominka z płaszczem wodnym
    Date: Wed, 18 Feb 2009 13:14:39 +0100

    Już zgłupiałem - gdzie nie zadzwonię, gdzie nie zapytam to podają mi
    inną moc kominka.
    Żeby różnice były niewielkie to pół biedy ale największa różnica to 15 KW.
    Dostałem propozycje właśnie od 15 KW do ponad 30 KW.

    Fakt niektórzy producenci podają - średnią moc kominka inni maksymalną a
    inni pewnie na oko ale jak optymalnie dobrać moc wkładu.

    Załóżmy dom o kubaturze 650m3 - celowo podaję kubaturę bo w domu są
    pomieszczenia o różnej wysokości od 2,45 do 3 m. Dom z Ytonga 36,5 /400
    bez dodatkowego ocieplenia - wg parametrów jest to to samo co suporex
    24cm + 12 cm styro - więc raczej ciepły. Piec gazowy policzyli mi na 24
    do 28 KW - załóżmy, że jedni zaniżyli inni zawyżyli - niech zostanie 26
    KW - skoro 26 KW powinno wystarczyć aby ogrzać dom powiedzmy do 21 stC
    przy przy mrozie - 20 to po cholerę mi wkład kominkowy o mocy większej
    niż niż pieca gazowego. Jeżeli średnia temperatura w okresie zimy to
    powiedzmy -5stC to zapotrzebowanie na moc będzie niższe i powinno
    wystarczyć powiedzmy 60-70% czyli moc wkładu powinna być w granicach
    16-18 KW, a w razie ekstremalnych mrozów komfort zapewni mi piec gazowy.
    Tylko czy ta moc to ma być średni moc, czy maksymalna??

    Nie wiem czy dobrze myślę, choć wiem, że niejednokrotnie ludzie
    sprzedający wkłady kominkowe nie mają pojęcia o nich.

    Ariusz