  • 1. Data: 2009-03-16 09:01:40
    Temat: Nagłe nagrzanie się kominka
    Od: "Clive Codringher" <n...@m...maila>

    Witam,

    Posiadam w domku piecyk kominkowy. Używam go już 2. sezon. Do wczoraj
    wszystko było ok - rozpalało się w kominku, wszystko było ok. Piecyk
    grzał, rozgrzewał się powoli, ale skutecznie. Natomiast wczoraj
    wydarzyło się coś dziwnego:

    Po rozpaleniu ognia i wrzuceniu jednego kawałka drzewa (nieduży
    kawałek, buk) kominek błyskawicznie się nagrzał do bardzo wysokiej
    temperatury (normalnie do takiej, albo nawet niższej nagrzewa się tak
    ze 2 godziny). Dodatkowo zarówno rura (długości ok 1,2m), jak i komin
    przy rurze także się bardzo mocno się nagrzały. Dodać muszę, że rura w
    większość obudowana jest specjalnymi płytami krzemienno-wapiennymi,
    redukującymi ciepło o 90% - one też były bardzo rozgrzane. Dodatkowo
    tuż przy kominie rura obudowana jest - na odcinku około 40 cm - płytami
    g-k i obłożona w środku wełną. Żeby było zabawniej jakieś 10-15 cm od
    rury w tej samej ściance znajduje się rura PCV odprowadzająca ścieki z
    łazienki powyżej.

    Wczoraj, kiedy rura od piecyka i otulające ją płyty mocno się nagrzały
    coś zaczęło śmierdzieć i nawet pojawiło się trochę dymu. Oczywiście po
    wypaleniu się tego kawałka drewna pozostawiłem kominek aby wystygł. Po
    wygaśnięciu wszystkiego nie widać żadnych uszkodzeń (co prawda do
    przestrzeni pod płytami g-k nie mogę się dostać, ani tam zajrzeć - są
    tylko dwie kratki w płytach krzemienno-wapiennych), zapach jakby
    palonego plastiku unosił się do wieczora, chociaż coraz słabszy.

    I teraz moje pytania:
    - co spowodowało tak szybkie nagrzanie się kominka? Czy mogły się
    zapalić sadze w rurze/kominie? Zaglądałem do rury po wygaszeniu i leży
    tam tylko popiół, sadzy nie widać. Ale w końcu nie jest kominiarzem i
    może ich po prostu nie widzę
    - wiem, że wełna jest niepalna, ale czy mogła się lekko podtopić od
    gorąca?
    - czy też może uszkodziła się rura PCV? Nie widać ani nie słychać, aby
    coś tam się lało, a woda w kibelku w łazience powyżej nie opada.

    Proszę o pomoc.

    pzdr, cc

  • 2. Data: 2009-03-16 09:30:20
    Temat: Re: Nagłe nagrzanie się kominka
    Od: "Adam" <adamus1272[nospam}@tlen.pl>

    Użytkownik "Clive Codringher" <n...@m...maila> napisał w wiadomości
    > ze 2 godziny). Dodatkowo zarówno rura (długości ok 1,2m), jak i komin
    > przy rurze także się bardzo mocno się nagrzały.

    Jak dla mnie to wygląda na zapalenie się sadzy w kominie.

    Adam

  • 3. Data: 2009-03-16 11:30:18
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Adam pisze:
    > Użytkownik "Clive Codringher" <n...@m...maila> napisał w wiadomości
    >
    > Jak dla mnie to wygląda na zapalenie się sadzy w kominie.
    >
    > Adam

    ja tez na to stawiam

    Sól !! kup sól ;)

    michal

  • 4. Data: 2009-03-16 11:35:56
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

> [...]
    > - czy też może uszkodziła się rura PCV? Nie widać ani nie słychać, aby
    > coś tam się lało, a woda w kibelku w łazience powyżej nie opada.

    Od sadz huczy w kominie, a piec / kominek sie nie nagrzewa - ciąg powietrza
    skutecznie go chłodzi. Sadze mągą być na dachu lub / i ziemi - wylatują z
    komina i opadają chyba, że jest silny wiatr, który je zaniesie w dal. Smród
    plastiku może być oznaką, że jakieś tworzywo w kominku było - może ktoś
    butelkę powiesił na sznurku w kominie, np. z gazolejem... lub wcisnął do
    kominka.