  • 1. Data: 2016-03-05 12:31:54
    Temat: Odzysk ciepła z dużego garażu
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    Jest sobie hala garażowa ~2 tys. m^2 (~3m wysokości).
    Garaż zgodnie z przepisami musi być wentylowany, dodatkowo jest
    ogrzewany i w związku z tym generuje gigantyczne straty ciepła.
    Ma ktoś pomysł w jaki sposób można by odzyskać tracone ciepło przez
    wentylację?
    Dla utrudnienia 4 kanały wlotowe ziemnego powietrza są oddalone o ~50m
    od 2 kanałów wylotowych.
    Raczej trudno będzie zastosować klasyczne rekuperatory (średnica kanałów
    wyklucza możliwość połączenia ich w jednym punkcie).
    Czy pompa ciepła (skraplacz na wlocie, parownik na wylocie) ma sens?
    Chyba że jest jakiś inny sposób, np rekuperator z transportem ciepła
    cieczą pomiędzy wymiennikami (nie wiem czy coś takiego istnieje).

  • 2. Data: 2016-03-05 17:34:30
    Temat: Re: Odzysk ciepła z dużego garażu
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 5 marca 2016 12:31:54 UTC+1 użytkownik klaus napisał:
> [...]
    > wyklucza możliwość połączenia ich w jednym punkcie).
    > Czy pompa ciepła (skraplacz na wlocie, parownik na wylocie) ma sens?

    brzmi sensownie - uderzyłbym do jakiejs polskiej firmy produkujacej pompy ciepła,
    zapewne maja specjalistów od policzenia aparatury. Musisz znac zakres temperatur i
    przepływy powietrza.

    b.

  • 3. Data: 2016-03-05 17:40:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To tylko parking czy jakas hala na ktorej naprawiane sa samochody. Jak parking to
    wylaczyc ogrzewanie. Samochody sa odporne na temperatury w nieogrzewanych garazach.

  • 4. Data: 2016-03-08 12:53:34
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 05.03.2016 o 12:31, klaus pisze:
> [...]
    > Chyba że jest jakiś inny sposób, np rekuperator z transportem ciepła
    > cieczą pomiędzy wymiennikami (nie wiem czy coś takiego istnieje).

    Transport ciepła obcym czynnikiem raczej nie wchodzi w rachubę ze
    względu na potencjalnie monstrualne wymiary wymienników ciepła przy
    wymaganej bardzo małej różnicy temperatur powietrza na wlocie i wylocie
    systemu.
    Pompa ciepła jest dobrym pomysłem, choć widzę pewną trudność w
    zapewnieniu wentylacji gdy nie potrzeba grzania.
    Ale typ inwerter z odpowiednio sterowanymi wentylatorami chyba dałby radę.
    A może na dobry początek wystarczą 2 typowe więc stosunkowo tanie choć
    raczej duże klimatyzatory inwerter z funkcją pompy ciepła, każdy z 2
    jednostkami wewnętrznymi zainstalowane odpowiednio na wlotach
    istniejących kanałów i nie naruszające z grubsza obecnego układu wentylacji?
    Rozumiem, że obecnie garaż grzany jest z ciepłowni więc wzrośnie zużycie
    prądu. Jednak w ogólnym bilansie, po uwzględnieniu także ceny pomp
    ciepła, będzie to raczej opłacalne.