  • 1. Data: 2009-04-01 21:03:12
    Temat: Ogrzewanie-co wybrać?
    Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl>

    Budowa rusza w maju. Teraz jestem na etapie wyboru ogrzewania. I po rozmowie
    z instalatorem mam mały metlik. Zaproponował mi

    1.Ogrzewanie olejowe. Mam kotłownie 7m2. Podobno niewielki zbiornik wejdzie.
    Ponieaz planowałem rekuperator,padła propozycja aby nie ciagnać rurek po
    pokojach tylko dac wymiennik (grzejnik) w systemie wentylacyjnym i grzac
    ciepłym powietrzem.
    2. Pompa cieplna. Tylko z powietrzem jako żródłem. Podobno do -15C ma sens.
    Ogrzewanie wtedy tez powietrzem .
    W domu jest kominek z ew podłaczeniem do kanałow wentylacyjnym i dogrzewania
    jak scisnie mróz.

    czy takie rozwiązania maja sens?
    czy nie bawić się i dac kocioł i zwykła podłogówke z kaloryferami?

  • 2. Data: 2009-04-01 21:15:54
    Temat: Re: Ogrzewanie-co wybrać?
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Piotr Maksymowicz pisze:

> [...]
    > Ponieaz planowałem rekuperator,padła propozycja aby nie ciagnać rurek po
    > pokojach tylko dac wymiennik (grzejnik) w systemie wentylacyjnym i grzac

    Zmień projektanta i to szybko. Typowy system wentylacji mechanicznej
    nie zapewni Ci wymaganego transportu ciepła. Ja mam w domu system
    ogrzewania powietrznego, który dla domu o powierzchni 150m2 jest
    obliczony na circa 1800m3 powietrza na godzinę. To oznacza odpowiednie
    przekroje instalacji kanałowej i odpowiednio duże nawiewniki. To całkiem
    inna skala niż typowa wentylacja mechaniczna, gdzie masz jedną wymianę
    na godzinę. Owszem, kanały można zmniejszyć ale będzie się to wiązało z
    hałasem i wianiem po głowie.
    Ogrzewanie powietrzne to fajna sprawa, ale nie w sposób jaki proponuje
    Ci ów "fachowiec". No, chyba że on co innego powiedział a Ty co innego
    zrozumiałeś :)

    > 2. Pompa cieplna. Tylko z powietrzem jako żródłem. Podobno do -15C ma sens.
    > Ogrzewanie wtedy tez powietrzem .

    Żadna pompa ciepła "powietrze-powietrze" nie będzie ekonomiczne
    sensowna przy -15 stopniach. Moja pompa ciepła, która należy do tych
    nieco lepszych, jest tańsza od gazu powyżej -25 stopni w taryfie niskiej
    a dopiero od około 2 stopni przy taryfie wysokiej (tzw. dziennej). Po
    prostu mało który sprzedawca wlicza do finałowego COP czynnik związany z
    okresowym odmrażaniem wymiennika pompy...

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2009-04-01 21:25:45
    Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ogrzewanie powietrzne to fajna sprawa, ale nie w sposób jaki proponuje Ci
    > ów "fachowiec". No, chyba że on co innego powiedział a Ty co innego

    To znaczy? jak dobrze zrozumiałem kanały miałyby mieć po 16 cm srednicy, pod
    ogrzewanie powietrzne. Troche duzo.

> [...]
    > mało który sprzedawca wlicza do finałowego COP czynnik związany z
    > okresowym odmrażaniem wymiennika pompy...

    najblizszy gaz jest 10km ode mnie. moge sobie najwyzej postawic butle.

    czyli zostaje mi olej, pompa cieplna i ew pelety. Poniewaz planuje
    rekuperator myslalem czy jednak nie dac wiekszych kanalow i dac ogrzewanie
    powietrzne zamiast rurek w podlodze i ew kaloryferow.

  • 4. Data: 2009-04-02 05:33:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebcio wrote:

> [...]
    > Ogrzewanie powietrzne to fajna sprawa, ale nie w sposób jaki proponuje
    > Ci ów "fachowiec". No, chyba że on co innego powiedział a Ty co innego

    też nie jestem zwollennikim grzania ciepłym powietrzem choć w USA jest to
    bardzo popularny system.

> [...]
    > dziennej). Po prostu mało który sprzedawca wlicza do finałowego COP
    > czynnik związany z okresowym odmrażaniem wymiennika pompy...

    hm myślę że masz źle dobraną pompę :)

    a co do wyliczania COP, to z materiałów firmowych Daikina wynika że
    odmrażanie wymiennika zewnętrznego jest uwzględnione w obliczeniach.

    Wiadomo, że pompy ciepła powietrze woda są mniej sprawne od pomp ze źródłem
    gruntowym, ale też koszt wykonania systemu jest w nich sporo niższy.

  • 5. Data: 2009-04-02 05:35:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr Maksymowicz wrote:
> [...]

    > sens. Ogrzewanie wtedy tez powietrzem .

    > W domu jest kominek z ew podłaczeniem do kanałow wentylacyjnym i

    pompa ciepła ma sens pod warunkiem że będziesz miał wszędzie podłogówki.

    no i przy założeniu że dom ma dobrą izolację.

  • 6. Data: 2009-04-02 05:38:41
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Piotr Maksymowicz pisze:

    > To znaczy? jak dobrze zrozumiałem kanały miałyby mieć po 16 cm srednicy, pod
    > ogrzewanie powietrzne. Troche duzo.

    160mm średnicy to ma kanał tylko na jeden pokój. Nie wiem co dokładnie
    proponuje Ci ów fachowiec, ale jeśli ktoś chce pożenić typową instalację
    wentylacji mechanicznej z ogrzewaniem powietrznym, to po prostu się nie
    uda. W typowym systemie ogrzewania powietrznego rekuperator jest
    włączony niejako równolegle i nie pełni roli centrali wentylacyjnej,
    lecz elementu pomocniczego.

    W jaki sposób ma być realizowane to ogrzewanie powietrzne ? Bo odnoszę
    wrażenie że ktoś chce Ci wsadzić nagrzewnicę wodną w instalację wentylacji.

    > najblizszy gaz jest 10km ode mnie. moge sobie najwyzej postawic butle.
    > czyli zostaje mi olej, pompa cieplna i ew pelety. Poniewaz planuje

    Olej ? A nie lepszy już będzie gaz płynny ze zbiornika nad- lub
    podziemnego ? Pompa ciepła będzie dobrym rozwiązaniem przy braku gazu,
    jeśli wybierzesz taryfę dwustrefową. O połączeniu paliw stałych i
    ogrzewania powietrznego zapomnij - nie robi się takich pieców do
    ogrzewania powietrznego.

    > rekuperator myslalem czy jednak nie dac wiekszych kanalow i dac ogrzewanie
    > powietrzne zamiast rurek w podlodze i ew kaloryferow.

    Ogrzewanie powietrzne ma masę zalet i daje pewne dodatkowe możliwości
    "w pakiecie", ale obecnie jest to drogie rozwiązanie. Godne polecenia
    urządzenia pochodzą z USA lub Kanady, przy obecnym kursie dolara ich
    zakup to niemały wydatek. Poza tym aby system taki był naprawdę
    komfortowy i wygodny, musi mieć sterowanie strefowe. Dlatego rozważ
    ogrzewanie podłogowe - to dużo tańsze rozwiązanie no i nie ma problemu
    ze znalezieniem dobrego wykonawcy. Także wybór kotła staje się tu łatwy,
    bo są one dostępne na miejscu.

    Poszukaj w Google firmy "Polski Komfort" - oni specjalizują się w
    systemach ogrzewania powietrznego i mają spore doświadczenie na polskim
    rynku. Na ich stronach dowiesz się jak wygląda taki system z prawdziwego
    zdarzenia. Unikniesz wtopy :) Jeśli stwierdzisz że możesz sobie pozwolić
    na taki wydatek, to na pewno będziesz zadowolony z efektów.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 7. Data: 2009-04-02 05:59:16
    Od: Mat <m...@g...com>

    Wsadzę kij w mrowisko:

    propan + kominek z płaszczem wodnym hehe

    Mat

  • 8. Data: 2009-04-02 07:01:19
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ponieaz planowałem rekuperator,padła propozycja aby nie ciagnać rurek po
    > pokojach tylko dac wymiennik (grzejnik) w systemie wentylacyjnym i grzac

    To już taniej grzać prądem w II taryfie. Piece akumulacyjne kup.

    > 2. Pompa cieplna. Tylko z powietrzem jako żródłem. Podobno do -15C ma
    > sens.
    > Ogrzewanie wtedy tez powietrzem .

    Jako dodatkowe jesień i wiosna to tak. Raczej do -7 przy rozsądnej
    wydajności.

    > czy nie bawić się i dac kocioł i zwykła podłogówke z kaloryferami?

    Jak się budujesz, to zalanie kabli albo rur to głupie parę tysi, a potem
    możesz to wykorzystać.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 9. Data: 2009-04-02 07:03:01
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Olej ? A nie lepszy już będzie gaz płynny ze zbiornika nad- lub
    > podziemnego ? Pompa ciepła będzie dobrym rozwiązaniem przy braku gazu,
    > jeśli wybierzesz taryfę dwustrefową. O połączeniu paliw stałych i

    Prąd OIDP jest DUŻO tańszy od gazu płynnego. Koszt inwestycji też dużo
    mniejszy.

  • 10. Data: 2009-04-02 07:52:03
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Znajomy ma pompę ciepła z wymiennikiem wodnym w studni. Współczynnik COP nie
    przekracza mu 3-3,5 w najkorzystniejszych warunkach a przeważnie waha sie
    koło 2,5.
    W przypadku wymiany ciepła z powietrzem przy minus 15 COP bedzie może nawet
    mniejszy od 1 więc taniej bedzie grzać prądem.
    Jacek