  • 11. Data: 2018-08-25 21:56:32
    Temat: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 12:47:31 -0700, losspistolss wrote:
    > Tych hydraulików masz z wykopalisk? Chyba, że to leśne dziadki po 70-ce.
    > Ale nawet tacy ogarniają Pexy, miedz, stal zaciskaną itp.

    Tutejsze chłopy. Wcale nie stare - coś w okolicach 35-45. Obaj o Pexach
    wyrażają się mocno niepochlebnie. Jak sądzę dlatego, że Pexy im zagrażają
    po prostu - białe rurki każdy głupi jest w stanie sobie pociąć i
    pozaciskać, a do spawania rur jednak trzeba specjalisty.

    Mateusz

  • 12. Data: 2018-08-25 22:02:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, August 25, 2018 at 9:56:33 PM UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > po prostu - białe rurki każdy głupi jest w stanie sobie pociąć i
    > pozaciskać, a do spawania rur jednak trzeba specjalisty.

    A to nie jakas instalacja z kotlem na paliwa stale? Pexy niby wytrzymuja na chwile
    95, ale trudno zagwarantowac w takim kotle, z wiecej nie bedzie, np. padnie prad,
    pompy przestana dzialac i woda sie zagotuje... a np. w gazowy sie wylaczy i problm
    nie istnieje

  • 13. Data: 2018-08-25 22:07:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/25/2018 9:36 PM, Mateusz Viste wrote:
    > Całkiem to sensowne, nie pomyślałem o takiej opcji, dzięki za wskazówkę!
    > W zasadzie to wystarczyłby jeden zawór, na obiegu "łatwiejszym" dla wody
    > (czyli ten od zbiornika - łatwiejszy dlatego że przekroje tam dużo
    > większe + grawitacja pomaga).

    Mam równolegle podpięte do pieca obwody:

    a) grzania boilera - krotki i grubymi rurami
    b) kaloryfery
    c) kominek z płaszczem

    Robil to hydraulik z beretem z antenką. Więc nieprzelewki, 20 lat
    doświadczenia itd.

    Jakie bylo jego zdziwienie jak po odpaleniu pieca woda krążyla głównie w
    grubych rurach do boilera. Tak więc jak najbardziej masz uzasadnione obawy.

    Na wszystkich trzech obwodach zamontowalem zawory do regulacji
    "rezystancji". Działa znakomicie mimo braku automatyki. Latem boiler
    bierze wszystko, zimą mniej niż 2%.

  • 14. Data: 2018-08-25 22:14:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 13:02:22 -0700, WS wrote:
> [...]
    > bedzie, np. padnie prad, pompy przestana dzialac i woda sie zagotuje...
    > a np. w gazowy sie wylaczy i problm nie istnieje

    Tak, paliwo stałe. Ściślej drewno. Temperatura obiegu dochodzi do ok. 65°
    C. Jak pompa się wyłączy z braku prądu to w kotle faktycznie może dojść
    dość szybko do 90°C, buforek w kotle ma tylko kilkanaście litrów. Więcej
    jak 90 nie pójdzie, bo przy tylu uruchamia się zabezpieczenie chłodzące
    kocioł wodą wodociągową.

    Obecnie mam obieg kocioł-pojemnik z rur spawanych, a cała reszta
    instalacji (własnego wykonania) z pexów. Na pexach które kupiłem
    producent podawał że wytrzymują do 95°C non-stop, a w krótkich porywach
    do 110°C, stąd mój pomysł by użyć ich do ogrzewania grzejnika.

    Mateusz

  • 15. Data: 2018-08-25 22:20:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 22:07:11 +0200, Sebastian Biały wrote:
    > Na wszystkich trzech obwodach zamontowalem zawory do regulacji
    > "rezystancji". Działa znakomicie mimo braku automatyki. Latem boiler
    > bierze wszystko, zimą mniej niż 2%.

    Brzmi wspaniale :) Poszukam jak takie "rezystancje" wyglądają i pomyślę
    jak to wsunąć u siebie. Ale bez zaproszenia hydraulika raczej się nie
    obędzie (te nieszczęsne rury spawane...).

    A czy masz pogląd na pobór elektryczny pompy? Ściślej - na zależność
    między ustawieniem zaworu na drodze kocioł-bojler a zwiększeniem
    prądożerności pompy?

    Mateusz

  • 16. Data: 2018-08-25 22:20:15
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, August 25, 2018 at 10:14:33 PM UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Więcej jak 90 nie pójdzie, bo przy tylu uruchamia się zabezpieczenie chłodzące
    > kocioł wodą wodociągową.

    Rozumiem, ze zabezpieczenie dziala na jakims termostacie i nie potrzebuj pradu ;)

> [...]
    > producent podawał że wytrzymują do 95°C non-stop, a w krótkich porywach
    > do 110°C, stąd mój pomysł by użyć ich do ogrzewania grzejnika.

    Jesli calosc na pexach to dodanie kolejngo grzejnika na nich to juz chyba zadna
    roznica...

  • 17. Data: 2018-08-25 22:21:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Na stawianie kotła na poddaszu nie odważyłbym się nigdy... Ale skoro
    > takie cuda jednak działają to chyba w ogóle nie mam czym się stresować :)

    Dzisiaj to niemal kanoniczna konfiguracja. Ma same zalety: nie potrzeba
    komina przez wszystkie kondygnacje, mniejsze zagrożenie wybuchem, a jak
    już się nieszczęście zdarzy, to wylatuje dach, a nie cały budynek.
    Ponadto kompaktowe kotły mają w sobie odpowietrznik, który przy tym
    usytuowaniu obsłuży całą instalację.

    > Rozumiem że odbiorniki zasilane z tych kotłów podłączone są równolegle?
    > Czy jakieś regulacje musisz tam uskuteczniać, by woda rozpływała się
    > uczciwie po równo do każdego z odbiorników?

    Rozpływa się uczciwie. Łatwiej jej, niż przy kotle w piwnicy i obiegu
    grawitacyjnym. Pompy wymuszają dużo większą różnice ciśnień i prędkość
    przepływu wody, niż różnica gęstości spowodowana różnicą temeratur.

    > Z niegrzecznej (wścibskiej wręcz) ciekawości dopytam jeszcze: dlaczego aż
    > dwa kotły? Ja rozumiem że dom o powierzchni 1000m to niemały kawał do
    > ogrzania, ale czy sprawność nie byłaby lepsza przy jednym kotle? A może
    > jakieś powody historyczne? Czy po prostu jeden robi za ogrzewanie a drugi
    > CWU?

    Tak zaprojektował projektant. To było dawno, na początku lat 90, użył tego,
    co było dostępne. Widac nie było dostatecznie dużych. Ale chwała mu za to,
    za odwagę, bo wtedy też niektórzy się dziwowali, że tak można. W budynku
    nie ma piwnic, na parterze też miejsce cenne, rozwiązanie sprawdza się
    znakomicie.

    A ja w swoim (osobistym) domu, jeszcze wcześniej, bo w roku 1991 zrobiłem
    instalację z górnym rozdziałem i szeregowo łączonymi grzejnikami na poddaszu
    i parterze. Z wiszącego na ścianie przedpokoju kotła pomyka stalowa rura
    3/4 cala pod sam dach, rozdziela się na kaloryfery, z nich woda idzie niżej
    na parter i rurkami pod podłogą wraca do kotła. Sam jeden tymi rencami,
    mając gwintownicę i diaksa, zmonrowałem to w ciągu doby (zacząłem rano,
    skończyłem po północy). Rurek połowę mniej niż przy dolnym rozdziale, jeden
    odpowietrznik. Od przeszło ćwierćwiecza działa świetnie. I też się dziwowali
    (przeważnie "wybitni teoretycy"), że tak można. Dzisiaj jadąc peksem, to
    da się coś takiego sieknąć w trymiga.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2018-08-25 22:22:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > po prostu - białe rurki każdy głupi jest w stanie sobie pociąć i
    > pozaciskać, a do spawania rur jednak trzeba specjalisty.

    Postraszyć ich słynnym Polskim Hydraulikiem.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2018-08-25 22:29:19
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 25 Aug 2018 13:20:15 -0700, WS wrote:

    > On Saturday, August 25, 2018 at 10:14:33 PM UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Rozumiem, ze zabezpieczenie dziala na jakims termostacie i nie potrzebuj
    > pradu ;)

    Dokładnie tak. Mechaniczny termostat na wylocie kotła. Jak temperatura
    osiąga 90°C to termostat otwiera zawór który wprowadza wodę wodociągową
    do specjalnej wężownicy w kotle, której wylot jest w ogródku za domem.

    > a cała reszta
    >
    > Jesli calosc na pexach to dodanie kolejngo grzejnika na nich to juz
    > chyba zadna roznica...

    Z tym że "cała reszta" to tylko woda bieżąca. Prysznic, zlew, pralka,
    itp. Obecnie nie mam żadnego grzejnika w domu, ten będzie pierwszy. Póki
    co kocioł służy wyłącznie do grzania wody użytkowej. Cały dom jest
    ogrzewamy kominkiem, poza łazienką która jest poza bryłą domu - ta jest
    ogrzewana kotłem właśnie (ale w srogie zimy w mało zadowalającym stopniu,
    stąd pomysł dopięcia grzejnika).

    Mateusz

  • 20. Data: 2018-08-25 22:30:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/25/2018 10:20 PM, Mateusz Viste wrote:
    > obędzie (te nieszczęsne rury spawane...).

    Mówiąc spawane masz na mysli zgrzewane?

    > A czy masz pogląd na pobór elektryczny pompy? Ściślej - na zależność
    > między ustawieniem zaworu na drodze kocioł-bojler a zwiększeniem
    > prądożerności pompy?

    Oczywiście rośnie pobór prądu.

    ALE.

    Zawory służą do zmiany dystrybucji przepływu. Nie do dławienia pompy.
    Nigdy nie jest tak że wszystkie sa na 1%. Zadaniem zaworu jest
    wyjaśnienie wodzie żeby ruszyła w jakimś procencie dupę inną drogą i
    drogi te są różne w zależności od pory roku.

    Więc ten pobór prądu rośnie akademicko, pomijalnie.