    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Date: Sat, 25 Aug 2018 22:21:10 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Na stawianie kotła na poddaszu nie odważyłbym się nigdy... Ale skoro
    > takie cuda jednak działają to chyba w ogóle nie mam czym się stresować :)

    Dzisiaj to niemal kanoniczna konfiguracja. Ma same zalety: nie potrzeba
    komina przez wszystkie kondygnacje, mniejsze zagrożenie wybuchem, a jak
    już się nieszczęście zdarzy, to wylatuje dach, a nie cały budynek.
    Ponadto kompaktowe kotły mają w sobie odpowietrznik, który przy tym
    usytuowaniu obsłuży całą instalację.

    > Rozumiem że odbiorniki zasilane z tych kotłów podłączone są równolegle?
    > Czy jakieś regulacje musisz tam uskuteczniać, by woda rozpływała się
    > uczciwie po równo do każdego z odbiorników?

    Rozpływa się uczciwie. Łatwiej jej, niż przy kotle w piwnicy i obiegu
    grawitacyjnym. Pompy wymuszają dużo większą różnice ciśnień i prędkość
    przepływu wody, niż różnica gęstości spowodowana różnicą temeratur.

    > Z niegrzecznej (wścibskiej wręcz) ciekawości dopytam jeszcze: dlaczego aż
    > dwa kotły? Ja rozumiem że dom o powierzchni 1000m to niemały kawał do
    > ogrzania, ale czy sprawność nie byłaby lepsza przy jednym kotle? A może
    > jakieś powody historyczne? Czy po prostu jeden robi za ogrzewanie a drugi
    > CWU?

    Tak zaprojektował projektant. To było dawno, na początku lat 90, użył tego,
    co było dostępne. Widac nie było dostatecznie dużych. Ale chwała mu za to,
    za odwagę, bo wtedy też niektórzy się dziwowali, że tak można. W budynku
    nie ma piwnic, na parterze też miejsce cenne, rozwiązanie sprawdza się
    znakomicie.

    A ja w swoim (osobistym) domu, jeszcze wcześniej, bo w roku 1991 zrobiłem
    instalację z górnym rozdziałem i szeregowo łączonymi grzejnikami na poddaszu
    i parterze. Z wiszącego na ścianie przedpokoju kotła pomyka stalowa rura
    3/4 cala pod sam dach, rozdziela się na kaloryfery, z nich woda idzie niżej
    na parter i rurkami pod podłogą wraca do kotła. Sam jeden tymi rencami,
    mając gwintownicę i diaksa, zmonrowałem to w ciągu doby (zacząłem rano,
    skończyłem po północy). Rurek połowę mniej niż przy dolnym rozdziale, jeden
    odpowietrznik. Od przeszło ćwierćwiecza działa świetnie. I też się dziwowali
    (przeważnie "wybitni teoretycy"), że tak można. Dzisiaj jadąc peksem, to
    da się coś takiego sieknąć w trymiga.

    --
    Jarek