  • 1. Data: 2010-08-17 08:48:13
    Temat: Piorun przywalił w dom.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    który stoi na górce.
    Dom ten mimo że jest na najwyższym wzniesieniu jakie jest w promieniu 2 km,
    jest bez instalacji odgromowej.
    Piorun przywalił w komin tak że go rozłupało na dwie części. W domu wszyskie
    gniazda i rozdzielnie wywaliło ze ścian.
    Cała elektryka i elektronika domowa do wymiany. Zastanawiam się na ile
    rośnie prawdopodobieństwo uderzenia w komin wyposazony we wkład z nierdzewki
    a który to połączony jest z kotłem a ten natomiast ładnie jest uziemiony za
    sprawą przewodu ochronnego. Często nawet daszek z nierdzewki ładnie wykonany
    do szpica
    Wychodzi na to że mamy "wyciągnięty" ponad dach potencjał ziemi a zarazem
    brak jakiegokolwiek odpowiednio grubego przewodnika który mógłby przenieść
    ładunek z wyładowania do ziemi.
    Droga więc będzie taka: wkład kominowy, kocioł, przewód zerowy (instalacja
    elektryczna) oraz częściowo instalacja hydrauliczna (o ile metalowa) i
    dopiero wtedy ziemia. To za mało aby ustrzec się przed poważnym ryzykiem
    utraty zdrowia lub życia nie wspominając o stratach materialnych. A może
    jest tu spec od odgromówki i podpowie czy ewentualne uziemienie samego tylko
    daszku komina i zejście zwodem odgromowym do ziemi wystarczy, czy też musi
    być cała kompletna odgromówka na całej powierzchni dachu.

    W tym roku wyjątkowo "wali", u mnie po ostatniej burzy uszkodzone został
    porty LAN w routerze nanostation na 5GHz, w accespoincie na 2,4GHz, na
    karcie w jednym z komputerów a repeater trafił do śmietnika. Dzisiaj od
    piątej rano ślęczałem z lutownicą w ręku i już mam dośc bo to trzeci raz jak
    naprawiam uszkodzenia w tym roku, już mi się części skończyły. Teraz już
    wiem że muszę wymienić wszystkie przewody UTP na STP a tam gdzie się da
    wogóle z kabli zrezygnować na rzecz bezprzewodowych kart WiFi.

    Marek

  • 2. Data: 2010-08-17 09:10:24
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 17 Sie, 10:48, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > wiem że muszę wymienić wszystkie przewody UTP na STP a tam gdzie się da
    > wogóle z kabli zrezygnować na rzecz bezprzewodowych kart WiFi.

    Skąd przekonanie, że STP coś tu pomoże?
    Bo prawda jest taka, że raczej nie pomoże, a spora jest szansa, że
    poważnie zaszkodzi, zwłaszcza, jeśli nie do końca wiesz, co z tym "S"
    w całości instalacji zrobić, jak połączyć, gdzie uziemić...

    J.

  • 3. Data: 2010-08-17 09:27:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    w.googlegroups.com...
> [...]

    >poważnie zaszkodzi, zwłaszcza, jeśli nie do końca wiesz, co z tym "S"
    >w całości instalacji zrobić, jak połączyć, gdzie uziemić...

    A skąd ty wiesz snafco co ja wiem a czego nie wiem?
    Co do twojej prawdy to ci napiszę że sa trzy rodzaje prawdy. Świnto prowda,
    tyz prowda i gówno prowda.
    Twoja jest ta trzecia gdyż w domu obok jest identyczny niemal zestaw
    urzadzeń który osobiście uruchamiałem tak jak u siebie z ta różnicą że u
    mnie jest zwykły UTP i w domu obok ani razu nic się nie uszkodziło a u mnie
    trzeci już raz.
    Klatka faradaya - słyszał coś o tym.
    STP odpowiednio się uziemia i zarobia odpowiednio wtykami dbając o to aby
    ekranowanie miało połączenie oraz ciągłość. Łajza jakaś zarobi zwykłą
    wtyczkę na kabel stp albo nawet może i kupi odpowiednią wtyczkę z ekranem
    ale nie połączy z ekranem kabla a potem się dziwi że nic nie daje!

    Marek

  • 4. Data: 2010-08-17 09:41:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]

    Mam wrażenie że nie masz pojęcia o tym co piszesz gdyż we wszystkich
    komputerach stacjonarnych metalową obudowa RJ-tki połączona jest z masa
    komputera więc jego obudową a ta natomiast jest połączona z ziemią za pomoca
    przewodu ochronnego we wtyczce zasilającej. To samo tyczy się większości
    profesjonalnych urzadzeń logicznych w serwerowniach. Tam montuje się szyny
    wyrównawcze i łączy wszystkie metalowe obudowu galwanicznie razem a szynę
    wyrównawczą nie gdzie indziej jak z uziemieniem oraz przewodem ochronnym.
    Tylko te tanie marketowe urządzonka w plastikowych obudowach nie mają
    przewodu ochronnego ale ich konstrukcja zapwenia że metalowe ekrany gniazd
    połączone są ze sobą przez co zapewniona jest ciągłość przewodu ekranującego
    z każdej gałęzi. Zaleca się jednak wtedy dodatkowo uziemić ten zbiorczy
    punkt ale nie jest to wymagane. W tym wszystkim nie tylko o indukowanie się
    wysokich napięć w kablu podczas wyładowania atmosferycznego chodzi ale o
    zmniejszenie zakłóceń w obie strony, czyli między kablem a otoczeniem.

    Marek

  • 5. Data: 2010-08-17 09:54:48
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 17.08.2010 10:48, marko1a wrote:
    > Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    > który stoi na górce.

    [sip]

    > już wiem że muszę wymienić wszystkie przewody UTP na STP a tam gdzie się
    > da wogóle z kabli zrezygnować na rzecz bezprzewodowych kart WiFi.

    Urzekła mnie Twoja historia, ale o co pytasz, bo jakos nie udalo sie
    ustalic :)
    S.

    PS. Jak juz tak ochoczo bedziesz wstawial wszedzie STP to pomysl czy
    _czasem_ nie lepiej po jednej stronie ekranu nie podlaczac :)

  • 6. Data: 2010-08-17 09:54:48
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 17 Sie, 11:27, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > A skąd ty wiesz snafco co ja wiem a czego nie wiem?
    > Co do twojej prawdy to ci napiszę że sa trzy rodzaje prawdy. Świnto prowda,
    > tyz prowda i gówno prowda.
    > Twoja jest ta trzecia

    Tak, oczywiście, bardzo jesteś miły i bardzo się przyjemnie z tobą
    dyskutuje.

> [...]
    > wtyczkę na kabel stp albo nawet może i kupi odpowiednią wtyczkę z ekranem
    > ale nie połączy z ekranem kabla a potem się dziwi że nic nie daje!

    No i super, że jesteś przynajmniej o poziom wyżej od owej łajzy.
    W dalszym poście piszesz o profesjonalnych urządzeniach w
    profesjonalnych serwerowniach, gdzie wszystko jest zebrane do szyny
    wyrównawczej i uziemione. Masz u siebie same takie urządzenia profi,
    wszystkie gniazdka RJ metalowe? A sam system połączeń wyrównawczych
    tak rozplanowany, że jak piorun ci przyłoi w dom (albo choćby obok
    domu), to same prądy wyrównawcze, które przy STP łączonym jednym
    ciągiem, z pętlami masy i tym podobnymi, sobie jak raz pięknie popłyną
    tymi wszystkimi ekranami, urządzeń nie pomordują?

    Jeśli u sąsiada to wszystko tak zrobiłeś, że działa i jest dobrze, to
    pogratulować.

    J.

  • 7. Data: 2010-08-17 10:48:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    On 17 Sie, 11:27, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Tak, oczywiście, bardzo jesteś miły i bardzo się przyjemnie z tobą
    >dyskutuje.

    Ty zacząłeś.

    >No i super, że jesteś przynajmniej o poziom wyżej od owej łajzy.

    I nadal prowokujesz więc co się dziwisz?

> [...]
    >ciągiem, z pętlami masy i tym podobnymi, sobie jak raz pięknie popłyną
    >tymi wszystkimi ekranami, urządzeń nie pomordują?

    Dlaczego uważasz że nie można w domu założyc czegoś profesjonalnego? Sam
    kiedyś miałem szafę z urządzeniami digitala.
    Teraz mam zwykłe marketowe urządzenia ale wszystkie mają metalowe obudowy
    gniazd. Jak myślisz po co są ze sobą połączone?
    Napisałem przecież że _większość_ tanich urzadzeń ma metalowe obudowy
    gniazd RJ połączone ze sobą. Moje urzadzenia tak mają a jeżeli ktos ma takie
    że jest tylko sam plastik to trudno, musi sobie wymienić na inne albo radzić
    inaczej.
    Po trzecie wspomniałem że wymiana kabli na STP tylko ma dotyczyć
    zabezpieczenia się przed przypadkowymi uszkodzeniami jakie powstają od
    indukowanych się napięc w żyłach kabli podczas wyładowań w okolicy a nie od
    bezpośrednich uderzeń bo nic nie wspomniałem o urzadzeniach odgromowych u
    mnie w domu.
    Pomyśl co się stanie gdy wyindukuje się zbyt duże napięcie w żyłach przewodu
    nieekranowanego a te przewody podłączane są czasem przez lichy
    transformator do transceivera na karcie ethernet a czasem nawet bezpośrednio
    do układu. A teraz wyobraź sobie te same zaistniałe warunki ale napięcie
    zamiast w żyłach przewodu indukuje się w ekranie i sprowadzone jest do masy
    urządzenia która jest odpowiednio uziemiona. Wspomniałem ci chyba że
    wszystkie komputery stacjonarne mają gniazda sieciowe ubudowane metalową
    osłoną która połączona jest z obudową komputera i dalej z przewodem
    ochronnym. Proponuję ci więc zrobić eksperyment. Weź do ręki fazę z przewodu
    zasilania 230V i dotknij ją do obudowy komputera który jest oczywiścei
    podłączony do sieci wraz z przewodem ochronnym i powiedz dlaczego tylko
    wybiło bezpiecznika a teraz dotknij tym przewodem do żyły skrętki 1,2,3,6 i
    opisz wrażenia. Możesz jeszcze poeksperymentować z podłączaniem fazy do
    ekranu skrętki na drugim jego końcu, okaże się że potrafi wybić bezpiecznik
    nawet 63A a komputer zyje.

    Marek

  • 8. Data: 2010-08-17 10:49:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości

    > [sip]

    > Urzekła mnie Twoja historia, ale o co pytasz, bo jakos nie udalo sie
    > ustalic :)
    > S.

    Ustalny w takim razie że ciebie nie pytam o nic tak samo jak nic nie jesteś
    powiedzieć w tym temacie.

    Marek

  • 9. Data: 2010-08-17 12:06:51
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 17 Sie, 12:48, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > Ty zacząłeś.

    ???? gdzie?
    Spytałem, skąd przekonanie, że STP coś tu pomoże, pisząc dalej, że
    szybciej może zaszkodzić niż pomóc, zwłaszcza, jeśli zrobiłeś to wbrew
    sztuce. "Jeśli". Słowo to nie jest równoznaczne z "na pewno". Gdzie tu
    widzisz owo "zaczęcie"?

    > Dlaczego uważasz że nie można w domu założyc czegoś profesjonalnego? Sam
    > kiedyś miałem szafę z urządzeniami digitala.

    Nie uważam. Sam właśnie stawiam w domu racka 42U. Jednak wiem, co
    zwykle w domu ludzie mają, stąd moje wątpliwości.
    A zupełnie osobną sprawą jest fakt sygnalizowany przez kol.
    Sebastiana, znaczy pętle masowe, które są tu błędem w sztuce, a które,
    jeśli ekrany łączysz od końca do końca, od uziemionego urządzenia do
    uziemionego urządzenia, przy czym uziemienia owe są "rozległe" -
    właśnie taka pętla powstaje.

    J.

  • 10. Data: 2010-08-17 12:30:26
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...
    On 17 Sie, 12:48, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Nie uważam. Sam właśnie stawiam w domu racka 42U. Jednak wiem, co
    >zwykle w domu ludzie mają, stąd moje wątpliwości.

    I przekładasz je na wszystkich równo jak leci.

> [...]
    >jeśli ekrany łączysz od końca do końca, od uziemionego urządzenia do
    >uziemionego urządzenia, przy czym uziemienia owe są "rozległe" -

    Zapewniam cię że na długości kilku metrów to żadna problematyka. Nie tworzę
    przecież okablowania bloku tylko małego domku. Urządzenia zasilane są w
    obrębie tej samej stacji trafo i zasilane z tej samej fazy. Wszystkie
    urzadzenia logiczne sa w jednym pomieszczeniu a odległości do komputerów to
    kilka metrów.
    Pętle masowe nie są do końca błędem w sztuce jak wspominasz gdyż nie ma nic
    gorszego niż powstanie róznicy potencjałów między dwoma końcami ekranu kabla
    co przyczynia się właśnie do uszkodzen portów. Należy dązyć do likwidacji
    różnic potencjałów między każdym punktem a wtedy okaże się że okran kabla
    STP _musi_ byc obustronnie uziemiony i może czasem jeszcze kilka razy po
    drodze jeśli jest to długa linia ale powyżej dziesiątek metrów.
    Gdy nie uziemisz ekranu kabla ubustronnie to ekran ten staje się zwyklą
    anteną zbierająca wszelkie zakłócenia z otoczenia pogarszając warunki pracy
    tej sieci a czasem wręcz uniemożliwiając.

    Marek