    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piorun przywalił w dom.
    Date: Tue, 17 Aug 2010 12:48:37 +0200

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    news:f4935247-afb6-4bd0-9439-c614b2293fce@z10g2000yq
    b.googlegroups.com...
    On 17 Sie, 11:27, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Tak, oczywiście, bardzo jesteś miły i bardzo się przyjemnie z tobą
    >dyskutuje.

    Ty zacząłeś.

    >No i super, że jesteś przynajmniej o poziom wyżej od owej łajzy.

    I nadal prowokujesz więc co się dziwisz?

    >W dalszym poście piszesz o profesjonalnych urządzeniach w
    >profesjonalnych serwerowniach, gdzie wszystko jest zebrane do szyny
    >wyrównawczej i uziemione. Masz u siebie same takie urządzenia profi,
    >wszystkie gniazdka RJ metalowe? A sam system połączeń wyrównawczych
    >tak rozplanowany, że jak piorun ci przyłoi w dom (albo choćby obok
    >domu), to same prądy wyrównawcze, które przy STP łączonym jednym
    >ciągiem, z pętlami masy i tym podobnymi, sobie jak raz pięknie popłyną
    >tymi wszystkimi ekranami, urządzeń nie pomordują?

    Dlaczego uważasz że nie można w domu założyc czegoś profesjonalnego? Sam
    kiedyś miałem szafę z urządzeniami digitala.
    Teraz mam zwykłe marketowe urządzenia ale wszystkie mają metalowe obudowy
    gniazd. Jak myślisz po co są ze sobą połączone?
    Napisałem przecież że _większość_ tanich urzadzeń ma metalowe obudowy
    gniazd RJ połączone ze sobą. Moje urzadzenia tak mają a jeżeli ktos ma takie
    że jest tylko sam plastik to trudno, musi sobie wymienić na inne albo radzić
    inaczej.
    Po trzecie wspomniałem że wymiana kabli na STP tylko ma dotyczyć
    zabezpieczenia się przed przypadkowymi uszkodzeniami jakie powstają od
    indukowanych się napięc w żyłach kabli podczas wyładowań w okolicy a nie od
    bezpośrednich uderzeń bo nic nie wspomniałem o urzadzeniach odgromowych u
    mnie w domu.
    Pomyśl co się stanie gdy wyindukuje się zbyt duże napięcie w żyłach przewodu
    nieekranowanego a te przewody podłączane są czasem przez lichy
    transformator do transceivera na karcie ethernet a czasem nawet bezpośrednio
    do układu. A teraz wyobraź sobie te same zaistniałe warunki ale napięcie
    zamiast w żyłach przewodu indukuje się w ekranie i sprowadzone jest do masy
    urządzenia która jest odpowiednio uziemiona. Wspomniałem ci chyba że
    wszystkie komputery stacjonarne mają gniazda sieciowe ubudowane metalową
    osłoną która połączona jest z obudową komputera i dalej z przewodem
    ochronnym. Proponuję ci więc zrobić eksperyment. Weź do ręki fazę z przewodu
    zasilania 230V i dotknij ją do obudowy komputera który jest oczywiścei
    podłączony do sieci wraz z przewodem ochronnym i powiedz dlaczego tylko
    wybiło bezpiecznika a teraz dotknij tym przewodem do żyły skrętki 1,2,3,6 i
    opisz wrażenia. Możesz jeszcze poeksperymentować z podłączaniem fazy do
    ekranu skrętki na drugim jego końcu, okaże się że potrafi wybić bezpiecznik
    nawet 63A a komputer zyje.

    Marek