  • 1. Data: 2009-02-23 06:51:21
    Temat: Podatek od blaszaka?
    Od: "Clive Codringher" <n...@m...maila>

    Witam!!

    Postanowiłem postawić sobie garaż blaszak. Zgłosiłem jego budowę do
    Starostwa i niedługo zacznę go robić, a tutaj niespodzianka. Dostałem
    pismo z Urzędu Gminy w sprawie podatku od nieruchomości na ten rok, a
    tam, oprócz domu dowalony został "garaż wolnostojący" i to za stawkę 10
    razy większą niż dom - właściwie połowa całego podatku to ten garaż,
    którego nie ma, nie wiem kiedy będzie i będący w końcu zwykłym
    blaszakiem.

    Czy Urząd miał prawo dowalić mi podatek? Czy w ogóle za blaszaki płaci
    się podatek?

    --
    pzdr,
    cc

  • 2. Data: 2009-02-23 07:35:03
    Temat: Re: Podatek od blaszaka?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Clive Codringher" <n...@m...maila> napisał w wiadomości
> [...]
    > blaszakiem.
    >
    > Czy Urząd miał prawo dowalić mi podatek? Czy w ogóle za blaszaki płaci

    Własnie miałem zadać podobne pytanie. Planuję wiosną rozpocząć budowe
    pomieszczenia gospodarczego i interesuje mnie od kiedy zaczną mi naliczac
    podatek za w/w. Czy juz od momentu jak dokonam zgłoszenia budowy czy dopiero
    jak skończe budowę. I czy na taki budynek robiony na podstawie zgłoszenia
    trzeba będzie uzyskac zgode na użytkowanie/odbiór?.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-02-23 07:46:12
    Od: "Clive Codringher" <n...@m...maila>

> [...]
    > budowy czy dopiero jak skończe budowę. I czy na taki budynek robiony
    > na podstawie zgłoszenia trzeba będzie uzyskac zgode na

    Jak widać dowalają po zgłoszeniu - blaszaka jeszcze nie postawiłem. Z
    tego co pytałem w starostwie nic już nie trzeba - tylko zgłosić i jak
    nie zgłoszą zastrzeżeń do 30 dni to masz spokój.

  • 4. Data: 2009-02-23 10:25:38
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    sprawa jest prosta
    budynek do 25 m2 nie wymaga żadnych pozwoleń i zgłoszeń. ale budynek. jeśli
    ma to być garaż to już niestety jest problem bo to już jest liczone inaczej
    pzdr
    GL

  • 5. Data: 2009-02-23 10:40:19
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "glang" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > budynek do 25 m2 nie wymaga żadnych pozwoleń i zgłoszeń. ale budynek.
    > jeśli ma to być garaż to już niestety jest problem bo to już jest liczone

    Własnie że chyba zgłoszenie musi byc. A powyżej 2

    Krzysiek5m pozwolenie na budowe.

  • 6. Data: 2009-02-23 10:42:14
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "glang" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    Własnie że chyba zgłoszenie musi byc. A powyżej 25 metrów pozwolenmie na
    budowe. A odnosnie garazu to nie trzeba sie przyznawać;)), ma to byc
    pomieszczenie gospodarcze- a drzwi duże garazowe wstawic nikt nie zabroni.

    Krzysiek

  • 7. Data: 2009-02-23 11:13:52
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Własnie że chyba zgłoszenie musi byc. A powyżej 25 metrów pozwolenmie na
    > budowe. A odnosnie garazu to nie trzeba sie przyznawać;)), ma to byc
    > pomieszczenie gospodarcze- a drzwi duże garazowe wstawic nikt nie zabroni.

    Chyba nie bardzo bo o charakter budynku jest określony przez sposób jego
    użytkowania a nie nazwę.
    Nie pamiętam podstawy prawnej czy to wprost wynika z PB czy z orzecznictwa
    sądow. Ten przepis to sposób m.in na powszechne jeszcze w latach 80-tych
    postawienie na podwórzu kontenera z robura i wykorzystywanie go jako garażu
    dla 126p, co dziś wymaga zgłoszenia budowy, bo taki kontener to garaż a nie
    zdemontowana zabudowa ciężarówki.
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2009-02-23 11:26:38
    Od: _a_r_t_e_c_ <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Clive Codringher napisał:

    > Czy Urząd miał prawo dowalić mi podatek? Czy w ogóle za blaszaki płaci
    > się podatek?

    Budynki pod względem podatkowym rozróżnia się:
    - mieszkalne
    - związane z prowadzeniem dz.gospodarczej
    - służące działalności leśnej lub rybackiej
    - budynki na gruntach rolnych służące działalności rolniczej
    - budynki pozostałe

    W zależności od zakwalifikowania budynku do danej grupy płaci się inną
    stawkę podatku. Najmniej się płaci za budynki mieszkalne, najwięcej za
    budynki związane z działalnością gospodarczą, nic się nie płaci za
    budynki rolnicze.

    Twoj blaszak z racji zgłoszenia w urzędzie został formalnie
    zarejestrowany i musiał zostać przypisany do konkretnej grupy
    podatkowej. Trafił do budynków pozostałych, gdzie stawka jest ok. 10x
    większa niż w mieszkaniówce.
    Nie ma znaczenia, czy to garaż, czy szopa, czy z pustaka czy blaszak.
    Wszystkie takie budynki mają tą samą stawkę.

    Na uwagę zasługuje kwestia garaży zawartych w bryle budynku
    mieszkaniowego, które faktycznie nie służą celom mieszkaniowym, ale
    często są objęte stawką podatku jak mieszkaniowe. Wiem z praktyki, że
    urzędy systematycznie dokonują stosownych wezwań wg. orzecznictwa
    Urzędów Skarbowych i podnoszą stawki podatku dla wszystkich garaży bez
    względu na to, czy są one w bryle budynku czy wolnostojące.

    Reasumując, za blaszak formalnie zgłoszony podatek jak najbardziej
    trzeba płacić, i to nie mały jak się okazuje.
    W praktyce większość blaszaków stoi "na dziko", donos sąsiada skutkuje
    najczęściej nakazem rozbiórki i ponownym ustawieniem go na dziko obok
    drugiego sąsiada.

  • 9. Data: 2009-02-23 11:30:05
    Od: "Clive Codringher" <n...@m...maila>

    glang wrote:

    > sprawa jest prosta
    > budynek do 25 m2 nie wymaga żadnych pozwoleń i zgłoszeń. ale budynek.
    > jeśli ma to być garaż to już niestety jest problem bo to już jest
    > liczone inaczej pzdr GL

    Sprawa nie jest taka prosta.
    Ja zgłosiłem to jako budynek gospodarczy blaszany mający 20 m2 i
    nigdzie nie mówiłem, że to garaż. A tu na piśmie w sprawie podatku mam
    wpisane garaż. Czyli coś nie tak, nie?

    --
    pzdr,
    cc

  • 10. Data: 2009-02-23 11:47:51
    Od: "Clive Codringher" <n...@m...maila>

    _a_r_t_e_c_ wrote:

> [...]
    > blaszaków stoi "na dziko", donos sąsiada skutkuje najczęściej nakazem
    > rozbiórki i ponownym ustawieniem go na dziko obok drugiego sąsiada.

    Dziękuję Ci bardzo za informację - wszystko już wiem. Czyli trzeba
    zapłacić...