  • 31. Data: 2013-02-04 21:08:49
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrzna i tłumik
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 17:28:11 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > to ja liczyłem kiedyś :) 10 jest optimum a 15 to już praktycznie nie ma
    > znaczenia.
    >
    > szczególeni że pod spodem mamy ok 8st wieć delta w podłodze wynosi ok 12
    > stopni.

    u mnie zaprojektowałem 20cm w podłodze.
    Co do temperatur - średnia temperatura okresu grzewczego u mnie to 4,2stopnia.
    Temperatura wody zimnej z wodociągów na koniec zimy to 4 stopnie a przeciez wdociąg
    lezy na głebokosci 1,5m. Wyzej jest zimniej, budynek posadowiony nieco powyzej
    gruntu, fundament ocieplony zwykle tylko 5cm styro. Wychodzi na to ze temperatura
    gruntu pod budynkiem bedzie nizsza niz te 8 stopni, przyjmijmy ze bedzie zbliżona do
    średniej okresu grzewczego.

    No a co do delty - zasilanie podłogówki to znacznie wiecej niz 20stopni zatem delta
    jest duża.

    No to dlaczego na ściany dać wiecej niz na grunt? To sie nie klei.

    b.

  • 32. Data: 2013-02-04 22:19:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:

    > u mnie zaprojektowałem 20cm w podłodze.

    a policzyłes to czy tak se dałeś bo ci sie tak wydaje...

    ja zrobiłem solidna symulkację w programie do obliczeń i granicą
    opłacalności było 15 cm dodatkowe 5cm dawało marginalny spadek zysków
    cieplnych.

  • 33. Data: 2013-02-04 22:35:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 22:19:39 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > a policzyłes to czy tak se dałeś bo ci sie tak wydaje...

    liczyłem ale zgrubnie, bo brak mi danych odnosnie rzeczywistej temperatury gruntu. Na
    ścianach tez mam grubo - i prawdopodobnie kazdy program mi wyliczy ze sie nie opłaca.
    A przecież zwiekszenie grubosci styro na scianach z 10cm do 20 kosztowało mnie
    1,5kzł. Być moze odbije to sobie na mniejszym piecu.

    > ja zrobiłem solidna symulkację w programie do obliczeń i granicą
    > opłacalności było 15 cm dodatkowe 5cm dawało marginalny spadek zysków
    > cieplnych.

    czym liczyłeś?

    b.

  • 34. Data: 2013-02-04 22:48:07
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 21:08:49 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    jest duża.

    > No to dlaczego na ściany dać wiecej niz na grunt? To sie nie klei.

    To że na ściany więcej niż na grunt wynika z istoty ciepła. Ciepło przenosi się z
    ośrodka o wyższej temperaturze do ośrodka o niższej temperaturze. Ciepłe powietrze
    unosi się do góry, W styropianie izolatorem jest powietrze. Przewodzenie i
    promieniowanie w nim oczywiście występuje ale nie bierze się ich pod uwagę tak są
    małe. Zastanów się dlaczego grzejniki umieszcza się przy podłodze a chłodnice
    klimatyzatorów pod sufitem.

  • 35. Data: 2013-02-04 23:53:28
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 22:48:07 UTC+1 użytkownik k...@g...com
    > To że na ściany więcej niż na grunt wynika z istoty ciepła. Ciepło przenosi się
    >z ośrodka o wyższej temperaturze do ośrodka o niższej temperaturze.

    a cos mniej odkrywczego masz?

    >Ciepłe powietrze unosi się do góry, W styropianie izolatorem jest powietrze.
    >Przewodzenie i promieniowanie w nim oczywiście występuje ale nie bierze się >ich pod
    uwagę tak są małe.

    buahahaha, czyli za przewodnictwo styropianu odpowiada konwekcja. A producenci
    styropianu zapomnieli o takim szczególe ze należałoby podać osobne współczynniki
    przewodnictwa dla układu "styro na suficie" i "styro na podłodze" (w sensie
    cieplejsze na dole/górze)
    Masz jeszcze jakis pomysł? :) Przemyśl to :)

    >Zastanów się dlaczego grzejniki umieszcza się przy podłodze a chłodnice
    >klimatyzatorów pod sufitem.

    Bo wykorzystuje sie konwekcję :-) Której to w styro nie ma.

    b.

  • 36. Data: 2013-02-05 02:17:59
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 23:53:28 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > Bo wykorzystuje sie konwekcję :-) Której to w styro nie ma.
    >

    > b.

    To że czegoś nie wiesz nie znaczy że tego nie ma tylko znaczy że tego nie wiesz.
    Tłumaczyć ci nic nie zamierzam. Ale mogę specjalnie dla Ciebie napisać dwa zadania z
    fizyki. Nie bój, to będą zadania na poziomie szkoły podstawowej.
    1.
    Jest zbiornik wypełniony zimną destylowaną wodą, o stosunku średnicy do wysokości jak
    1/3 ( bojler znaczy się, taki do wody). W środku w zbiorniku na górze zamontowana
    jest wężownica. Pytanie. Czy przepuszczając przez wężownicę gorącą wodę możemy
    podgrzać wodę w całym bojlerze? Uzasadnij odpowiedź.
    2.
    Jest zbiornik wypełniony gorącą destylowaną wodą, o stosunku średnicy do wysokości
    jak 1/3 ( bojler znaczy się, taki do wody). W środku w zbiorniku na dole zamontowana
    jest wężownica. Pytanie. Czy przepuszczając przez wężownicę zimną wodę możemy
    wystudzić wodę w całym bojlerze? Uzasadnij odpowiedź.

  • 37. Data: 2013-02-05 08:58:27
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 02:17:59 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:

> [...]
    >dwa zadania z fizyki. Nie bój, to będą zadania na poziomie szkoły podstawowej.

    kogutek, nie pieudol mi za uszami - rozmawiamy o styropianie i zachodzącej wg ciebie
    (lub nie- po mojemu) w nim konwekcji. Co będzie w bojlerze to ja wiem, obaj sie
    zgadzamy ze zachodzi tam konwekcja, i obaj wiemy jakie to ma skutki.

    Jaka substancja krąży wg ciebie w styropianie? Powietrze? Sugeruję poszukać w
    kierunku lepkości powietrza w cienkich warstwach.
    Bo jesli nic nie krąży to jednak to przewodzenia i promieniowanie cos znaczy - i
    wracamy do punktu wyjścia czyli grubosci styro na podłodze.

    b.

  • 38. Data: 2013-02-05 12:16:59
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 08:58:27 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    zamontowana jest wężownica. Pytanie. Czy przepuszczając przez wężownicę zimną wodę
    możemy wystudzić wodę w całym bojlerze? Uzasadnij odpowiedź.

    Masz rację że rozmawiamy o styropianie. Ale tak jak w szkole musimy przejść od
    zjawisk prostszych i możliwych do wyobrażenia. Dlatego bojler i woda. Pomimo że nie
    rozwiązałeś zadań uznam że wiesz o co chodzi. Bo trudno nie wiedzieć że przy
    wężownicy umieszczonej na górze nie da się ogrzać całej wody a jak jest na dole
    wystudzić. Korzystają z tego producenci zbiorników do solarów. Umieszczają wężownicę
    nisko. Jak wężownica jest cieplejsza od otaczającej wody to nagrzewa się cały
    zbiornik. Jeśli jednak przepływająca przez wężownicę woda ma mniejszą temperaturę niż
    woda w zbiorniku to nie podgrzewa ona solara. Dlaczego nie piszesz `nie pierdol tylko
    wymyślasz nowe wyrazy. Nie pierdol to wyraz taki sam dobry jak każdy inny. A w
    określonych sytuacjach lepszy. Oddaje nie tylko sens. Oddaje również emocje.
    Wkurwiłeś się bo widzisz że palnąłeś babola i teraz kombinujesz żebyś na ostatniego
    głąba nie wyszedł. Ale to Ty zacząłeś. W styropianie faktycznie nie woda przenosi
    ciepło.Jest to gaz który powstał w czasie rozkładu poroforu. Albo był jakoś inaczej
    umieszczony w granulce która była spieniana. Styropian przed spienieniem ma postać
    podobną do drobnej kaszy. Tylko ziarenka bardziej zaokrąglone są. Zaraz o
    wyprodukowaniu kloca styropianu w porach jest ten właśnie gaz a nie powietrze.
    Prawdopodobnie w długim czasie ulegnie on podmienieniu na powietrze. Wydaje mi się
    nikt tego nie badał bo i po co. Jaki tam by nie był gaz czy mieszanina gazów to
    będzie styropian działał praktycznie tak samo. Skoro uznałem Twoja odpowiedź za
    zadowalającą to możemy przejść do następnego zadania.
    Mamy trzy zbiorniki o kształcie sześcianu równobocznego o objętości 1cm3( taka kostka
    do gry pusta w środku). Stosunek grubości ścianki do wysokości sześcianu wynosi
    1/1000. Materiał z jakiego wykonano sześciany nie jest dobrym przewodnikiem ciepła.
    Materiał sześcianu jest koloru białego. W jednym sześcianie mamy gorący gaz. Co się
    stanie w następujących przypadkach.
    1. Ustawiamy sześciany jeden na drugim. Sześcian z gorącym gazeem jest na dole.
    2, Ustawiamy sześciany jeden na drugim. Sześcian z gorącym gazem jest na górze.
    3. Ustawiamy sześciany obok siebie tak aby się stykały. Sześcian z gorącym gazem jest
    skrajny.
    Opisz jak będzie przekazywane ciepło w każdym z przypadków i jakie zjawiska fizyczne
    występują.
    To nie wstyd czegoś nie wiedzieć. Wstydem jest nie przyznanie się do tego.

  • 39. Data: 2013-02-05 13:18:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 lutego 2013 21:08:49 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > u mnie zaprojektowałem 20cm w podłodze.
    Zaprojektowac mozna wszystko

> [...]
    >temperatura gruntu pod budynkiem bedzie nizsza niz te 8 stopni, przyjmijmy ze
    >bedzie zbliżona do średniej okresu grzewczego.

    Weź pod uwagę że trochę inne są warunki pod budynkiem a troche inne nascianach. I
    opieranie sie tu tylko nasredniej temperature w sezonie grzewczym i średniej temp
    gruntu to troche bez sensu.
    W gruncie temp jest stabilna, nie ma wiatrów przeciągów itp. Na ścianach warunki
    zdecydowanie inne- dochodzi wiatr, deszcz itp.
    Sam po Sobie pewnie widzisz ze jak jest 10st mrozu bez wiatru to idzie wytrzymac a
    jak 10st mrozu + wiatr to tem odczuwalna zdecydowanie inna.

  • 40. Data: 2013-02-05 13:20:38
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 12:16:59 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:
    > Opisz jak będzie przekazywane ciepło w każdym z przypadków i jakie zjawiska
    >fizyczne występują.

    nie wymyślaj eksperymentów które nie mają wiele wspólnego ze styropianem. Wiesz jaka
    jest różnica? W wymiarach. W dużym ziorniku klejenie sie cieczy/gazu nie ma wiekszego
    znaczenia i konwekcja dziala swobodnie. W odpowiednio małym lepkość uniemożliwia
    poruszanie sie cieczy/gazu i konwekcja nie występuje (a w każdym razie własnie ona, a
    nie przewodzenia, jest pomijalna) Dlatego gdybys te kostki jeszcze zmniejszył to bym
    ci powiedział, ze ich wzajemne położenie nie ma znaczenia dla przepływu ciepła.

    > To nie wstyd czegoś nie wiedzieć. Wstydem jest nie przyznanie się do tego.

    Tu sie zgadzamy.
    A dałbyś rade zadzwonic do jakigos technologa od styropianu i zapyać czy ma on
    własciwisci izotropowe czy nie? :)

    b.