    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Subject: Re: APF - gdzie powinny być umieszczone?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <6...@g...com>
    Date: Tue, 22 Dec 2015 17:37:21 +0100

    W dniu 2015-12-22 o 11:49, Budyń pisze:
> [...]
    zabezpieczen kolejnego stopnia np. 16A jest 3 czy 33. Dla kazdego bedzie to
    selektywnosc 16 do 25A.
    > nie wątpie ze wątpisz bo mimo tłumaczenia upierasz sie przy błędnym rozumowaniu.
    Czyli tematu do konca nie chwytasz.
    > Zmniejszenie ilosci zabezpieczen jakie proponujesz w zaden sposób nie poprawia
    sytuacji - poprawa by była gdyby dac własnie wiekszą ilosc zabezpieczen bo wtedy
    > mozna dac je mniejsze.
    >
    > Ty proponujesz w uproszczeniu: 25 główne (takie jest i tyle, nie kombinuj ze
    zwiekszeniem mocy) a potem 16 na kazdą faze by pracowały na granicy wyłączenia by
    jego czas był krótki.(oswietlenie pomijam bo nieistotne w tym kontekscie)

    > A ja proponuje rozbic układ na wiecej bezpieczników -wtedy moge dac 10A nawet i
    50szt i mam selektywnosc zapewnioną z palcem w d...

    > Wiec nie MNIEJ bezpieczników, a wiecej.

    ROTFL
    Selektywność?
    Zapominasz o tym, że wyłączniki nadmiarowo-prądowe także pełnią rolę
    ograniczników mocy, które ograniczają przeciążenia, a nie tylko rolę
    zabezpieczeń zwarciowych.
    Niestety wyłączenia zabezpieczeń o wiele częściej występują z powodu
    przeciążeń niż z powodu zwarć.
    Oczywiście jak zwykle "obracasz kota ogonem" i to co ja wcześniej
    napisałem o podziale np. 16A + 10A czy też 10A + 10A + 6A przypisujesz
    sobie, uważając za genialny pomysł. Natomiast to co ja napisałem za
    "błędne rozumowanie".

    > to jest nieco chore zamawiac wiecej mocy (niepotrzebnej) dlatego ze sie nie potrafi
    dobrac bezpieczników

    Chore to jest wmawiać ludziom, że im więcej będzie zabezpieczeń tym
    będzie lepiej.
    Niestety nie jest to prawdą, bo im więcej będzie zabezpieczeń tym
    częściej trzeba będzie lecieć do skrzynki przyłącza.
    Problem jest nieco bardziej złożony i jeżeli chodzi o zabezpieczenia to
    nie wystarczy dać 50 sztuk po 10A na gniazda, bo w każdym domu są
    urządzenia, które potrzebują więcej prądu np. pralka, czy grzałka
    bojlera lub kuchnia indukcyjna i te muszą mieć zabezpieczenia 16A.
    Fakt faktem, że stosowanie zabezpieczeń większych niż 10A dla gniazd w
    pokojach jest bezzasadne.
    Bezsensowne jest natomiast montowanie kilku czy kilkudziesięciu takich
    zabezpieczeń pracujących równolegle, bo poza dodatkowymi kosztami
    związanymi z zakupem większej ilości wyłączników oraz dużo większej i
    dużo droższej skrzynki rozdzielczej nie przynoszą żadnych wymiernych
    korzyści.
    W zupełności wystarczy zamontować na każdej z faz:
    Jeden wyłącznik 16A dla urządzeń o większych mocach np. pralka
    Jeden wyłącznik 10A dla pozostałych gniazd w pokojach.
    Jeden wyłącznik 6A dla oświetlenia.
    Taki sam zestaw na każdej z faz, pamiętając, że kolejne urządzenia o
    większych mocach z zabezpieczeniem 16A zasilamy z innej fazy.
    Wtedy jest większa szansa, że w razie przeciążenia czy też zwarcia nie
    "wybije" nam zabezpieczenie główne.
    Ale oczywiście "kto bogatemu zabroni?", a są elektrycy, którzy żerują na
    takich kasiastych frajerach.
    Miałem okazję kiedyś uruchamiać kocioł CO w domu, gdzie elektryk
    wpierniczył 6 czy 7 szaf wielkości 3/4 drzwi, zapełniając je
    różnicówkami, eSami, lampkami, przełącznikami faz i przekaźnikami.
    Właściciel mi się chwalił, że ma każde gniazdo i każdy obwód oświetlenia
    oddzielnie zabezpieczone i sterowane przekaźnikami. Skwitowałem to
    delikatnym uśmiechem i pomyślałem sobie "ale frajer dał się wyru....ć
    elektrykowi, który musiał tu nieźle natrzepać kasiory nie tylko na
    robociźnie, ale przede wszystkim na osprzęcie".

    Co do zamawiania większej mocy to jest to raptem ok. 14 a 17,5kW = 3,5kW
    różnicy przy cenie podłączenia 3,5 * ok. 160-180zł = 560 - 630zł więcej
    i jest to jedyny dodatkowy koszt, o w obydwu przypadkach kabel i tak
    pozostaje ten sam 4 lub 5 * 10mm2
    Każdy musi sobie sam przeanalizować czy mu się to opłaca.