  • 1. Data: 2015-12-19 22:09:35
    Temat: APF - gdzie powinny być umieszczone?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Czy APFy mogą być umieszczone bezpośrednio za ochroną przeciwprzepięciową?

    Czyli mamy zabezpieczenie nadprądowe w skrzynce energetyki (przy
    liczniku), a następnie ochrona przeciwprzepięciowa, APFy (dwa) i cała
    reszta?

    Elektryk zaplanował jakieś chore liczby APFów i zastanawiam się czy to
    ja błądzę, czy on ...

    Piotrek

  • 2. Data: 2015-12-20 12:51:47
    Temat: Re: APF - gdzie powinny być umieszczone?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-19 o 22:09, Piotrek pisze:

> [...]
    > reszta?
    >
    > Elektryk zaplanował jakieś chore liczby APFów i zastanawiam się czy to

    Co to są APF-y?

  • 3. Data: 2015-12-20 16:51:41
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    > Co to są APF-y?

    może chodzi o "aktywny filtr mocy" ?

  • 4. Data: 2015-12-20 18:28:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-12-20 12:51, Uzytkownik wrote:
    > Co to są APF-y?

    Automatyczny przełącznik fazy.
    Na przykład http://www.fif.com.pl/lista_produktow/32

    Piotrek

  • 5. Data: 2015-12-20 21:11:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-20 o 18:28, Piotrek pisze:

    > Automatyczny przełącznik fazy.
    > Na przykład http://www.fif.com.pl/lista_produktow/32
    >
    > Piotrek

    Do czego Ci to potrzebne w normalnej instalacji domowej?

    Zaniki jednej fazy w zasilaniu domu to raczej rzadkość. Zazwyczaj takie
    zaniki pojawiają się wtedy, kiedy w jednym z obwodów jest zwarcie i
    nastąpi wyłączenie danego obwodu. Tylko, że w sytuacji, kiedy miał byś
    jeden czy dwa APF-y podłączone przed zabezpieczeniami poszczególnych
    obwodów to wyrządzą one więcej szkody jak dobrego. Wyobraź sobie, że w
    danym obwodzie wystąpiło zwarcie oraz wyłączenie zabezpieczenia. APF
    natychmiast przełącza uszkodzony obwód na inną fazę i powoduje
    wyłączenie kolejnej fazy. Znów następuje przełączenie na ostatnią
    jeszcze działającą fazę i znów następuje wyłączenie także i tej fazy.
    Tak więc na skutek działania tego przełącznika masz wyłączone
    zabezpieczenia wszystkich faz i w całym domu nie masz prądu. Zakładając,
    że w przyłączu masz trzy 1-fazowe wyłączniki nadmiarowopradowe zamiast
    jednego 3-fazowego.
    Gdyby nie było tego przełącznika to zostaje wyłączone jedno
    zabezpieczenie, ale pozostałe dwie fazy nadal działają i masz gdzieś
    dostępny w domu prąd, dzięki czemu usunięcie awarii nie będzie się
    odbywać po ciemku.
    Zastosowanie tych przełączników jest ponadto utrudnione faktem, że
    trzeba przełączyć zarówno przewód fazowy jak i neutralny, gdyż obwody
    nie mogą być podłączone w taki sposób, że faza "idzie" z jednej
    różnicówki, a neutralny z innej różnicówki, gdyż będzie to skutkowało
    wyłączeniem jednej lub obydwu różnicówek. Tak więc całość zaczyna się
    nieco komplikować, bo będą potrzebne dodatkowe styczniki. Co prawda
    można to obejść stosując jedną różnicówkę 3-fazową, ale jest to bardzo
    zły pomysł, o czym napiszę później.

    Tak więc jak widzisz zastosowanie APF-a tak jak Ty sobie to wyobrażasz
    to zbędny wydatek. Zwłaszcza, że lubią się często psuć.

    Tak się składa, że jestem automatykiem, a ponadto zajmuję się montażem
    instalacji w domach.
    W szafach sterowniczych, którymi się na co dzień opiekuję są montowane
    fabrycznie PF-431 aby zapewnić ciągłość zasilania sterownikom, które
    sterują pompami. Średnio wymieniam lub częściej wyrzucam i pomijam 1-2
    sztuki w miesiącu, bo tak często się one psują. Wytrzymują średnio 2-3
    lata. Żeby było śmieszniej to są one potrzebne tej automatyce jak
    "umarłemu kadzidło", ponieważ wszystkie pompy są 3-fazowe i nawet durny
    projektant wsadził przemienniki częstotliwości (falowniki) także
    3-fazowe, które uniemożliwiają pracę pomp przy zaniku jednej z faz.
    Tak więc przy zaniku jednej z faz i tak ani jedna pompa nie wystartuje.
    Nie ma więc sensu podtrzymania zasilania do sterownika PLC sterującego
    pompami, bo i tak żadna z pomp nie wystartuje i tak naprawdę nie ma czym
    ten sterownik sterować przy takim zaniku. Niestety najczęstszą awarią w
    tych szafach sterowniczych są właśnie te nieszczęsne PF-431

    W instalacjach domowych najważniejszym jest dobry podział instalacji.
    Po pierwsze zastosowanie odpowiedniej ilości wyłączników
    różnicowoprądowych. Jak dasz jeden, trójfazowy na cały dom to awaria
    któregokolwiek obwodu będzie powodować wyłączenie całego zasilania.
    Ponadto zastosowanie różnicówek 3-fazowych do zabezpieczenia obwodów
    1-fazowych jest częstą przyczyną uszkodzeń domowych sprzętów RTV i AGD o
    czym już wielokrotnie pisałem na tym forum.
    Zatem różnicówka 3-fazową zabezpieczamy tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.
    Zaś do zabezpieczania obwodów 1-fazowych należy zastosować różnicówki
    1-fazowe.

    Jeżeli chodzi o mnie to za ochronnikami przeciwprzepięciowymi instaluję
    róznicówki: jedną 3-fazową zabezpieczającą obwody 3-fazowe oraz 3
    różnicówki 1-fazowe zabezpieczające wszystkie obwody 1-fazowe. Za
    różnicówkami montuję odpowiednie zabezpieczenia nadmiarowoprądowe. Dla
    obwodów 3-fazowych 3-fazowe. Za różnicówkami 1-fazowymi montuję
    wyłączniki nadmiarowoprądowe B16 dla obwodów gniazd oraz B10 dla obwodów
    oświetlenia. Wszystkie gniazda oraz obwody oświetleniowe w domu staram
    się podzielić w miarę po równo pomiędzy fazy w taki sposób, aby
    sąsiadujące z sobą pomieszczenia były zasilane z różnych faz. Także i
    gniazda oraz oświetlenie w danym pomieszczeniu zasilam z innych faz.
    Dzięki temu po zadziałaniu któregoś z zabezpieczeń zawsze możesz
    otworzyć drzwi sąsiedniego pomieszczenia i zapalić tam światło. Podobnie
    też jak żyrandol zrobi Ci zwarcie w instalacji i zostanie wyłączone
    zabezpieczenie tego obwodu (nadmiarowoprądowe czy różnicowoprądowe) to w
    tym samym pomieszczeniu możesz włączyć lampkę nocną czy też podłączyć do
    gniazda lampę i usunąć uszkodzenie.

    Jeżeli już usilnie chcesz zastosować te APF-y to muszą one się znajdować
    za odpowiednio zestopniowanymi zabezpieczeniami, które zapewnią
    selektywność wyłączenia, a osiągnięcie pełnej selektywności zabezpieczeń
    w instalacjach domowych jest bardzo trudne do osiągnięcia.
    Ponadto najlepiej gdyby znajdowały się za różnicówkami 3-fazowymi, bo w
    przeciwnym razie będzie się komplikować układ.

  • 6. Data: 2015-12-21 09:28:03
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-12-19 o 22:09, Piotrek pisze:
    > Czy APFy mogą być umieszczone bezpośrednio za ochroną przeciwprzepięciową?
    Mieszkam już ponad 30 lat i NIGDY nie zdarzył mi się brak jednej fazy.
    Jeżeli już nie było napięcia, to wszystkich trzech faz naraz.
    IMO zbędny wydatek nie tylko nie poprawiający niczego, ale mogący być
    źródłem problemów, jaki już Kolega przedpiśca wspominał.
    Jacek

  • 7. Data: 2015-12-21 10:12:14
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 20 grudnia 2015 21:11:56 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    zabezpieczeń
    > w instalacjach domowych jest bardzo trudne do osiągnięcia.
    > Ponadto najlepiej gdyby znajdowały się za różnicówkami 3-fazowymi, bo w
    > przeciwnym razie będzie się komplikować układ.

    ze tez ci sie chciało wykład robić :-)

    b.

  • 8. Data: 2015-12-21 11:37:01
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 21 grudnia 2015 09:28:05 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > IMO zbędny wydatek nie tylko nie poprawiający niczego, ale mogący być
    > źródłem problemów, jaki już Kolega przedpiśca wspominał.

    Marna próbka statystyczna.
    U mnie na wsi i u paru znajomych okresowo trafiają się sytuacje braku jednej lub dwu
    faz.

    Jak kiedyś była wichura to taka sytuacja utrzymywala sie dobre 3 dni.
    I ci co wiedzieli jak sobie podłączyć lodówki pod odpowiednią fazę nie musieli szybko
    zjadać zapasów...

  • 9. Data: 2015-12-21 19:48:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-12-20 21:11, Uzytkownik wrote:
    > Zaniki jednej fazy w zasilaniu domu to raczej rzadkość. [...]

    "Na wsi" różne cuda się zdarzają. Ba! Nawet w DC nie miałem przez blisko
    dobę jednej fazy.

    Ale rzeczywiście odpuszczam. W razie problemów będę w stanie sam sobie
    przepiąć.

    Dzięki za wykład :-)

    Piotrek

  • 10. Data: 2015-12-21 19:57:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 grudnia 2015 19:48:37 UTC+1 użytkownik Piotrek napisał:
    > Ale rzeczywiście odpuszczam. W razie problemów będę w stanie sam sobie
    > przepiąć.

    własciwie sensownosc tej grupy polega na wykazaniu ze rozwiązanie którego
    Budujacy-Który-Bardzo-Chce-Coś jest zwykle błędne. Ale bardzo rzadko
    Budujacy-Który-Bardzo-Chce-Coś daje sie zniechęcić. Bardzo-Chęć jest znacznie
    silniejsza niz techniczno/ekonomiczne argumenty :)

    b.