    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Brama garazowa kontra mostki cieplne...
    Date: Sat, 11 Apr 2009 06:52:20 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > "Tornad" <t...@o...net> wrote in message

    > Ameryka jeszcze troszkę i się sama wykończy polityką zagraniczną i
    > wewnętrzną wobec własnych obywateli.
    > Powiedz, jak tam wygląda ubezpieczenie zdrowotne? No taki nasz ZUS tam nie
    > istnieje. Opowiedz coś o tym.

    Za bardzo sie tym nie interesuje bo mnie to wqrwia. Najtansze ubezpieczenie
    takie, ze idziesz do lekarza coby ci przepisal tylenol na przeziebienie czy
    jakis supernowoczesny lek na stress, po ktorym bedziesz mial sraczke, kosztuje
    600 dolarow miesiecznie. Ja, ani zona, z tego nie korzystamy; tak sie zlozylo
    (odpukac), ze w ciagu 20 lat ja bylem u lekarza zaledwie pare razy, w tym dwa
    obowiazkowo bo trzeba bylo sie przebadac na aidsa i zaszczepic jak nam papiery
    dawali; tu chorowitym tylko usiasc i plakac albo sie modlic jak kto jeszcze
    umie. Mam kolege wzietego lekarza, ktory prowadzi swoj gabinet ale sam jest
    chorowity, to nawet sie nie przyznaje ile placi. Inny mlody kolega, ktory
    pracowal na budowie i belka czy cos tam mu na leb spadlo, byl pare dni w
    szpitalu gdzie go na wszystkie strony poprzeswietlali, to mu do domu przyslali
    rachunek na 47 tysiecy. Ale jakos zalatwil, ze mu to umorzyli, roznie bywa
    zalezy kto, gdzie i u kogo pracuje. Znam przypadek, gdy nasz Rodak pracujacy w
    firmie u Polaka tyle, ze z punktami za pochodzenie, spadl z dachu i lezal tam
    polamany, to dopiero jak wlasciciel domu, w ktorym pracowal z pracy wrocil, to
    go wlasnym wlasnym samochodem odwiozl do szpitala; temu wlascicielowi przyszlo
    placic, bo ten "Polak" choc powinien, nie placil temu pracownikowi
    ubezpieczenia. Obowiazkiem "inwestora" jest sprawdzenie czy pracownik najemny
    ma ubezpieczenie gdyz w przypadku gdy na jego posesji cos mu sie stanie, to
    wlasciciel musi pokryc koszty ew. leczenia. A gorzej gdy takiemu potem trzeba
    placic dozgonna rente gdy bedzie do pracy niezdolny... U nas tez do tego
    dojdzie, zobaczysz i uwazaj:)
    To tylko pare przykladow. Za porod nasze nieubezpieczone kobitki placa 8
    tysiecy a tymczesem Meksykanki masowo przez zielona granice przyjezdzajace tu
    rodzic, to one maja te usluge za darmo i jeszcze prawem ziemi nowonarodzony
    Meksyk obligatoryjnie dostaje amerykanskie bywatelstwo. Tak, ze to za
    skomplikowane dla mnie aby jakies racjonalne zasady choc z grubsza zrozumiec.
    Czesto wlasciciele zondaja ubezpieczenia na wypadek, gdy mu cos uszkodzisz, np
    stracisz antyczna waze w czasie malowania, to dodatkowe ubezpieczenie. Bywa,
    ze wlasciciel Twoim wzorem nie odbierze roboty; na te okolicznosc tez moge sie
    ubezpieczyc. Te ubezpieczenia sa tez poje..ne bo np. jak oswiadczysz, ze
    malujesz na zewnatrz uzywajac drabiny to placisz cztery razy drozej niz gdy
    powiesz, ze malujesz wewnatrz tylko do wysokosci 8 stop czyli do sufitu.
    Od tego potem jest cala sfora adwokatow, ktorzy jesli nawet w razie wypadku
    wywalcza odszkodowanie to ci nalicza takie koszty, ze dla ciebie nic, albo
    niewiele zostanie. Adwokat liczy sobie po 500 - 800 dolarow za godzine
    swojej "ciynzkiyj" pracy, przy czym nie okresli ci ile godzin mu to zajmie i
    ile lat potrwa proces. Wieksze firmy placa ubezpieczenie tzn. automatycznie
    obcinaja ci zarobki o te 6 czy 8 stow na miesiac, co czesto prowadzi do
    absurdow; moja zona pracowala przez dwa lata w firmie ubezpieczeniowej
    wlasnie, miala pelne ubezpieczenia z czesciowym dla mnie nawet, ale co z tego
    jak przynosila co dwa tygodnie czeczek na niecale 400 dolarow a za to sie tu
    nie wyzyje.
    Szkoda gadac...
    Pzdr.
    Tornad