    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bufor CO w fundamencie
    Date: Sat, 25 Dec 2010 23:25:35 +0100

    Użytkownik "RadekNet" <r...@r...com> napisał w wiadomości
    news:if4tl3$q8f$1@inews.gazeta.pl...

    > Gdzie kupic lub wykonac bufor (i zasobnik cwu) warstwowy i nie stracic na
    > tym fortuny? Chodzi mi o ten z "lejkiem" do rozprowadzania ciepla.

    > Do solarow, ktore mam nadzieje, ze beda lekko przewymiarowane, wiec bufor
    > na bardziej sloneczne okresy jak znalazl.
    > Zebys mial calosc obrazu - solary bedzie uzupelniac kociol na ekokroszek i
    > kominek rekreacyjny.

    Chodzi Ci o bufor czy zasobnik CWU pod solary ?
    Czy też jedno i drugie ?

    Bufor to zbiornik, którego zadaniem jest gromadzenie jak największej ilości
    ciepła pochodzacego z kotła czy z kominka.
    Dla kotła na ekogroszek jest kompletnie zbędny. Przydatny jest tylko w
    przypadku kominka z płaszczem oraz przy kotłach zasypowych.

    Z racji swojej funkcji jest on inaczej skonstruowany niż zasobnik CWU. Zatem
    jeżeli nastawiasz się na bufor to musisz mieć zarówno bufor jak i zasobnik
    CWU.

    Moim zdaniem jeżeli kominek traktujesz rekreacyjnie to po co pakowac się w
    koszty budowy kominka z płaszczem ?
    Lepiej zbudować kominek z rozprowadzeniem ciepłego powietrza, a dzieki temu
    uprości Ci się cała instalacja i zaoszczędzisz na kosztach ponad 10 tys. zł.
    Część zaoszczędzonych kosztów lepiej jest wsadzić w porządny zasobnik CWU ze
    stali nierdzewnej z dwiema wężownicami. Koszt takiego zasobnika waha się od
    ok. 3 do 6 tys. zł, ale dzieki nim masz spokój z wymianą zasobnika przez
    dziesiatki lat.
    Są też firmy prywatne, zajmujące się spawaniem stali nierdzewnej i produkcją
    takich zasobników ze stali nierdzewnej za mniejsze pieniądze tj. ok. 2 tys.
    zł., ale niestety nie mam doświadczenia z takimi wyrobami rzemieślniczymi.
    Dzięki zasobnikowi ze stali nierdzewnej nie masz dodatkowych kosztów
    corocznych związanych z wymianą elektrod magnezowych, a jakość wody jest
    znacznie wyższa niż jakichkolwiek innych zasobników.
    Kominek można zrobić tradycyjny z szamotem, który kumuluje ciepło +
    dynamiczne rozładowanie ciepła. Dzięki temu palisz w kominku przez kilka
    godzin, a ten oddaje ciepło przez kilkanascie godzin. Czyli masz podobną
    funkcjonalność, ale dużo niższym kosztem. Do tego masz możliwość palenia w
    takim kominku i ogrzewania domu nawet jak nie będziesz miał prądu.
    Pomyśl, że zarówno kocioł węglowy, kominek z płaszczem oraz solary pracuja
    tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest energia elektryczna zasilająca pompy. W
    razie awarii instalacji elektrycznej pozostajesz kompletnie bez ogrzewania
    domu jak i bez ciepłej wody.