  • 1. Data: 2010-12-24 14:37:27
    Temat: Bufor CO w fundamencie
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    Mam malutka kotlownie i zastanawiam sie czy sa jakies przeciwwskazania
    do polozenia bufora CO pod posadzka? Na pewno trzeba by jakis otwor
    serwisowy zrobic ...

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 2. Data: 2010-12-25 10:45:58
    Temat: Re: Bufor CO w fundamencie
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "RadekNet" <r...@r...com> napisał w wiadomości
    > Mam malutka kotlownie i zastanawiam sie czy sa jakies przeciwwskazania do
    > polozenia bufora CO pod posadzka? Na pewno trzeba by jakis otwor serwisowy
    > zrobic ...

    Zycie techniczne bufora jest krótsze nz budynku - należy przewidzieć jego
    wymianę. Czyli jesli już to wybudować jakąś małą piwniczkę z rozbieranym
    stropem. Moze wystarczyłaby taka z betonowych kręgów. Należałoby przewidzieć
    dodatkowe ocieplenie zbiornika i izolację przeciwwilgociową tych kręgów.
    Szczegóły u projektanta :)

    b.

  • 3. Data: 2010-12-25 12:23:52
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > stropem. Moze wystarczyłaby taka z betonowych kręgów. Należałoby
    > przewidzieć dodatkowe ocieplenie zbiornika i izolację przeciwwilgociową

    Tylko rodzi się cała masa problemów i pytań:

    1. W jaki sposób wykonać uszczelnienie ścian tego bufora lub jak go wykonać
    ?
    2. Jak wykonać rewizję i uszczelnienie tej rewizji ?
    3. Jak zapewnić, żeby woda z bufora nie wydastawała się do piwnicy czy też
    ponad podłogę, skoro poziom instalacji jest znacznie powyżej ?
    4. Jak zabezpieczyc się przed wilgocią na skutek parowania gorącej wody i
    wydostawania się tej pary do piwnicy lub mieszkania ?
    5. Jak zabezpieczyć się przed zbytnim przenikaniem ciepła z takiego bufora
    do mieszkania, w szczególności w okresach ciepłych ?
    6. Jak zapewnić wymianę takiego bufora w razie uszkodzenia czy zużycia ?
    7. Jakie będą koszty budowy takiego bufora ?
    8. Kiedy się zwrócą koszty budowy takiego bufora ?

    Dla kotła stałopalnego ? Rzecz zbędna.
    Dla kominka ? Wystarczy bufor wolnostojący w piwnicy, który można
    bezproblemowo serwisować i wymienić. Najlepiej jednak umieścić taki bufor
    powyżej kominka, aby można było ładowac ten bufor grawitacyjnie. Dzięki temu
    taki bufor służy jako zabezpieczenie kominka przez dagotowaniem wody w razie
    zaniku prądu i zatrzymania pomp obiegowych.
    Dla kotła gazowego ? Obecnie więkoszość kotłów to kotły kondensacyjne. Bufor
    to rzecz wręcz niewskazana, bo kocioł kondensacyjny lepiej pracuje jak do
    niego powraca woda zimna.
    Dla solarów ? I tak nie wykorzystamy tej energii do ogrzewania, a do potrzeb
    CWU w zupełności wystarczy zasobnik CWU o pojemności 300-500 litrów dal
    przeciętnej rodziny.

    Zatem rodzi się najważniejsze i podstawowe pytanie: w jakim celu ma być
    budowany taki bufor ?

  • 4. Data: 2010-12-25 14:00:57
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 25.12.2010 13:23, Plumpi pisze:

    > Tylko rodzi się cała masa problemów i pytań:

    Obawiam sie, ze juz mnie moj projektant odwiodl od tego pomyslu ;) Czyli
    zwykly bufor w kotlowni.

    Gdzie kupic lub wykonac bufor (i zasobnik cwu) warstwowy i nie stracic
    na tym fortuny? Chodzi mi o ten z "lejkiem" do rozprowadzania ciepla.

    > Dla solarów ? I tak nie wykorzystamy tej energii do ogrzewania, a do
    > potrzeb CWU w zupełności wystarczy zasobnik CWU o pojemności 300-500
    > litrów dal przeciętnej rodziny.

    Do solarow, ktore mam nadzieje, ze beda lekko przewymiarowane, wiec
    bufor na bardziej sloneczne okresy jak znalazl.
    Zebys mial calosc obrazu - solary bedzie uzupelniac kociol na ekokroszek
    i kominek rekreacyjny.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 5. Data: 2010-12-25 22:25:35
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > na bardziej sloneczne okresy jak znalazl.
    > Zebys mial calosc obrazu - solary bedzie uzupelniac kociol na ekokroszek i

    Chodzi Ci o bufor czy zasobnik CWU pod solary ?
    Czy też jedno i drugie ?

    Bufor to zbiornik, którego zadaniem jest gromadzenie jak największej ilości
    ciepła pochodzacego z kotła czy z kominka.
    Dla kotła na ekogroszek jest kompletnie zbędny. Przydatny jest tylko w
    przypadku kominka z płaszczem oraz przy kotłach zasypowych.

    Z racji swojej funkcji jest on inaczej skonstruowany niż zasobnik CWU. Zatem
    jeżeli nastawiasz się na bufor to musisz mieć zarówno bufor jak i zasobnik
    CWU.

    Moim zdaniem jeżeli kominek traktujesz rekreacyjnie to po co pakowac się w
    koszty budowy kominka z płaszczem ?
    Lepiej zbudować kominek z rozprowadzeniem ciepłego powietrza, a dzieki temu
    uprości Ci się cała instalacja i zaoszczędzisz na kosztach ponad 10 tys. zł.
    Część zaoszczędzonych kosztów lepiej jest wsadzić w porządny zasobnik CWU ze
    stali nierdzewnej z dwiema wężownicami. Koszt takiego zasobnika waha się od
    ok. 3 do 6 tys. zł, ale dzieki nim masz spokój z wymianą zasobnika przez
    dziesiatki lat.
    Są też firmy prywatne, zajmujące się spawaniem stali nierdzewnej i produkcją
    takich zasobników ze stali nierdzewnej za mniejsze pieniądze tj. ok. 2 tys.
    zł., ale niestety nie mam doświadczenia z takimi wyrobami rzemieślniczymi.
    Dzięki zasobnikowi ze stali nierdzewnej nie masz dodatkowych kosztów
    corocznych związanych z wymianą elektrod magnezowych, a jakość wody jest
    znacznie wyższa niż jakichkolwiek innych zasobników.
    Kominek można zrobić tradycyjny z szamotem, który kumuluje ciepło +
    dynamiczne rozładowanie ciepła. Dzięki temu palisz w kominku przez kilka
    godzin, a ten oddaje ciepło przez kilkanascie godzin. Czyli masz podobną
    funkcjonalność, ale dużo niższym kosztem. Do tego masz możliwość palenia w
    takim kominku i ogrzewania domu nawet jak nie będziesz miał prądu.
    Pomyśl, że zarówno kocioł węglowy, kominek z płaszczem oraz solary pracuja
    tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest energia elektryczna zasilająca pompy. W
    razie awarii instalacji elektrycznej pozostajesz kompletnie bez ogrzewania
    domu jak i bez ciepłej wody.

  • 6. Data: 2010-12-26 11:18:28
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 25.12.2010 23:25, Plumpi pisze:

    > Chodzi Ci o bufor czy zasobnik CWU pod solary ?
    > Czy też jedno i drugie ?

    Jedno i drugie - wpierw grzeje zasobnik, potem bufor a late rowniez
    zasobnik moich rodzicow. Taka jest idea.

    > Z racji swojej funkcji jest on inaczej skonstruowany niż zasobnik CWU.
    > Zatem jeżeli nastawiasz się na bufor to musisz mieć zarówno bufor jak i
    > zasobnik CWU.

    Czyli "warstwowy z lejkiem" jest tylko zasobnik? Mnie sie zdawalo, ze
    rowniez bufory tak sie robi.

    > Moim zdaniem jeżeli kominek traktujesz rekreacyjnie to po co pakowac się
    > w koszty budowy kominka z płaszczem ?

    Kominek bedzie bez plaszcza i na 99% bez rozprowadzania ciepla (ew tylko
    do sypialni nad kominkiem). Dyskutowalismy juz o tym i w pelni sie z
    Toba zgadzam w tym temacie - mimo, ze czasami nachodzi mnie mysl na
    plaszcz wodny to argument o pradzie mnie mocno przekonuje do zwyklego
    kominka. No i nie po to bede miec dobry piec na ekogroszek, zeby palic
    na stale w kominku.

> [...]
    > zasobnik CWU ze stali nierdzewnej z dwiema wężownicami. Koszt takiego
    > zasobnika waha się od ok. 3 do 6 tys. zł, ale dzieki nim masz spokój z

    Hmm czyli Twoim zdaniem lepiej np. podwoic zasobnik niz instalowac bufor
    w mim przypadku?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 7. Data: 2010-12-26 11:58:02
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > kominku.

    > Hmm czyli Twoim zdaniem lepiej np. podwoic zasobnik niz instalowac bufor w

    Oczywiście.
    Żadnych buforów, bo w Twoim przypadku jest to tylko i wyłącznie niepotrzebna
    strata pieniędzy. Bufory stosuje się tylko tam, gdzie utrzymanie ciepła
    wymagałoby w ciągu doby zbyt częstego dokładania opału (kominek, zwykły
    kocioł zasypowy). W przypadku ekogroszku, kocioł sam dba o dokładanie opału
    i utrzymanie stabilnej temperatury. Tak więc bufor jest Ci do niczego
    niepotrzebny, tym bardziej, że i tak będziesz miał bardzo duży bufor ciepła
    w postaci podłogówki.

    Zasobnik im większy tym lepiej w przypadku używania solarów, ponieważ im
    jest wyższy zasobnik tym lepiej się uwarstwia w nim woda i tym bardziej
    skuteczne są solary.
    Jeżeli nie masz problemów z rozliczeniami z rodzicami za wodę czy energię to
    zastosuj jeden wspólny zasobnik dla obydwu rodzin.
    Po prostu bedzie łatwiej i taniej przygotować ciepłą wodę dla wszystkich w
    jednym zasobniku niż w dwóch oddzielnych zasobnikach.
    Jak dla dwóch rodzin i pod kolektory to minimum bierz zasobnik 700 litrów.
    Tak jak wspominałem wcześniej, lepiej jest kupić ze stali
    nierdzewnej-kwasoodpornej, dzięki czemu raz postawisz i zapomnisz o
    problemach z zasobnikiem. Emaliowane potrafią przerdzewieć nawet po kilku
    latach jak się zapomni o wymianie elektrody magnezowej.

  • 8. Data: 2011-01-03 16:33:37
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 26.12.2010 12:58, Plumpi pisze:
> [...]
    > bufor jest Ci do niczego niepotrzebny, tym bardziej, że i tak będziesz
    > miał bardzo duży bufor ciepła w postaci podłogówki.

    Ale latem bede miec nadmiar energii i gdzies ja musze upchac. Na basen
    nie mam miejsca ;)

    > Zasobnik im większy tym lepiej w przypadku używania solarów, ponieważ im
    > jest wyższy zasobnik tym lepiej się uwarstwia w nim woda i tym bardziej
    > skuteczne są solary.

    Szukam wykonawcy zasobnika z lejkiem.. duzo o tym pisza a kupic nie sposob.

    > Jeżeli nie masz problemów z rozliczeniami z rodzicami za wodę czy
    > energię to zastosuj jeden wspólny zasobnik dla obydwu rodzin.

    Rodzice mieszkaja w osobnym budynku (20m rurki pojdzie w ziemi). Idea
    jest taka, zeby nadmiar ciepla z kolektorow wysylac do nich. A przy
    okazji miec mozliwosc, grzania ich domu kiedy sil na palenie w piecu im
    braknie.

> [...]
    > problemach z zasobnikiem. Emaliowane potrafią przerdzewieć nawet po
    > kilku latach jak się zapomni o wymianie elektrody magnezowej.

    Chyba jedna wole wymieniac emaliowane niz odkamieniac nierdzewke.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 9. Data: 2011-01-03 20:52:40
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Ale latem bede miec nadmiar energii i gdzies ja musze upchac. Na basen nie
    > mam miejsca ;)

    Myślisz, że bufor Ci ją zmagazynuje ?
    Do jakiego celu ?
    Przecież zasobnik solarny to też pewnego rodzaju bufor, tyle, że taki, który
    gromadzi energię w wodzie, którą zużywasz.
    Pomyśl tylko logicznie. Postawisz oddzielnie bufor i co będziesz robił z
    wodą zgromadzoną w tym buforze ? Będziesz ją zamykał w słoiki typu "weck" i
    grtomadził w spożarni na okres zimy ?

    > Szukam wykonawcy zasobnika z lejkiem.. duzo o tym pisza a kupic nie
    > sposob.

    No to masz problem. Jak chcesz to Ci załatwię wykonanie na specjalne
    zamówienie z lejkiem.
    Tylko jeszcze wytłumacz mi co Ci da ten lejek ?
    W okresie letnim kompletnie nic CI nie daje. W okresie zimowym niby
    zabezpiecza przed mieszaniem się gorącej wody dogrzewanej kotłem z wodą
    grzaną solarami. Niby powoduje to nieznaczne zwiększenie wydajności tych
    kolektorów, ale ten sam efekt, a nawet lepszy uzyskasz dogrzewając wodę w
    drugim, małym zasobniku lub dogrzewając ją przepływowo kotłem gazowym.

    > Rodzice mieszkaja w osobnym budynku (20m rurki pojdzie w ziemi). Idea jest
    > taka, zeby nadmiar ciepla z kolektorow wysylac do nich. A przy okazji miec
    > mozliwosc, grzania ich domu kiedy sil na palenie w piecu im braknie.

    W czym masz problem ?
    Kopiesz dół, puszczasz rury w odpowiedzniej osłonie temicznej , na
    odpowiedniej głębokości tj. poniżej punktu przemarzania i po sprawie.
    Są w handlu nawet specjalne rury w osłonie z poliuretanu do tego celu.

    > Chyba jedna wole wymieniac emaliowane niz odkamieniac nierdzewke.

    A z czego chesz odkamieniać te zasobniki nierdzewne ?
    W jaki sposób ma się w nich zbierać kamień ?

  • 10. Data: 2011-01-04 09:29:52
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-01-2011 o 21:52:40 Plumpi <p...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Przecież zasobnik solarny to też pewnego rodzaju bufor, tyle, że taki,
    > który gromadzi energię w wodzie, którą zużywasz.

    Będzie z niej grzał zbiornik CWU.

    > Pomyśl tylko logicznie. Postawisz oddzielnie bufor i co będziesz robił z
    > wodą zgromadzoną w tym buforze ? Będziesz ją zamykał w słoiki typu
    > "weck" i grtomadził w spożarni na okres zimy ?
    Tobie wyśle w paczce za głupie gadanie.

    --
    Pozdr
    JanuszK