    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Date: Wed, 3 Aug 2011 23:44:37 +0200

    news:j1ca70$3bt$1@news.onet.pl...

    > cho cho cho..
    >
    > to te pompy ciepła mają aż tyle mocy chłodniczej :)
    >
    > bo imho one mają 3-4kw max więc wiele tym nie nachodzisz sie...
    >
    > zwykle zapotrzebowanie jednego pokoju wynosi ok 3-4 kw chłodu.

    Ja nie wiem. Ludzie podniecaja sie jakims copem 3 do 4 uzyskiwanym z tego
    typu pomp. Tym czasem niczym nadzwyczajnym jest solarny cop na poziomie 40 i
    wiecej. Tu w ogole nie ma czego porownywac latem i smiem twierdzic, ze
    rowniez zima. Oczywiscie pytanie watku pozostaje otwarte, bo solary jak
    wszystko swoje ograniczenia maja jesli ma to byc jakos sprawne i wygodne, a
    i solar to malo powiedziane, bo nie wiemy nic o zapotrzebowaniu. Jedno jest
    pewne, skoro lato to wylacznie kolektory plaskie.
    Fajnie tez toczy sie dyskusja, poza glownym tematem. Starzy oponenci
    tradycyjnie koncentruja sie na problemie o ktory nikt nie pytal, tj. sens
    ekonomiczny. :-) A moze pytacz nie chce rabac taniego drzewa? Moze ma duza
    rodzine i potrzebuje wiecej wody niz umozliwi to tania taryfa? A moze nie ma
    wystarczajacego przydzialu mocy by obsluzyc wieksza grzalke, bo dodatkowe
    wlaczenie czajnika spowoduje strzal bezpiecznika? Moze ma basen?
    Co do problemu pytacza - koledzy jednak mimo mojej krytyki maja racje.
    Jezeli nie ma sensownej koniecznosci instalowania takich urzadzen to
    faktycznie sens moze byc watpliwy. Tego typu instalacje sprawdzaja sie
    glownie w systemie calorocznym. Co do szczegolow napisz poprostu maila do
    np. Hewalexa. W ofercie maja jedno i drugie bardzo dobrej jakosci i
    odpowiadja na wszystkie maile. Ze swojej strony dodam, ze latem nic nie
    sprawdzi sie lepiej jak solary. Zadna pompa ciepla nie ma szans na lepsze
    uzyski. Niestety swoje kosztuja. Tyle, ze na lato to mozna sobie sklecic cos
    we wlasnym zakresie o ile lubi sie wyzwania. :-)

    Pozdro.. TK