  • Data: 2015-07-08 13:49:29
    Temat: Re: Ceny energi
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:6135ca72-5894-4c03-9c97-09de69922b2c@go
    oglegroups.com...

    > gdyby było odwrotnie to bys piszczal ze robi skok na oszczednosci polakow
    > :-)

    Każde opodatkowanie banków uderzy rykoszetem w ich klientów. Ale jeśli
    bardziej udezry w zagranicznych właścicieli niż Polaków to jestem gotów to
    rozważyć.

    Załóżmy że doszliśmy do tego że warto banki opodatkować bo _sumaryczny_ zysk
    dla budżetu będzie większy niż strata obywateli. Pozostaje kwestia wyboru w
    kogo ten rykoszet ma uderzyć.

    Możliwości jest wiele:
    - opodatkować kredyty - uderza w ubogich (wiadomo), młodych (kredyty
    hipoteczne) i firmy rozwijające się (wiadomo).
    - opodatkować lokaty - uderza w społeczeństwo mniej więcej po równo, firmy
    skłania do inwestycji zamiast odkładania
    - opodatkować lokaty powyżej np. 50 tys EUR praktycznie nie uderza w
    społeczeństwo - jedynie w garstkę najbogatszych których skłania do
    inwestycji. Uderza w firmy
    - opodatkować krótkie lokaty a długie zostawić bez podatków - różni się od
    poprzednich tym że zwiększa bezpieczeństwo banków - kredyty długoterminowe
    lepiej aby były zabezpieczone długoterminowymi lokatami.
    - opodatkować pozyskiwany kapitał oprócz lokat - (z tego co widzę
    najczęściej postulowane przez specjalistów) - zaleta jest taka, że zachęca
    banki by do udzielania kredytów pozyskiwały kapitał z lokat a nie z
    emitowania obligacji czy pożyczek od banku centrali - oczywiście to też
    trochę podnosi koszt kredytu ale mniej niż ich bezpośrednie opodatkowanie,
    natomiast wyraźnie zniechęca banki od pożyczania (na procent) w swojej
    zagranicznej centrali co jest najprostszym sposobem transferowania zysków za
    granicę.

    > A bank obracajac oszczednosciami generuje zyski - i zyskiem tym sie
    > podzieli.

    Bank zarabia głównie na kredytach. Aby ich udzielać potrzebuje albo lokat
    (zyskują Ci którzy je mają - w Polsce głównie polacy) albo emituje
    obligacje, bierze pożyczkę od centrali - zyskują zagraniczne podmioty.

    > Nie widze tu specjalnie nic złego. W teorie ze bank w calosci przerzuci
    > nowy podatek na klienta nie wierze.

    Nie w całości. Z tego co czytałem o Węgrzech to wyszło mniej więcej w
    połowie.

    > Wg mnie powinno sie znalezc sposob na wyprowadzanie kasy za granice
    > generujac fałszywe koszty np zakup "znaku towarowego".

    To jest margines najwięcej się transferuje poprzez pożyczki, obligacje i
    inne papiery dłużne. Polski oddział zadłuża się w zagranicznej centrali,
    udziela Polakom kredytów i jak oni spłacają raty to bank spłaca pożyczkę
    centrali.

    Oczywiście koszt używania logo, marketing itp. też służą do wyprowadzenia
    kasy ale w znacznie mniejszym stopniu bo są limity. Polski oddział nie może
    sobie w koszty wrzucić dowolnie dużej sumy za używanie logo centrali, albo
    za to że centrala prowadzi kampanię reklamową.

    Pozdrawiam
    Ergie