  • Data: 2011-07-20 12:34:19
    Temat: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

    news:j0685j$e6o$1@news.onet.pl...

    > jako instalator w branży sanitarnej ale mający uprawnienia elektryczne i
    > będący elektrykiem z praktyką wykonawczą powiem tak:
    >
    > układanie instalacji elektrycznej jest bardzo proste, bo nie wymaga
    > żadnych specjalistycznych narzędzi, jednak jest trudniejsze niż wykonanie
    > instalacji np wody bo wymaga więcej dokładności i uwagi. Instalację
    > elektryczna można prowadzić na co najmniej kilka sposobów, jest sporo
    > decyzji strategicznych i taktycznych do podjęcia. Zaczynając od sensownego
    > podziału instalacji na obwody, kończąc na umiejscowieniu punktów.

    Co racja to racja.
    Samo układanie przewodów instalacji można wykonać na kilka sposobów, podam
    dwa skrajne:
    - tworzymy dwa obwody zabezpieczone dwoma bezpiecznikami: oświetleniowy i
    gniazdkowy, wszystkie połączenia wykonujemy w puszkach odgałęźnych.
    Rozprowadzenie możemy wykonać jednym przewodem 4 zyłowym, odgałęzienia wg
    potrzeb
    - Każy punkt instalacji doprowadzamy do rozdzielni i tam wykonujemy
    wszystkie połączenia w odrębnej szafie z zugami

    W pierwszym przypadku instalacja zajmuje tyle miejsca co jeden przewód i
    puszki, w drugim powierzchnię pokrytą przez biegnące równolegle przewody
    mozna liczyć w wielu metrach kwadratowych. Inne koszty i inne uwarunkowania
    użytkowe, inna potencjalna funkcjonalność. W pierwszym przypadku możemy
    zużyć 200-300 m przewodu, w drugim - kilka kilometrów. W pierwszym przypadku
    można swobodnie układać przewody na ścianach, w drugim lepiej na stropach i
    w posadzkach.

    W ostatecznym efekcie obydwie instalacje będą działać: oświetlenie bedzie
    świecić a gniazda będą zasilać odbiorniki, ale w całym okresie eksploatacji
    te dwie instalacje dają całkowicie różne możliwości.
    --
    Jackare