  • Data: 2013-12-07 11:03:29
    Temat: Re: Ciekawostka - ile docieplenia?
    Od: "M." <...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-07 10:30, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > kolejne myślenie życzeniowe - a dlaczegóz energia nie miala by być
    > tańsza? wystarczy przestac ją produkować drogo (czyli niby ekologicznie).

    Ano dlatego, że jej zasoby są ograniczone i energię o wysokim EROEI już
    zużyliśmy. Tymczasem zapotrzebowanie na energię rośnie wykładniczo (a
    zasoby są skończone). To MUSI kiedyś się skończyć. Ja twierdzę, że to
    nie potrwa długo.

    http://www.youtube.com/watch?v=nbG2Y-PxL_I

    polecam zwłaszcza ten fragment
    http://www.youtube.com/watch?v=nbG2Y-PxL_I#t=07m27s

    Myślenie, że skończone zasoby da się nieskończenie długo eksploatować to
    właśnie myślenie życzeniowe.

    Zobacz, co się dzieje. Każdy zwiększony wzrost gospodarczy na świecie
    jest natychmiast duszony szybko rosnącymi cenami energii (pamiętasz
    2007r. gdy baryłka ropy kosztowała 140$?). Teraz ceny energii są niskie,
    bo mamy kryzys. Prawdopodobnie (to jest moje przypuszczenia, ale może
    zrealizować się także inny scenariusz) przez najbliższe 10-20lat
    będziemy się tak bujać pomiędzy chwilowymi okresami lepszej koniunktury
    (i natychmiast rosnącymi cenami ropy i pozostałej energii) oraz
    kryzysami (gdy ceny będą chwilowo spadały).

    M.

    PS
    EROEI to jest stosunek energii uzyskanej do energii zużytej do tego, by
    tą energię uzyskać.