  • Data: 2013-12-07 12:41:40
    Temat: Re: Ciekawostka - ile docieplenia?
    Od: "M." <...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-07 12:00, Maniek4 pisze:

    > Smiala teza.
    > Po pierwsze cena ropy to gra popytu i podazy, bo poki co nie ma
    > ograniczen w jej wydobyciu, co zdaje sie sugerowac Twoja wypowiedz, jako
    > uzasadnienie pozniejszego kryzysu.

    Śmiała teza. O peak oil słyszałeś? No to jeśli twierdzisz, że nie ma
    ograniczeń, to dlaczego ropa nie kosztuje 20$ za baryłkę, jak kosztowała
    jeszcze 20 lat temu? Przecież mamy mnóstwo ropy z łupków (nowa technologia).

    I owszem ropy zawsze będzie dużo - tylko ta ropa będzie odpowiednio
    kosztowała: np. 200$ za baryłkę. A takiej ropy po 500$ za baryłkę jest
    jeszcze więcej.

    Tylko co zrobisz, jak będziemy musieli rocznie Rosji płacić zamiast
    70mld zł 350mld zł za paliwa (ropa, gaz)?

    > Po drugie - ten pozniejszy kryzys to psychologiczna wiara, ze wzrost nie
    > wiadomo dlaczego ma cechy trwale, jednak jego koniec nie byl zwiazany z
    > ograniczeniami nosnikow energii.

    Widzę, że już chwytasz. Nie ma czegoś takiego jak trwały wzrost, dlatego
    musi się załamać. Dotyczy to każdego wzrostu: zużycia energii,
    produkcji, itp.

    > Tak samo bujamy sie z cenami dobr konsumpcyjnych w okresie
    > przedswiatecznym i poswiatecznym. To jednak nie ma nic wspolnego z
    > deficytew playstation na polkach.
    > Cykle koniunkturalne to znane zjawisko w ekonomii od lat. Byly i
    > prawdopodobnie beda zawsze. Zmieniaja sie tylko interwaly.

    To, co się zmieniło to że dochodzimy do granic stałego wzrostu. Po
    prostu taniej ropy JUŻ NIE MA. Podaż jest stała i nie zwiększy się, a
    popyt rośnie w tempie wykładniczym. To takie nieustające święta (jeśli
    chcesz się trzymać analogii).

    > O Gazie z lupkow te 20 lat temu pewnie malo kto slyszal.

    Gaz z łupków to stara technologia. Zupełnie nieopłacalna przy cenie za
    baryłkę niższej niż ok. 90-100$. 20 lat temu ropa kosztowała 20-30$ za
    baryłkę.

    M.