    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ciepła, Francuska zima
    Date: Thu, 02 Dec 2021 18:28:40 +0100
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 11:06 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Tysiące to nie, ale zbliżamy się do setki.
    Nikt na razie nie ma pomysłu jak "zutylizować" wycofane z użytku
    elektrownie atomowe.
    Jest nawet takie pojęcie jak "miejsce docelowego składowania odpadów",
    które jest gorącym jajem.
    Może we Francji jest z tym lepiej - ale w Niemczech to gorący temat i nie
    ma na razie na to rozwiązania. To jest wszystko łatwe i "ekologiczne" w
    teorii.
    Całkowite koszty prądu z atomu o rząd wielkości przewyższają koszty prądu
    z PV, węgla czy gazu.

    > 2 GW na opędzenie kraju to jakby niewiele. 2 tys. km, powiadasz?
    > Sprawdziłem na mapie - z Warszawy poleciałem 2 tys. km na południe.
    > Wylądowałem na środku morza śródziemnego.
    System Europejski już dawno jest spięty, licz od Grecji, Hiszpnii a
    niedługo nawet Turcji.
    Ciągle powstają nowe linie bo w skali EU to jest biznes.

    > Przekroczyć przy tym musiałem
    > granice sześciu państw. A to i tak nic: kilka kroków dalej zaczyna
    > być ostro pod górkę, bo zaczyna się islam.
    Roztaczasz wizje podróży planetarnych to musisz zacząć myśleć globalnie :-)

    > No to na +20-30 lat atom jest skutecznym i racjonalnym rozwiązaniem.
    > Szklane eko-panele wytopione na chińskim węglu i montowane przez
    > zenków na polskich szopach nie są.
    Powtarzasz jakieś stereotypy - energetyka zawodowa oparta na słońcu to nie
    tylo chińskie eko-panele na stodole.
    Chiny, Indie, Egipt, USA mocno w to inwestują - w przeciwieństwie do
    zgniłej EU myślą długofalowo i to te państwa wyznaczają "trendy".

    > Wystarczy drobny przełom, który podniesie sprawność elektrowni jądrowej
    > z 30 do 50% i jest pozamiatane. Z tymi przełomami to jest cały problem,
    > że nie za bardzo wiadomo czego się spodziewać.
    Tyle tylko, że o taki przełom łatwiej i taniej w technologi słonecznej. Co
    roku wzrsta wydajność paneli.
    Ale jak to mówią "pożyjemy zobaczymy".
    Obstawiam, że przez najbliższe 5-10 lat nastąpi dynamiczny rozwój PV mimo
    Twojego "tupania nóżką" :-)

    TG