  • Data: 2014-09-07 12:26:01
    Temat: Re: Ciepła woda
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czemu durnego? Dwa zasobniki, dwie grzałki, dwa razy taka moc...

    Jeden zasobnik i 3 grzałki - trzy razy większa moc. Duże zasobniki z
    reguły wyposaża się w grzałki 3-fazowe - 3 grzałki 230V, które można
    podłączyć pod "siłę" lub podłączyć jedną, dwie lub trzy pod jedną fazę -
    o ile pozwala na to instalacja.

    > Bez wymuszenia uwarstwienia (a większość ogrzewaczy to jednak tego nie
    > ma - pionowa grzałka zaczynająca się przy samym dnie sporą konwekcję
    > wymusza wyrównując temperaturę w całej objętości) rzeczywiście dwa po
    > 150 l z grzałką powiedzmy 2kW nagrzeją się szybciej jak jeden 300 l z
    > grzałką 3 kW. Ty o zaawansowanej technice, on o najprostszym bojlerze.

    Jeszcze szybciej nagrzeje się zasobnik 300l z 3 grzałkami o mocach od 2
    do 3kW (razem od 6 do 9kW) niż zasobnik 150l z grzałką 2kW.
    Aby stawiać takie argumenty to trzeba wiedzieć co jest na rynku i jakie
    daje możliwości, a tego Ergie kompletnie nie wie, a próbuje się
    wymądrzać i dodatkowo zaprzecza temu co piszę, choć zajmuję się
    instalacjami zawodowo.

    Im zasobnik bardziej smukły (im wyższy i węższy), tym większy efekt
    uwarstwiania się w nim wody. Im większe uwarstwianie się wody w
    zasobniku, tym szybciej mamy do dyspozycji ciepłą wodę, choć w mniejszej
    ilości.
    Tu zobacz porównanie jak się nagrzewa zasobnik warstwowy i zwykły
    pojemnościowy:
    http://instalreporter.pl/wp-content/uploads/2012/09/
    Ciep%C5%82a-woda-z-kot%C5%82ow-kondensacyjnych-fot_4
    .png
    Tu co prawda porównywane są zasobniki grzane kotłem, ale w przypadku
    bojlerów jest podobnie.
    Firmy z reguły w większych zasobnikach montują przegrody oraz coś w
    rodzaju odwróconego lejka, które jeszcze bardziej zwiększają efekt
    uwarstwiania i zapobiegają mieszaniu się wody ciepłej z zimną tzw.
    zasobniki warstwowe. Dzięki tym przegrodom, nagrzana woda natychmiast
    wędruje do samej góry zasobnika nie mieszając się w ogóle z zimną wodą.
    U góry zasobnika znajduje się wylot ciepłej wody. Praktycznie po pół
    godziny pracy grzałki można już wskoczyć pod prysznic i się wykąpać. W
    przypadku zasobnika mniejszego takich przegród się nie wstawia, a woda
    bardziej się miesza. Takie przegrody wstawia się w zasobnikach
    warstwowych od 150l wzwyż.
    Poza tym dłuższe nagrzanie trwa tylko raz. W kolejnych dniach przy dużym
    zasobniku masz stale ciepłą wodę, bez czekania i bez wahań temperatury
    tak jak się to dzieje przy zasobniku 100 czy 150l. Zasobnik 150l to
    absolutne minimum do aby móc w miarę normalnie korzystać z kąpieli.
    Poza tym Ergie nie wziął pod uwagę, że dwa zasobniki trzeba będzie jakoś
    przełączać, a to już jest upierdliwe lub wymaga dodatkowej, kosztownej
    automatyki (dodatkowego termostatu różnicowego, zaworu trójdrożnego z
    siłownikiem). Taki zestaw to koszt minimum 600-800zł.
    O wiele lepszym rozwiązaniem jest zakup zasobnika 300l, gdyż wydłużony
    czas nagrzewania w nim całej wody jest jednorazowy. Kolejne cykle
    kąpania/grzania wody powodują, że dogrzewana jest tylko taka porcja
    wody, jaka została zużyta, a nie całe 300l. Dzięki tak dużemu
    zasobnikowi możesz skorzystać z kąpieli bez efektu spadku temperatury
    wody i to nieważne czy się kąpiesz pod prysznicem czy w wannie.
    Oczywiście jak ktoś chce to może sobie zainstalować bojler elektryczny
    50l z grzałką 1kW i się pierd....ć tworząc grafik kąpieli dla wszystkich
    członków rodziny, ale jak ktoś chce mieć jako-taki komfort to musi
    liczyć 150l dla jednej osoby plus 50-70l na każdą kolejną osobę w
    rodzinie. Czyli przy 4 osobach w rodzinie, trzeba mieć przynajmniej
    zasobnik 300l, a zastępowanie go dwoma zasobnikami po 150l jest totalnym
    bezsensem, upierdliwym w użytkowaniu i o gorszych parametrach, bo
    podczas kąpieli bardzo szybko woda w każdym z dwóch zasobników się
    wychładza na skutek większego mieszania się wody. Bieganie w trakcie
    kąpieli z łazienki do kotłowni, aby przełączyć zasobniki nie jest ani
    wygodne, ani przyjemne.
    W przypadku ograniczonej mocy elektrycznej i jednego zasobnika 300l z 3
    grzałkami, można w banalny sposób wykonać instalację, która steruje
    pracą grzałek. Wystarczy tylko zainstalowanie przekaźnika
    priorytetowego, który wyłączy trzecią lub trzecią i drugą grzałkę, kiedy
    ktoś włączy inny odbiornik energii np. czajnik czy kuchnię elektryczną.
    Kiedy czajnik lub kuchnia zostaną wyłączone to ponownie zostaną
    załączone pozostałe grzałki. Taka instalacja jest banalnie prosta do
    wykonania przez każdego, rozgarniętego elektryka, a koszt jednego
    przekaźnika to poniżej 100zł.
    http://www.elektroinstalacje.info/news.php?readmore=
    105

    Nie piszę o technologii kosmicznej, lecz o normalnych zasobnikach
    warstwowych, dostępnych w sprzedaży. Tylko trzeba wiedzieć, że takie są
    i trzeba wiedzieć co wybrać