    Date: Sat, 28 Feb 2015 11:46:00 +0100
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (Ćwierć) inteligentny budynek
    <4...@g...com>
    <mchu3c$snk$1@node2.news.atman.pl> <mchvj9$rdo$1@node1.news.atman.pl>

    W dniu 2015-02-24 o 14:50, Piotr Wyderski pisze:

    > Przykład praktyczny: mam przy łóżku dwa kinkiety i dwa do nich
    > włączniki. Każde steruje swoim. Ale gdy wchodzisz do sypialni,
    > to trzecim włącznikiem przy wejściu zapalasz oba. Tak samo możesz
    > je oba wyłączyć. Zysk: nie trzeba wychodzić zaspanym z ciepłego
    > łóżka i uskuteczniać wędrówek do włącznika przy wejściu. Bardzo
    > wygodne, a nie do zrobienia metodą "klasyczną" w jej rozsądnym
    > rozumieniu.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Jaki problem zrobić klasyczną metodą?
    Trzeba tylko przy wejściu zamontować 2 łączniki schodowe i oczywiście
    poprowadzić dodatkowe przewody.
    W sypialniach często robię 3 obwody tj. 2 kinkiety ponad łóżkiem, z
    których każdy oświetla jedną połówkę łóżka w taki sposób aby każde z
    małżonków mogło sobie poczytać lub wstać z łóżka nie przeszkadzając
    drugiemu oraz oświetlenie sufitowe. Po każdej stronie łóżka oraz przy
    drzwiach wejściowych znajdują się po 3 łączniki odpowiednio schodowe i
    krzyżowe. Z każdego miejsca można niezależnie załączyć/wyłączyć każde
    oświetlenie.
    Różnica natomiast jest taka, że o ile standardowe rozwiązania ogarnia
    każdy elektryk o tyle automatykę zna tylko projektant i niewielu
    elektryków w ogóle podejmie się próby naprawy jak coś nawali.
    Oczywiście robię także automatykę i mam opracowane przez siebie fajne
    rozwiązanie w oparciu o PLC. System współpracuje z systemami alarmowymi,
    wykorzystując czujki ruchu i kontaktrony. Opracowany przeze mnie program
    steruje oświetleniem roboczym i nocnym/dekoracyjnym. Nocne oświetlenie
    przy użyciu małych LED-ów, którego zadaniem jest podświetlenie drogi do
    kibelka lub też jako oświetlenie dekoracyjne dla zrobienia nastroju. Mój
    system wygasza oświetlenie w pomieszczeniach, gdzie nikogo nie ma przez
    15-20 min. (czas ustawialny), a gdzie zapomniano zgasić światło i
    natychmiast je załącza w takiej konfiguracji jaka ostatnio była
    ustawiona, kiedy ktoś wejdzie lub załączy oświetlenie łącznikiem. Po
    dłuższej przerwie trwającej np. 2-3 godziny (czas ustawialny), kiedy
    nikt nie przebywa w pomieszczeniu, system zmienia ostatnią kompozycję
    oświetlenia na oświetlenie nocne/dekoracyjne. System także współpracuje
    z czujką zmierzchu. Kiedy tylko się rozwidni to wyłączona jest
    automatyka załączająca oświetlenie czujkami ruchu i załączenie jest
    możliwe tylko ręcznie, przy czym oświetlenie wyłączane jest jeżeli ktoś
    zapomni je wyłączyć.
    Tu oczywiście konfigurujemy sobie czy automatyka ma działać zawsze czy
    być wyłączana czujką zmierzchu. Chodzi o to, abyśmy mieli możliwość
    automatycznego załączania się oświetlenia w pomieszczeniach, w których
    nie ma naturalnego światła np. łazienki czy spiżarnie bez okien przez 24
    godz. na dobę.
    Mój system umożliwia przy użyciu łączników sterujących oświetleniem w
    każdym pomieszczeniu, szybkie wygaszenie całego oświetlenia w danym
    pomieszczeniu oraz szybkie wygaszenie oświetlenia w całym domu.
    Najbardziej rozbudowane oświetlenia w pokojach np. żyrandol 2 obwodowy +
    oświetlenie nocne/dekoracyjne + kinkiety obsługiwane są przez maks. 3
    łączniki. Pierwszy z nich pełni funkcję załącz/wyłącz ostatnio
    ustawionej kompozycji, która jest pamiętana. Łącznik ten przy dłuższym
    przytrzymaniu powyżej 5 sek. wygasza oświetlenie w całym domu. Drugi
    łącznik służy do ustawienia kompozycji. Kolejne jego naciśnięcia
    przełączają kolejne kombinacje: oświetlenie nocne/dekoracyjne, pierwszy
    obwód żyrandola, drugi obwód żyrandola, oba obwody żyrandola. Trzeci
    łącznik służy podobnie do obsługi kinkietów. Przytrzymanie powyżej 5
    sek. łącznika kompozycji wygasza obsługiwane oświetlenie w tym
    pomieszczeniu. Wszędzie są zamontowane łączniki monostabilne (dzwonkowe).
    Ponadto mój system wygasza także oświetlenia w chwili zazbrojenia alarmu
    (wszystkie strefy) i odłącza zasilanie wszystkich zbędnych gniazd,
    pozostawiając zasilanie tylko tam, gdzie jest ono niezbędne. Steruje
    także głównym zaworem wodnym, odcinającym dopływ wody do kuchni i
    łązienek - ochrona przed zalaniem. Steruje także roletami.
    Ale nie czarujmy się. Pomimo, że system ten jest tani (ok. 8-10 krotnie
    tańszy od rozwiązań komercyjnych) to i tak mało klientów się decyduje na
    takie rozwiązania. Podstawowym argumentem jest "a kto mi później to
    naprawi jak pan nie będzie mógł?"