    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 29 Mar 2021 14:09:57 +0200

    W dniu 2021-03-29 o 11:44, WS pisze:

    > 2f nie mam i nigdy nie miałem, ale w mieszkaniu mam obecnie przepływowego junkersa
    w łazience (aktualnie nowy, ~20kW) i jest to piecyk, który nadaje się tylko do
    obsługi jednej baterii. Strumień wody i tak jest taki sobie, np. deszczownica na
    najmocniejszym trybie kiepsko działa - za mało wody dostaje... nie mam wodomierza,
    więc brak strat ciśnienia, od pionu wodnego do prysznica przez piecyk jest ze 3-4m
    rurki, więc więcej się raczej nie wyciągnie z tego...
    > Mieszkanie z lat 70tych, pomimo braku "wszystkiego" w tym czasie nie wpadli na
    pomysł podpięcia pod to kuchni, bo by już masakra była... tylko dali drugi taki 19kW
    na baterię kuchenną.

    > W domu mam cyrkulację i zasobnik CWU - wg mnie warto dopłacić do komfortu, ale
    oczywiście co kto lubi... Największa wady mojego przepływowego to: czekanie na ciepłą
    wodę, nie da się lekko odkręcić (np. mycie zębów), kiepska wydajność, zmiany temp.
    przy skokach ciśnienia (np. któryś sąsiad spuści wodę automatem spłukującym...)
    > No i gdyby ktoś chciał baterię termostatyczną to chyba też nie jest prosto przy
    przepływowych (nie testowałem, zrezygnowałem na etapie czytania o problemach...)

    Nie porównuj kotła 2f z przepływowym podgrzewaczem wody.

    Po pierwsze podgrzewacze mają niższą moc niż kotły podczas grzania CWU.

    Po drugie podgrzewacze grzeją z dużo niższą sprawnością - rzędu 70%, a
    kotły nawet ponad 100% czyli już z powodu samej sprawności kotły mają
    ok. 30% większą wydajność grzewczą.

    Po trzecie kotły mają dużo większy zakres modulacji mocy, a tym samym
    mogą grzać mniejsze strumienie wody bez jej przegrzewania.

    Po czwarte kotły o wiele lepiej stabilizują temperaturę wody i nie ma
    skoków temperatury z powodu tego, że sąsiad spłukuje g....

    Po piąte kotły 2f mogą być wyposażone w funkcję "komfortu CWU", który
    polega na tym, że kocioł utrzymuje wewnątrz ciepły wymienni po to abyś
    miał ciepłą wodę dostępną natychmiast zanim jeszcze odpali palnik. W
    podgrzewaczach przepływowych takiej funkcji nie uświadczysz, ponieważ są
    to głównie podgrzewacze z otwartymi komorami spalania i taka funkcja
    powodowałaby ogromne straty energii.

    Są też kotły 2f (np. taki jak mój ACV), który posiada tryb inteligentny
    komfortu CWU. Polega to na tym, że kocioł cały czas się dostosowuje do
    zachowania domowników i utrzymuje ciepły wewnętrzny wymiennik ciepła, a
    w nim porcję ciepłej wody, która jest natychmiast dostępna zanim odpali
    palnik, tylko w tych porach dnia, kiedy zarejestruje, że domownicy
    używają ciepłej wody. Oczywiście komfort ciepłej wody poza trybem
    inteligentnym, można wyłączyć całkiem, załączyć na stałe lub sterować
    zegarem lub choćby zwykłym wyłącznikiem. Ale myślę, że tryb inteligentny
    jest najlepszym rozwiązaniem. Pozwala on na ograniczenie strat ciepła do
    minimum.

    Oczywiście kocioł ładujący zasobnik ciepłej wody daje większy komfort,
    ale kosztem nieco większej inwestycji oraz większych strat energii. Ale
    takie rozwiązanie ma sens tylko wtedy, kiedy chcemy jednocześnie
    korzystać z 2 łazienek czy też łazienki i kuchni. Choć powiem Ci, że mój
    kocioł daje radę obsłużyć 2 łazienki jednocześnie, ale jego moc dla CWU
    to 36kW.

    Nie ma też problemu, aby doposażyć go w cyrkulacje ciepłej wody. Co
    ciekawsze kotły 2f tej firmy w razie jak się okaże, że wydajność ciepłej
    wody jest zbyt mała to w łatwy sposób można przerobić na kocioł 1f
    ładujący zasobnik. W niewielu kotłach innych firm jest to możliwe. Ale
    wszystkie kotły 2f wszystkich firm można doposażyć w zasobnik warstwowy.
    Tyle, że jest to nieco droższe rozwiązanie od tradycyjnego zasobnika.

    Przy korzystaniu z jednego poboru wody w tym samym czasie, kocioł 2f
    jest świetnym, ekonomicznym rozwiązaniem. W pewnych przypadkach
    przewyższającym rozwiązania z kotłem 1f i zasobnikiem. Zwłaszcza z tanim
    zasobnikiem.