eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieCzy warto w domu zrobić instalację 12V dla oświetlenia?Re: Czy warto w domu zrobić instalację 12V dla oświetlenia?
  • Data: 2012-07-30 18:43:53
    Temat: Re: Czy warto w domu zrobić instalację 12V dla oświetlenia?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin N wrote:

    > Przyszło mi do głowy, że możę warto w domu poprowadzić instalację 12V
    > dla nowoczesnego oświetlenia.
    >
    > Czy taki pomysł ma sens?

    Ja tak sobie zrobiłem. Póki co w łazienkach, ale wraz
    z postępem w technice oświetleniowej LED będę przenosił
    stare obwody na 12V.

    > Czy żarówki halogenowe albo ledowe na 12V mają
    > przewagę nad tymi na 230V?

    Halogeny na 12V maja minimalnie większa sprawność od tych na 230V
    i dłuższą żywotność (grubsze włókno). Tyle teorii. W praktyce
    raczej bez znaczenia.

    LEDy to moim zdaniem *jeszcze* nie to, choć ostatnio coraz lepiej
    przypominają światło żarówki. Stosuję sporadycznie w kilku miejscach,
    np. do podświetlania półek. Działa, ale halogen to to nie jest. :-(

    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    Urządzenia na 12V powinny wytrzymać 13,8V z akumulatora, więc
    w prosty sposób możesz otrzymać funkcję podtrzymywania oświetlenia
    przy awarii sieci, budując sobie zasilacz buforowy. Ja mam tak:
    przetwornica 230V/13,8V@40A ładująca akumulator. Z tego idzie
    2xLGY16 do szafki sterujące -- niestety miejsce, gdzie mogłem
    bezpiecznie dać zasilacz było dość odległe od sterowników, stąd
    te budzące osłupienie przekroje -- prawa Ohma Pan nie zmienisz.
    Sterowniki na MOSFETach, ale dla układu instalacji to bez znaczenia.
    Do punktów świetlnych idzie YDYp 2x2,5. Projektowałem pod halogeny
    z założoną możliwościa niedoszacowania potrzeb -- taniej dołożyć
    ten mm^2 od razu i spac spokojnie, niż potem płakać, że trzeba kuć
    tynki i kłaść nowe, bo "zaoszczędziłem" 100 zł. Jak bedą LEDy, to
    przekroje będą zasadniczo bez znaczenia.

    Nie wszystko mi jeszcze działa -- z powodu potrzeb lutownica
    przegrała bitwę o czas z młotkiem, ale prace postepują. :-)

    Pozdrawiam, Piotr