    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dach - jakie warstwy pod gont bitumiczny?
    Date: Wed, 17 Jun 2009 15:55:14 +0200

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:h1a525$3h9$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Tak sobie mysle, czy trzy warstwy "przeciwwodne" od gory to nie
    > przesada... Gont, papa i membrana. Cos mi tu pachnie intensywna
    > dzialalnoscia fachowcow.... od sprzedarzy :-) Przeciez po to jest gont, a
    > pod nim papa, zeby juz woda od zewnatrz nie dostala sie do srodka. Wiec ta
    > membrana pod tym to IMHO przerost formy. Rozumiem ze jest to jednoczesnie
    > warstwa odzzielajaca welne od desek (wentylacja welny), ale czy to musi
    > byc membrana? Zwlaszcza, ze paroprzepuszczalnosc takiej membrany jest
    > wielokrotnie mniejsza niz jakiejs np. siatki. A i koszt zapewne znacznie
> [...]

    Ta membrana zasadniczo nie służy jako ochrona przed wodą, choć także i w tym
    celu, lecz przede wszystkim jako ochrona przed wwiewaniem powietrza podczas
    wiejących wiatrów w warstwę wełny. Jezeli nie dasz tej membrany to po prostu
    nie będziesz miał izolacji termicznej, bo powietrze potrafi przewiewać taką
    wełnę drastycznie pogorszając jej właściwości izolacyjne.
    Kolejnym zadaniem tej membrany jest utrzymanie wełny na swoim miejscu,
    ponieważ wełna ma tendencję do pęcznienia i wypełniania przestrzeni. Po
    prostu po pewnym czasie dotykała by ona do deskowania tym samym pogarszając
    efekt wietrzenie deskowania oraz chłodzenia deskowania od spodu podczas
    upalnego lata.
    Niktórzy zamiast membrany stosują sznurki, ale nie jest to dobry pomysł,
    lepiej dać membranę.
    Czy membrana jest droga i droższa od siatki ?
    To rzecz dyskusyjna.
    Mnie membrana + folia paroizolacyjna + wszystkie potrzebne taśmy klejące na
    dach o powierzchni ok. 200m2 kosztowały ok. 2200zł wraz z kosztami
    transportu.
    Oczywiście nie rzucałem się na najwyższą jakość membrany (np. Tyvek firmy
    DuPont), bo nie miałem takiej potrzeby, gdyż kładłem gont, a nie dachówkę.
    Kupowałem membranę średniej klasy firmy Corotop na Allegro w firmie Folnet,
    którą polecam. Za całość tych samych folii w Castoramie musiał bym zapłacić
    ok. 800zł więcej.