    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Date: Mon, 13 Apr 2009 21:23:22 +0200

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    news:grvubd$6nv$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Tu juz przesadzasz. Podasz mi przepisy, ktore mnie do tego obliguja?
    > Bo jesli masz na mysli ubezpieczyciela - to u nas sa to naciagacze jakich
    > malo, albo dasz sie orznac albo sprawa trafia do sadu. A tu wobec IMHO
    > braku przepisow nakazujacych ci zrobienie jakis pomiarow ubezpieczyciel
    > latwo sie nie wykpic.
    > Swoja droga mam protokol z pomiarow, ktory byl mi potrzebny dla ZE
    > (wlasciwie ZE chcial tylko protokol z pomiarow do skrzynki, co bylo u mnie
    > w domu im zwisalo), wobec tego, ze nie ma do niego podpietego schematu
> [...]

    Prawo budowlane z dn. 7 lipca 1994 r. Dz.U. 2006.156.1118 rozdz. 6 art.62

    Art. 57.
    1. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o
    udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:

    1) oryginał dziennika budowy;

    2) oświadczenie kierownika budowy:

    a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i
    warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,

    [....]

    4) protokoły badań i sprawdzeń;

    Art. 62.

    1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez
    właściciela lub zarządcę kontroli:

    [...]

    2) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu
    technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki
    obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte
    również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu
    sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń,
    oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów;

    Każda instalacja czy to zewnętrzna czy też wewnętrzna powinna być wykonana
    wg projektu, a następnie powinny być wykonane pomiary przez osobę uprawnioną
    oraz sporządzenie protokołu z dokładnym wykazem wszystkich punktów
    elektrycznych.
    Pomiary obejmują pomiar impedancji pętli zwarcia oraz skuteczności RCD -
    jako skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz pomiary oporności
    izolacji jako skuteczność ochrony przeciwpożarowej.
    Jakakolwiek przeróbka, doróbka powinna być zakończona pomiarami oraz
    protokołem, a wszelkie zmiany powinny być wprowadzone do projektu przez
    osobę uprawnioną do projektowania instalacji.
    Ponadto pomiary takie ważne są przez 5 lat lub krócej (w zależności od
    rodzaju i przeznczenia budynku) i powinny być wykonywane okresowo.

    Oczywiście trudno będzie udowodnić, że pożar powstał na skutek zwarcia
    instalacji. Jednak jeżeli w dochodzeniu zostanie udowodnione, że wina była
    po stronie instalacji lub zostanie zakwestiownowany stan techniczny tej
    instalacji to prokurator także się doszuka tego czy instalacja była odebrana
    zgodnie z prawem i czy były wykonane pomiary.
    TU wtedy odmówi wypłacenia odszkodowania. Oczywiście właściciel budynku może
    się sądownie dochodzić o to odszkodowanie, ale będzie musiał udowodnić, że
    pomiary były ważne. To, że spłonęła dokumentacja nie ma znaczenia, ponieważ
    kopia powinna być przechowywana przez elektryka dokonującego pomiarów, a w
    ostateczności będzie się liczyło jego zeznanie w sądzie.