    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Do elektryków - czy silikon to izolator?
    Date: Mon, 13 Apr 2009 21:52:19 +0200

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:34ee.0000002d.49e3842e@newsgate.onet.pl...

    > No nie przesadzaj, doskonale wiesz o co chodzi. Nie musisz mi udowadniać
    > swojej
    > eurydycji bo przecież widać, że znasz się na rzeczy i nie jest to żadna
    > ironia
    > z mojej strony. Wiem, że różnicówkę nazwiesz zawsze prawidłowo, ale czy to
    > zmienia istotę rzeczy?

    Zmienia. Skoro nie wiesz nawet jak to nazwać to napewno nie jesteś w tej
    materii laikiem.
    Dla laika bezpieczniej jest, kiedy robotę powierzy się fachowcowi.

    > Co do tych fachowców jeszcze, to w żadnej puszce nie ma kostek, wszystko
    > poskręcane :(

    Jeżeli są polutowane i zaizolowane to nie ma lepszych połączeń. Żadna kostka
    nie będzie lepsza.
    Ja np. stosuję takie połączenia w miejscach, w których przewody muszą być
    połączone i zatynkowane. Jestem pewien, że prędzej upali się przewód w innym
    miejscu jak to połączenie.

    > Wiem, dlatego dziwi mnie, że kładą takie instalacje w nowych budynkach, bo
    > starych to chyba była norma. Ale to naprawdę nie ja budowałem :). Dzięki
    > Bogu
    > Gniazdka do ciężkich rzeczy są prawidłowe a spawarkę używam tylko na
    > działce.

    Widocznie te gniazda, które nie miały trzeciej żyły ochronnej miały nie mieć
    w ogóle bolców ochronnych.
    Oczywiście było to zgodne z prawem i normami, ponieważ w pokojach użytkuje
    się prawie tylko urządzenia w drugiej klasie ochronności.
    Przypuszczam, że tak właśnie było to wykonane, ale później ktoś nadgorliwy
    postanowił dołożyć bolce i zerowania.
    Niestety zerowanie w nowych instalacjach jest zabronione przez prawo, a
    ponadto normy zabraniają stosowania mieszanych zabezpieczeń w jednym lokalu.
    W tym samym lokalu nie mogą być wykonane układy ochronne z oddzielnym
    obwodem PE oraz zerowanie.

    > Kłopoty. Wieki temu, w blokach Gierkowskich tak kładli. Nie było zbyt
    > ciekawie,
    > zwłaszcza, że dawali aluminium. No i woda po zalaniach zawsze dłużej w
    > podłodze
    > stoi niż w ścianach :). Ściany możesz nie dotknąć, podłogę musisz :).

    Ale to mówisz o innych czasach i innych materiałach. Obecnie jakość izolacji
    przewodów jest tak dobra, że spokojnie te przewody możesz nawet trzymać
    zanurzone w wodzie. Niestety gierkowskie przewody posiadały izolacje gumowe
    + tkanina bawełniana, które po prostu się starzały.

    > Nie mogłeś się powstrzymać?

    To nie jest złośliwość lecz uświadomienie :)

    > Nie wchodzi w grę. Przeczytaj te posty wyżej - ile agresji, frustracji,
    > jeden
    > nawet o sikaniu w dziurę pisał. Wpuściłbyś coś takiego do domu? Komfort
    > psychiczny nie ma ceny. Lepiej zapytać się na grupie :).

    Daj spokój, szkoda mi czasu na czytanie takich pierdół pisanych przez
    idiotów.

    > Czy naprawdę nie potrafisz dokładnie przeczytać? Święta... to zawsze jest
    > problem.

    Potrafię. Po prostu pozostaw na wierzchu zabezpieczone tymczasowo tak, aby
    nikogo nie poraziło.
    Po świętach kup to co potrzeba i zrób dobrze.
    A co do izolacji to czasami można kupić na stacjach benzynowych.

    Poza tym takie rzeczy jak zapasowe żarówki, wtyczka, taśma izolacyjna,
    wskaźnik neonowy, bezpieczniki topikowe (jeżeli są używane w instalacji) lub
    w zamian za to dwa eSy 10 oraz 16A, kombinerki, kostki łączeniowe 2,5 oraz
    6mm2, kawałki przewodów 1,5 , 2,5 oraz 4mm2, zestaw wkrętaków oraz latarka
    powinny się znajdować w każdym domu, zwłaszcza w tym, gdzie nie liczy się na
    pomoc fachowców :)