  • Data: 2010-01-15 13:08:47
    Temat: Re: Domek praterowy vs z poddaszem użytkowym.
    Od: "Darek" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Interesuje mnie stan zamknięty z wszystkimi instalacjami czyli: cw,
    > kanalizacja, co, elektryka, tv, drzwi i okna. Dla obu wersji domu
    > zastosujemy na rzecz tych instalacji i wyposażenia, materiały tej samej
    > klasy. Ważnym na pewno są też przyszłe koszty eksploatacyjne i tu mam na
    > myśli tylko jeden ich aspekt - ogrzewanie, nie mam pojęcia zupełnie czy
    > bryła domu może mieć na to wpływ.
    >
    > Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    kalkulacji kosztow to ci nie przedstawie, poniewaz sam bede budowal
    dopiero za okolo rok.

    Ja zdecydowalem sie na poddasze.
    Generalnie czym prostsza bryla tym lepiej, taniej
    i energooszczedniej. Wszelakie wykusze, lukarny to
    dodatkowy koszt jak i elementy trudniejsze do zaizolowania
    i powodujace wieksze straty ciepla.
    Nie wiem czego oczekujesz, ja musze ciac koszty i buduje
    "stodołe" :-) z 2 spadowym dachem. Nie bedzie tak piekny
    jak z polamanymi dachami, ale tanszy, mniej do spartolenia przy
    dachu i bardziej energooszczedny.

    Szkoda sie tu rozpisywac o energooszczednej bryle, poniewaz jak
    zarzucisz w googla to dostaniesz podstawowe zasady projektowania
    takich budynkow - pod tym wzgledem wzorcem jest taka pietrowa
    gierkowska kostka.

    Pod wzgledem energooszczednosci parterowe domy maja ten
    wspolczynnik najgorszy. Liczy sie tu stosunek kubatury do powierzchni
    przegrod zewnetrznych.
    Duze znaczenie tez ma polozenie domu wzgledem stron siata i rozmieszcznie,
    pomieszczen, ale to pewnie juz wiesz.

    Co Ciebie bedzie wiecej kosztowac, no musisz wylac strop (sufit podwieszany
    w parterowym bedzie tanszy), ocieplenie poddasza jest drozsze niz ocieplenie
    sciany (ale sufit podwieszny tez musisz ocieplic), dojdzie koszt schodow.
    Bedziesz musial wybudowac wyzsze kominy, ale to chyba akurat minusem nie
    jest,
    poniewaz zapewnia poprawny ciag a czasami w parterowkach jest z tym problem
    (tak czytalem).
    W parterowym bedzie za to wieksza powierzchnia dachu, bardziej skomplikowany
    dach (ja osobiscie nie wyobrazam sobie np. domu parterowego z dachem
    dwuspadowym - widzialem takie projekty i wygladaja dosc pokracznie)
    wiecej metrow bierzacych fundamentu.

    W parterowym trudniej bedzie rozdzielic strefe dzienna od sypialni.

    Dla mnie rowniez atutem domu z poddaszem jest to ze nie wiem czy ostatecznie
    bedzie mnie stac na wykonczenie closci w jednym rzucie. Jezeli nie to na
    poczatek planuje
    wykonczyc tylko parter - mam tam salonik, kuchnie, mala lazienke, kotlownie
    i maly pokoj.

    W parterowym wykonczenie na raty moze byc karkolomne, poniewaz caly czas
    bedziesz czul sie jak na placu budowy - ale to juz zalezy od Twoich
    mozliwosci
    finansowych i jezeli masz taki zasob gotowki, ktory zapewni Ci ukonczenie
    budowy
    w jednym rzucie to ostatni argument nie jest argumentem dla Ciebie :-).

    To na tyle laickich wywodow
    Pzdr
    Darek