    From: "jf" <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Droga dojazdwa do formy
    Date: Sun, 20 May 2012 22:23:47 +0200

    THX za ostrzeżenie, postaram się dopilnować.
    Mam jeszcze pytanie związane z samą geometrią drogi.
    Otóż był kierowca na oględzinach i zaniepokoił mnie trochę.
    Koparkowy wyciął śliczny rów, jak było ustalone, ale zachował naturalny
    spadek gruntu. Przy szerokości 4.3m wychodzi około 0.15m pochyłu drogi.
    Oczywiście droga będzie pozioma, pytanie czy to pochylenie "dna" ma
    jakiekolwiek znaczenie z technicznego punktu widzenia. Nie obawiam się
    głębokości zasypania, tylko czy z czasem nie będzie problemów o których
    teraz nie wiem (poza problemem z wysypaniem samego kamienia - obawa
    przewrócenia samochodu).

    Dodatkowo, czy geowłókninę się łączy jakoś, czy tylko na zakładkę, a
    jeżeli na zakładkę to jak duża wystarczy? (polipropylenowa 300-ka).

    Dzięki za wsparcie.

    Nie jestem żadnym fachowcem w tej materii, ale trochę błędów
    przy wykonywaniu dróg widziałem. Nachylenie dna, o ile nie budujesz drogi
    z nawierzchnią asfaltową, betonową lub inną, jak ja nazywam uszlachetnioną,
    nie ma żadnego znaczenia. Tak teoretyzując, to ogromne znaczenie przy
    budowie drogi z nawierzchnią uszlachetnioną ma spoistość i przesiąkliwość
    gruntu na którym drogę się buduje. Ogólnie, jeżeli wody opadowe będą
    miały szansę na zejście o jakieś 20 cm w dół od powierzchni nawierzchni
    uszlachetnionej, to zamarzająca woda będzie miała miejsce na rozszerzanie
    w warstwie drenującej, w klińcu. Inaczej wysadzi nawierzchnię
    uszlachetnioną.
    Wysadzi o 10 mm, latem droga opadnie o 8 mm, w następnej zimie
    proces może się powtórzyć i w konsekwencji będą góry i doliny.
    Dlatego budując drogi z nawierzchnią uszlachetnioną, powinno się czasem
    zakładać drenaż odprowadzający wodę z dolnej warstwy klińca, w postaci
    rur drenażowych.
    Ale ja do tej chwili nie wiem jaka ma być nawierzchnia drogi teraz i
    ewentualnie
    docelowo.
    Jeżeli nie ma być nawierzchni uszlachetnione, to nie ma się czym przejmować.
    Nie da się właściwie nigdy wykorytować drogi idealnie równo.
    W każdym razie za rozsądne pieniądze i przy okazji nie naruszając
    rodzimego gruntu
    Ale doskonale że operator wybrał ziemię zgodnie z naturalnym pochyleniem
    gruntu.
    Chwała mu za to. Myślący człowiek.
    Jeżeli droga ma mieć nawierzchnię z klińca, to co cię obchodzi czy miejscami
    uniesie się na jakieś 4-5 mm czy nie? Za rok przegrabisz, ukryjesz liście i
    inne
    zanieczyszczenia i droga będzie jak nowa. Tylko nie używaj jakichkolwiek
    drobniejszych frakcji, całość z klińca.
    Pozdrawiam
    jf