    From: "tarnus" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Elektrozawor - jakie kable doprowadzic?
    Date: Fri, 19 Nov 2010 10:10:16 +0100

    Użytkownik "Tomemk" <S...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ic5b39$hgj$1@inews.gazeta.pl...

    > W jaki sposob dziala taki elektrozawór
    >

    > Jak to dziła, jak centrala poda napięcie 12V na przekaźnik, przekaźnik
    > 230V
    > do elektrozaworu, elekektrozawór odetnie dopływ wody.
    > Jak długo ma być podane napięcie przez centrale?
    >
    > Ponowne podanie napięcie po prostu otworzy?
    >
    > moglby mi to ktoś łopatologicznie wytłumaczyć?

    Siłowniki najczęściej mają wyłączniki krańcowe.
    Posiadają trzy przewody, jeden wspólny o dwa sterujące.
    Otwieranie zaworu to podawanie napięcia w zależności od
    zadanego kierunku na wspólny oraz jeden ze sterujących.
    Krańcowe wyłączniki wewnątrz siłownika zapewniają że gdy siłownik
    dojdzie do końca zamknięcia lub otwarcia to zostaje tym
    wyłącznikiem odcięty dopływy zasilania w tym kierynku a drugi wyłącznik
    pozwoli na uruchomienie silnika w druga stronę.
    Aby wysterować napięciem 12V potrzebujesz przekaźnik
    ze stykami przełączającymi na przmemian.
    Gdy centrala poda 12V na przekaźnik to ten włączy jedne styki
    odpowiedzialne za obroty otwierania ale rozłączy jednocześnie
    drugie styki zamykania siłownika.
    Zawór będzie się zamykał i zatrzyma się
    automatycznie po zamknięciu pomimo nadal dostającego się
    do niego napięcia z przekaźnika gdyż na dalszą pracę silnika
    nie pozwoli mu wewnętrzny wyłącznik krańcowy. To samo bedzie w drugą stronę
    gdy dojdzie do końca.
    Wydaje się rozsądne aby centrala podawała 12V podczas nieuzbrojenia a
    wyłączała
    to napięcie po uzbrojeniu. Dlaczego? ano dlatego że lepiej aby podczas
    twojej
    nieobecności przekaźnik był w stanie zwolnionym bez napięcia.
    Po pierwsze dlatego że pobiera niepotrzebnie prąd a ghdy braknie napięcia
    230V
    to będzie dodatkowo zużywał akumulator centralki. Po drugie uszkodzenie
    przekaźnika - spalenie się cewki itepe spowoduje że zawór ci się otworzy
    pomimo
    że masz 12V z centralki
    Czyli ze ma być tak
    Napięcie 12V jest - przekaźnik włączony - siłownik otwarty .
    Napięcia 12V brak - przekaźnik w stanie spoczynku - siłownik zamknięty.

    Marek