    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Elektrycy
    Date: Wed, 15 Jul 2009 22:26:57 +0200

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
    news:v2ve2qk8o3a6$.dlg@pooh.priv.pl...

    > O ile automatyk może znać się na pewnych zagadnieniach elektrycznych czy
    > elektronicznych to (biorąc pod uwagę samo jego wykształcenie) nie ma
    > zielonego pojęcia jak prawidłowo wykonać WLZ.
    > Przy niektórych instalacjach warto czasami rozgraniczyć kompetencje.

    Oczywiście masz rację. Tu nie można spoczywać na laurach i trzeba się
    dokształacać. Jednak weź też pod uwagę, że oprócz teorii ważna jest jeszcze
    praktyka. To ona często zmusza do dokształcania się. Jeżeli chodzi o
    instalacje elektryczne to poza rozdzielnicami przemysłowymi i budownictwqa
    mieszkalnego także i zahaczyłem o rozdzielnie średnich i niskich napięć.
    Przez prawie dwa lata byłem dysponentem mocy kierującym pracami ludzi na ww
    rozdzielniach elektrycznych oraz zespołów prądotwórczych. Był też przemysł,
    szafy rozdzielcze elektryczne. Była automatyka począwszy od typowych
    instalacji automatyki przemysłowej i metrologicznej opartej na układach
    hydraulicznych, pneumatycznych i elektrycznych. Była elektronika i
    informatyka, a w niej projektowanie układów pomiarowych i automatyki
    włączenie z pisaniem programów do sterowników programowalnych PLC. Było też
    projektowanie elektroniki i montaż urządzeń mikroprocesorowych wraz z
    tworzeniem oprogramowania. Były laboratoria pomiarowe i serwis napraw
    urządzeń elektronicznych.
    Każda z tych dziedzin zmuszała mnię do nauki i dokształcania się, dlatego
    też bardziej sobie cenię praktykę jak wszelkie dyplomy.
    Montaż instalacji wybrałem z prostego powodu. Mozna na tym całkiem nieźle
    zarobić, a do tego miałem już dość siedzenia po 18 godzin przed komputerem
    pisząc programy do sterowników czy rysując kolejne schematy ukłaów
    automatyki oraz projektując elektronikę. Po prostu odbijało się to na moim
    zdrowiu. Od kiedy zacząłem się męczyć fizycznie mam o wiele lepszą kondycję
    i o wiele lepsze samopoczucie.
    Oczywiście wszystkiego co związane z tymi instalacjami nie wykonuję sam, ale
    sporo muszę się nabiegać i napracować fizycznie.
    Zaczęło się instalatorstwo, takze trzeba było sięgnąć po wiedzę akademicką z
    zakresu obliczeń WLZ-ów. Ponieważ miałem dobre podstawy z elektroniki i
    elektryki to poznanie i zrozumienie kilku kolejnych wzorów nie było niczym
    trudnym, a samo wykonanie to pryszcz - każda firma produkująca osprzęt
    elektryczny także i do przyłączy udostępnia schematy i poradniki z pięknymi
    rysunkami co i jak powinno być wykonane.
    Tak więc jak widzisz chyba o wiele łatwiej jest komuś takiemu jak ja, kto
    posiada sporą wiedzę w zakresie podstaw oraz bardzo dużą praktykę niż
    osobie, która posiada tylko i wyłącznie wykształcenie w wąskiej dziedzinie.
    Oczywiście nie będę specjalistą naukowym w takiej wąskiej dziedzinie i z
    resztą nawet nie chcę nim być, ale mam wystarczającą wiedzę, która umożliwia
    mi wykonywanie takich zawodów oraz nadzór nad pracownikami wykonującymi
    określone roboty.