    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gładzie na tynkach gipsowych i regipsach
    Date: Tue, 2 Jul 2013 10:13:27 +0200

    Użytkownik "Robert" napisał w wiadomości grup

    > 1. Jak przygotować ściany i sufity przed kładzeniem gładzi? Wiadomo, że są
    > zakurzone/zapylone.

    Odkurzyć, zmyć mokra szmatka (często ją płucząc)

    > Czy jest sens przelatywać to jakimś gruntem?

    Jak dobrze odkurzysz i zmyjesz ścierką to nie ma, jak nie chce Ci się
    odkurzać to gruntuj. Grunt wiąże luźne frakcje, tynk masz nowy więc się nie
    sypie jedyne co grunt by związał to pył, a skoro go nie będzie po sprzątaniu
    to po co grunt?

    Za to już po położeniu gładzi obowiązkowo gruntuj - wtedy wtedy farba lepiej
    trzyma do gładzi.

    > 2. Co sądzicie o gotowych masach typu Akryl Putz, Śmig i inne?

    Jak kiedyś dorabiałem sobie gładziami to po pierwszych próbach z mieszkaniem
    z worków stwierdziłem, ze szkoda czasu i używałem tylko gotowych gładzi.
    Moim zdaniem najlepsza jest firmy Cathal do kupienia w niektórych sklepach
    na Śląsku (lokalny producent) nie wiem, czy wysyłkowo da się to kupić, no a
    jeśli tak to cena transportu pewnie zwiększa koszt dwukrotnie.

    > Czy też na sucho (siatka/papier) i bez maseczki ani rusz?

    Ja zawsze robiłem na sucho i używałem siatek, albo szlifierki. Maseczka jest
    konieczna tylko gdy chcesz używać szlifierki. Zawodowcy używają tzw.
    "żyrafy", ale zwykła szlifierka oscylacyjna też daje radę.

    > I bardziej abstrakcyjne pytanie: Waszym zdaniem człek bez większej wprawy
    > (ale raczej poprawnie rozgarnięty "zaradnościowo" ;-) ) położy
    > samodzielnie gładzie? Czy szkoda czasu i pieniędzy i lepiej znaleźć
    > fachowca?

    Położy - to tylko kwestia cierpliwości. Po prostu fachowiec to zrobi na dwa
    razy: gładź + poprawki, a Ty będziesz kładł na N razy gładź + poprawki +
    poprawki + poprawki itd. Jak będziesz odpowiednio cierpliwy/zmotywowany i
    nie zrezygnujesz przed zrobieniem wszystkich koniecznych poprawek to dasz
    radę.

    Mnie zrobienie pierwszych 100m2 zajęło około około 50 godzin, dziesiąta
    setka zajęła mi już tylko kilkanaście - po prostu nabiera się wprawy i
    potrzeba coraz mniej poprawek :-)

    > Podpowiedzcie coś. Za parę dni odbieram budynek i muszę się ostro zabierać
    > do roboty...

    A koniecznie chcesz nienaturalnie gładkie ściany i większe szanse na pogłos?
    Bo jeśli nie to ja polecam tapetę z włókna szklanego z jakąś delikatną
    fakturą.

    Pozdrawiam
    Ergie