    From: mal <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Glebokosc zamarzania gruntu
    Date: Fri, 3 Feb 2012 23:18:30 -0800 (PST)

    On 3 Lut, 17:50, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > Czy jest jakaś metoda obliczania - szacunkowa, ale w miarę wiarygodna -
    > głębokości przemarzania ziemi podczas mrozów. Wartość temperatur znamy,
    > długość ekspozycji na te temperatury również, znamy z grubsza skład
    > podłoża, wiemy, czy dany teren jest zaśnieżony, czy nie.

    Z doświadczenia w pracy terenowej przy wierceniach geologiczno-
    inżynierskich mogę podzielić się następującymi spostrzeżeniami:

    1) najszybciej i najgłębiej przemarzają grunty składające się ze skał
    luźnych, czyli: - piaski, drobno- i średnioziarniste, bez domieszki
    glin,

    2) głębokość przemarzania zależy tu (w przypadku gruntów j.w.) od
    tego, czy przed okresem dłuższych mrozów był okres cieplejszy,
    umożliwiający infiltrację wody w głąb,

    3) głębokość przemarzania jest zawsze większa w obszarach terasy
    rzecznej,
    płycej przemarza grunt na stoku,

    4) jeśli podłoże stanowią zwarte gliny zwięzłe to przemarzanie, bez
    względu na długość trwania mrozu, grubość pokrywy śnieżnej, nie
    przekracza 0,5 m.

    Te kilka punktów powinno naprowadzić Cię na to jak głęboko przemarza
    grunt w pobliżu Twego domu. Nie istnieją żadne metody obliczenia
    głębokości przemarzania, a w normie PN-81/B-03020 podane są obszary
    Polski do jakiej głębokości max może sięgać przemarzanie.

    I jeszcze jedno - posadowienie na gruntach ilastych (iłach, glinach
    zwięzłych) powinno się wykonywać na posypce ze żwiru lub piasku,
    ponieważ grunty te mogą pęcznieć po dostaniu wody, a tym samym
    powodować odkształcenia konstrukcji budynku.
    Wysadzinowość gruntu (teraz nasywa się to zapadowość) jest bardzo
    ważna przy wykonywaniu dróg.

    pzdr

    mal