    From: mal <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Glebokosc zamarzania gruntu
    Date: Sat, 4 Feb 2012 03:49:06 -0800 (PST)

    On 4 Lut, 08:26, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > No niby tak :-). Jednak jakoś to się chyba oblicza...?
    > Grunt mam ciężki - mokra glina - i da się jakoś ustalić głębokość
    > zamarznięcia po jakiejś tam fali siarczystych mrozów...? :-) tylko jak?

    Głębokość przemarzania jest funkcją kilku parametrów:
    - średniej opadów
    - stopnia plastyczności gruntu/stopnia zagęszczenia gruntu
    - współczynnika filtracji
    - czasu trwania temperatury ujemnej i jej poziomu wahań dzień/noc
    - kąta nachylenia powierzchni terenu
    - grubości pokrywy śniegu, a nawet rodzaju śniegu.

    Zastanów się jakimi danymi dysponujesz spośród wyliczonych wyżej.

    Możesz kombinować, ale - uwierz mi! - nie ma wzoru na to.

    Wiesz co ja bym zrobiła?
    Wzięła świder penetracyjny i spróbowałabym zakręcić w gruncie. To
    naprawdę niewdzięczna robota i trzeba się nieźle namachać, by zwiercić
    zmarzlinę. Ale to jedyny pewny sposób.

    Jeśli chodzi o Twój grunt "ciężka, mokra glina"...
    Rozumiem, że to glina zwięzła, ale czy mokra jest cały czas? Wątpię.
    Na jakiej głębokości masz poziom wód zaskórnych?

    mal