    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Glebokosc zamarzania gruntu
    Date: Tue, 07 Feb 2012 14:20:01 +0100

    Użytkownik mal napisał:
    > Jeśli chodzi o Twój grunt "ciężka, mokra glina"...
    > Rozumiem, że to glina zwięzła, ale czy mokra jest cały czas? Wątpię.
    > Na jakiej głębokości masz poziom wód zaskórnych?

    Ta glina jest raczej mokra. Do końca stycznia mrozik był jednocyfrowy, a
    potem... wszyscy wiemy :-).

    Poziom lustra wód gruntowych - nie wiem czy to to samo co 'zaskórnych' -
    nie jest jednoznacznie ustalony, bo uzależniony jest od utrzymującej się
    pogody. Jednak system wód jest mocno uzależniony od lustra pobliskiej
    rzeczki - ok 150 m, której poziom wypada o ok 10 m niżej niż miejsce
    posadowienia muru. Istnieją za to nieregularne cieki wodne których
    intensywność zależy od pogody.

    Rzeczony mur jest posadowiony na głębokości ok 100 - 110 cm, bo miał być
    w pierwszej wersji jeszcze zasypany. Plany się jednak zmieniły i... jest
    zadaszony. Nie padają tam deszcze, śnieg też. Ziemia jest odsłonięta.
    Wiedząc jak sprawa wygląda, ułożyłem wzdłuż fundamentu pozostałe po
    budowie płyty ze styroduru 5 cm i ułożyłem przy murze deski - zatem
    grunt na ok 1 - 1,5 m od muru jest trochę zabezpieczony, dodatkowo to
    zadaszenie, a całość jest w 90 procentach osłonięta plandeką.

    Wszystko jest na stoku i interesująca mnie strona jest po niższej
    stronie. Grunty ilaste - rumosz gliniasto-skalny. Teren częściowo
    odwodniony.

    Spadek stoku to ok 10 procent - na 50 m teren obniża się o ok 5 m,
    jednak w miejscu muru jest trochę podrównany i nie ma tu takiego spadku.

    W przyszłości - pewnie nadchodzący rok - chcę zadaszenie obudować i
    wewnątrz już temperatury nie będą tak niskie jak w otwartej przestrzeni.

    Najniższą temperaturę jaką zanotowałem, miałem -32,6, ale to było 5 m
    nad gruntem. Ile było przy murze...? nie mam pojęcia, zważywszy na fakt,
    że go trochę zabezpieczyłem.
    Mrozy w okolicach 20 - 25 stopni trzymały się przez ponad tydzień. Dziś
    mróz wyraźnie zelżał i termometr pokazywał mi zaledwie -8 stC.

    Bezpośrednio przed falą mrozów w niedużej odległości od muru - ok 30 m -
    były robione głębokie wykopy i wówczas ziemia nie była zamarznięta -
    koparka bez najmniejszego problemu radziła sobie z gruntem.

    I to, co piszesz w innym poście...

    '4) jeśli podłoże stanowią zwarte gliny zwięzłe to przemarzanie, bez
    względu na długość trwania mrozu, grubość pokrywy śnieżnej, nie
    przekracza 0,5 m.'

    Chyba wyjaśnia dużo... Tu są bardzo zwarte gliny - woda w toto nie
    wsiąka praktycznie wcale, a kałuże stoją do momentu całkowitego
    wyschnięcia.

    Wygląda na to, że mogę spać raczej spokojnie :-)...

    Dzięki za przybliżenie tematu.

    pozdrawiam
    Robert G