  • Data: 2011-05-14 05:02:54
    Temat: Re: Instalacja do grzejników
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Od razu zaznaczę, że nie jestem instalatorem, ale dorzucę swoje dwa
    grosze :-)

    Użytkownik nintendo napisał:
    > Aha i jeszcze pytań:
    > 1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm są odpowiednie?

    Ja mam na szesnastkach i jest ok - instalacja całkiem rozbudowana - 12
    grzejników i ok 60 m2 podłogówki.

    > 2. Oglądam oferty i większość rozdzielaczy jest nazwana "do podłogówki".
    > Czym różnią się rozdzielacze do podłogówki od tych do grzejników?

    U mnie są dokładnie takie same rozdzielacze pod podłogówkę i pod
    kaloryfery. Przy tych do podłogówki mam jedynie zaworki. Rotametrów nie
    mam - instalator mówił, że lubią cieknąć po pewnym czasie, a zaworkami
    też da się wyregulować podłogówkę - dało się :-).

    > 3. Jakie są straty ciepła w rurkach w otulinach? Przyjmując, że robię
    > wszystko źle i puszczam górę na jednym obwodzie i dół na jednym obwodzie to
    > daje około 5x krótszą długość rurek zasilania i powrotu.

    Straty mogą być spore. Tu otulina powinna być jak najgrubsza i... strzeż
    się, żebyś nie położył rurek bezpośrednio na chudziaku, a na co najmniej
    kilku cm warstwie ocieplenia.
    Do matki ziemi potem ucieka sporo ciepła, zwłaszcza kiedy chodzi o rurki
    zasilające grzejniki, czyli stosunkowo ciepłe - im większa różnica
    temperatur, tym większe straty.

    > 4. Czy bezwzględnie każdy grzejnik powinien być na osobnym obwodzie i tak
    > trudne jest wyregulowanie tego, gdy połączymy np. kilka pokoi na poddaszu?

    Myślę, że jednak jest to najmądrzejsze rozwiązanie, bo jak połączysz
    grzejniki szeregowo, to będziesz miał bardzo rozchwianą instalację -
    przekręcenie zaworu na bliższym grzejniku, albo otwarcie okna w jednym z
    pokoi zachwieje stabilnością reszty, a ostatni grzejnik w szeregu może
    grzeć tak na prawdę tylko 'od święta'. Alu-pexy nie są bardzo drogie,
    nawet te dobrej klasy, i nie ma co na nich oszczędzać w tak śmieszny sposób.

    > 5. Oglądając rozdzielacza na Allegro widzę, że mało jest 12 obwodowych i
    > większość ma ich mniej. Czy można spokojnie zastosować dwa rodzielacze tzn.
    > 7 obwodów (dół), 5 obwodów (poddasze) i nie będzie problemów z podłączeniem
    > ich razem w obieg?

    Ja mam trzy rozdzielacza - dół grzejniki, góra grzejniki i podłogówka.
    Wszystko działa bardzo dobrze.

    I... nie kupuj żadnych tam plastików, ani innych tworzyw sztucznych. Jak
    rozdzielacze, to tylko mosiężne !!! Chyba, ze godzisz się na późniejsze
    kłopoty :-).

    A tak swoją drogą... podłogówki nie planujesz???
    Bo nic o tym nie napotkałem ;-).

    Przemyśl to. Ja z podłogówki jestem niezmiernie zadowolony :-)

    pozdr
    Robert G