  • Data: 2017-05-06 06:47:44
    Temat: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: w...@a...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 6 maja 2017 05:38:24 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ty piszesz, żę musi, inni, że nie musi. Słowo przeciwko słowu.
    > Budyń podał cytat z normy, który twierdzi, że nie trzeba lokalnie uziemiać.
    >
    > Lokalne uziemienie może spowodować "wyciek" elektronów, który po latach
    > może przyczynić się do znacznego osłabienia stali zbrojeniowej.
    > Poruszyłem ten temat tu kiedyś - zostałem obśmiany.
    >
    > W moim przypadku różnica potencjałów między zbrojeniem fundamentu a
    > uziomem od energetyki to około 500 mV. Jakoś nie mogę się zebrać, żeby
    > połączyć je razem.

    > MN

    Nie meczylbym klawiatury aby wypowiedzieć się na ten temat bo jak to często
    bywa sprawa jest zlozona. Po prostu mam na uwadze swoje prawo gloszace, ze w
    każdym zjawisku fizycznym biora udział wszystkie inne, które w danych warunkach
    zajść mogą.
    Wiem tylko, ze w Hameryce nie ma tradycji budowlanej wykonywania uziomów przez
    podlaczanie np zbrojenia law fundamentowych do przewodow zerowych sieci
    elektrycznej. Ani tez nikt nie buduje piorunochronow do tych fundamentow, jako
    uziemienia podlaczanych. Do tego celu używa się 'szpilek o dlugosci 2.4 m
    wbitych na zewnątrz fundamentow w grunt w ilosci 2 sztuk polaczonych miedzią.

    W Twoim przypadku te zmierzone 0.5 V może mieć zrodlo czyli moze być
    spowodowane wystąpieniem napięcia galwanicznego, czyli napięcia tworzącego się
    w zwykłych pol-ogniwach elektrycznych pradu stałego.

    Jedna elektroda jest stal zbrojeniowa w betonie a druga cynk powloki bednarki,
    zakopanej w gruncie. Może to być również kazda "szpilka" czyli pret wbijany do
    gruntu. One również bywaja ocynkowane a nawet pokryte gruba warstewka miedzi.
    Takie dwa metale w ośrodku porowatym jakim jest zarówno beton jak i grunt,
    które nasycone sa woda zmineralizowana, czyli w elektrolicie, utworzą normalne
    ogniwa elektryczne o roznicy potencjalow zalezych od materialu elektrod.
    i elektrolitu.
    W takim ogniwie zachodzi cala masa reakcji chemicznych, które w końcu koncza
    się powstawaniem na elektrodach tzw. warstw zaporowych, które koncza ich prace
    jako ogniw. Ale te reakcje zachodzą i one moga powodować nieprzewidziane
    skutki uboczne. W tym pogorszenie się przyczepności stali do betonu.

    Dlatego popieram twoje obawy i decyzje nie podlaczania czyli nie zwierania
    elektrod tego ogniwa.

    Z tym zjawiskiem miałem do czynienia w swej pracy zawodowej. W jednym, nazwijmy
    to ekstremalym przypadku, dochodzilo do katastrofy budowlanej. Ale to za dluga
    historia. I zapewne za rzadka aby nia tu budowlancow straszyć.

    Pzdr
    Tornad