  • Data: 2012-10-25 22:36:36
    Temat: Re: Instalacja wodna z rur PP
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:k5r8j3$fav$1@mx1.internetia.pl...
    > Rozsądek nakazuje mi aby przy okazji remontu wymienić instalację wodną
    > wykonaną z klejonych rur 1/2" na instalację z rur PP. Zamierzam to zrobić
    > własnoręcznie (mam teraz dużo wolnego czasu) ale nie wiem czy ta
    > technologia wymaga stosowania różnych rur dla ciepłej i zimnej wody.
    > Jakich średnic użyć - 16 czy 20mmm, rur "zwykłych" czy "stabi". Zgrzewarkę
    > można wypożyczyć w marketach budowlanych.

    rury stabi są przeznaczone do instalacji grzewczych więc sobie odpuść - poza
    tym jak trafisz na stabika w płaszczu alu to będziesz klął na czym świat
    stoi przy przygotowaniu każdej końcówki (chyba że kupisz sobie zrywak -
    około 80 zł do każdej średnicy).
    Całą instalację zrób z rur przeznaczonych do ciepłej wodym poznasz je po
    czerwonej linii lub po oznaczeniu PN20 - wytrzymują wyższe ciśnienie.
    Rury zwłaszcza z ciepłej wody musisz wsadzić w otulinę - ona kompensuje ich
    rozszerzalność która jest całkiem spora i może dochodzić nawet np na 5 m
    długości rury do 2-3 cm przy wzroście temperatury o 40-50 stopni. Bez otulin
    taka rura może wysadzić ci tynk, kafelki lub co tam chcesz jeszcze. dobrze
    jest ją też mocować do ściany co 0,4 m odpowiednimi uchwytami.

    W zależności od tego co masz na przyłączu użyte średnice będą różne.
    Normalnie stosuje się 25 mm na rozprowadzenie (pionowe lub poziome) i 20mm
    na odgałęzienia do podejść.
    fi 16 mm to odpowiednik 3/8 cala - normalnie nie stosowanego przy
    podejściach do przyborów - taką średnicą można sobie zrobić cyrkulację do
    bojlera i niektóre odcinki końcowe w systemach grzewczych.
    --
    Jackare