    From: janusz_kk1 <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Instalacja wody użytkowej - z czego?
    Date: Fri, 16 Mar 2012 20:37:19 +0100

    Dnia 16-03-2012 o 14:24:15 Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    napisał(a):

    > :-)
    >
    > Dla mnie miedź zawsze należała do kategorii "metale ciężkie" z tego
    > względu i nie rozumiem mody do używania jej m.in. do wyrobu drogich
    > naczyń. Z tych kranów nikt pił nie będzie, dlatego dopuszczałem ją
    > ze względu na spodziewaną trwałość, ale z tym jak widać bywa różnie,
    > więc odpadła z konkursu. I chyba dobrze -- ja wiem, że miedziana
    > armatura ma wszystkie potrzebne certyfikaty itp., ale z drugiej strony
    > przypuszczam, że w starożytnym Rzymie rury ołowiane też miały nie gorsze
    > certyfikaty, a jednak chłopakom bogata w CO2 woda "zryła beret"...
    Tu nie chodzi o certyfikaty, na rurze miedzianej w środku ma się wytworzyć
    warstewka patyny która chroni rurę na lata, ale jak woda za mięka to się
    nie
    wytworzy i rura się w wodzie rozpuszcza, po kilku latach są dziury.
    Poza tym lutowanie musi być bardzo czyste i oszczędne aby nadmiaru topnika
    czy cyny nie było w środku, topnik niszczy rurę i wylatuje dziura, z kolei
    nadlewka cyny powoduje wir i w tym miejscu nie wytworzy sie patyna - także
    dziura po latach. Także sam widzisz zrobienie trwałej instalacji zimnej
    wody z miedzi jest sztuką.

    --
    Pozdr
    JanuszK