  • Data: 2015-03-21 15:25:40
    Temat: Re: Jak poprawić akustykę?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pani Ewa napisała:

    > O, to mój model. Nie wiedziałam, że ma taką wielowiekową tradycję.

    Tradycja funkcjonalnego podejścia do przestrzeni jest długa i jeszcze
    całkiem nie zanikła. Przestrzeń, w której żyjemy, nie jest izotropowa
    ani jednorodna. Nie każdemu jeszcze jest wszystko jedno, jak dom jest
    sytuowany względem stron świata. Są wciąż tacy, którzy nie negują
    wpływu okna, stałych dróg komunikacji w domu, mebli z przynależna im
    przestrzenią -- nie negują wpływu tego na postrzeganie centrum. Jeśli
    ich zapytać, gdzie jest środek, to jedni bez wahania pokażą palcem:
    o tu, każą słać dywan, wnosić stół i bić hak w strop. Inni będą na to
    potrzebowali chwili czasu, będą łazić w kółko, wahać się, ale w końcu
    coś wybiorą. Potem wniesiony na wskazane miejsce stół przesuną o pół
    stopy w jedną ze stron -- i tak już zostanie.

    Oderwanie ludzi od środowiska kulturowego, od tych "wielowiekowych
    tradycji" zaowocowało kompletnym zagubieniem. Dzisiaj każde pytanie
    o środek powoduje, że lud prosty zaczyna rozglądać się za metrówką,
    sznurkiem, cyrklem i podobnymi utensyliami jeometrycznymi -- bo on
    musi wiedzieć gdzie środek jest "naprawdę". A jeszcze do tego skądeś
    ma nabyte wyobrażenia na temat tego, jak wszystko "powinno" wyglądać.
    Można nad tym ubolewać, ale takie kielectwo umysłowe wcale nie jest
    dzisiaj rzeczą rzadką.

    Jarek

    --
    Symetria jest estetyką głupców.